طراحی کلینیک Asahicho / معماران hkl studio

طراحی کلینیک Asahicho / معماران hkl studio

طراحی کلینیک ؛ این درمانگاه و کلینیک در یک منطقه مسکونی در نزدیکی توکیو واقع شده است، این منطقه که در حال حاضر با افزایش جمعیت مسن مواجه می‌باشد. این پروژه در صدد است تا  یک کلینیک “باز” برای منطقه محلی تاسیس نماید، که از بیمارستان‌های معمولی متمایز است.

3

معماران: hkl studio

موقعیت مکانی:ژاپن، Chiba, Chiba Prefecture

مساحت پروژه:310.0 متر مربع

سال اجرای پروژه: 2015

تهیه عکس: Shinkenchiku-sha, Tetsu Hiraga

5

ایده این پروژه این است که در آینده، ساکنین قادر باشند متفاوت با خدمات تخصصی پزشکی در بیمارستان دانشگاه، دکترهای خانوادگی‌شان را در این ساختمان ملاقات نمایند.

4

طراحی کلینیک Asahicho / معماران hkl studio
طراحی کلینیک Asahicho / معماران hkl studio

برای حداکثر بهره‌بردن از مرزهای این سایت، پلان کف یک شکل ال-شکل به خود گرفته است. ساختمان با تمایل به سمت جبهه شمال شرقی، از طریق یک نمای داینامیک یا پویا با چنیدن عقب نشینی در دیوار گشایش پیدا میکند که به نور طبیعی اجازه می‌دهد به داخل فضا وارد شود، در حالی که همزمان حریم خصوصی ملاقات کنندگان را حفظ می نماید.

ایده کانسپت این عقب‌نشینی ها در دیوار، یک ارتباط قوی بین محیط طبیعی بیرونی و فضای داخلی ایجاد می نماید که به طور همزمان، انواعی از تورفتگی ها را ایجاد می‌کند که به بیماران این امکان را می دهد که آن چه که مورد علاقه خود می باشند را انتخاب نمایند.

6

این ساختمان از دو طبقه تشکیل شده است. در طبقه اول، ما تمام اتاق‌های آزمایش بالینی را در کنار هم قرار داده ایم تا امور مربوط به معلولین و سالمندان به  آسانی صورت گیرد. و سرویس‌های مربوط به کارمندان در طبقه دوم جانمایی شده است. برای اینکه بازدیدکنندگان با تصویر بیشتری از ساختمان آشنا گردند، ما یک نمای شبیه به خانه معمولی را برای این ساختمان انتخاب نموده‌ایم.

8

بام به صورت تدریجی تا مرکز ساختمان بالا و بالاتر می‌رود. این روند تغییرشکل، فضاهایی را با تناسبات صحیح از یک ورودی دلنشین تا یک فضایی با ارتفاع دوبرابر برای انتظار عمل می‌آورد. این طراحی باعث می‌شود که احساس تحت فشار بودن از محیط از اطراف کاهش پیدا کند.

8
11

برای اینکه فضای لانژ (سالن) گشوده‌تر به نظر بیاید، ما تصمیم گرفتیم که دیوارها را در طبقه دوم به عقب بکشیم.

12

برای درک این شکل هندسی، ما تصمیم گرفتیم که از سازه RC استفاده کنیم. بخش غربی از ترکیب بسیاری از سازه‌های نوع دیواری RC ساخته شده است، و در عوض بخش شرقی از مجموعه‌ای از المان‌های پیچیده ( دیوارها و بام یک عنصر هستند) که با یک دیوار از نوع سازه قاب بتنی مسلح تشکیل شده است.

طراحی کلینیک Asahicho / معماران hkl studio
طراحی کلینیک Asahicho / معماران hkl studio

در روند اجرای این ساختمان، ما به این نتیجه رسیدیم که باید از قاب‌های چوبی” برش خورده” به عنوان شکلی برای مدل تری دی “باز شده” مانند مدل کاغذی استفاده کنیم.

این کار دقیق در طول فاز طراحی به ما اجازه می‌داد تا یک شکل دقیق هندسی با تکینک و دقت بالا بدست آوریم. ما امیدواریم که این کلینیک، از عملکرد عمومی یک کلینیک معمولی پیشی بگیرد و رابطه نزدیکی را میان ساکنان محلی به عنوان “خانه” محله را ایجاد نماید.

 

منبع: archdaily

 تحریریه پویانو| غفاری