طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن

طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن

کلینیک دندانپزشکی سنت چارلز / استودیو ژان ورویل

 

طراحی کلینیک دندانپزشکی

طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن

 

 

کلینیک دندانپزشکی – لونگوی، کانادا

معماران: استودیو ژان ورویل

مساحت: 2574 متر مربع

سال: 2022

عکس­ها: ماکسیم برویله

سازندگان: آرکوپل آکوستیک، هنری شاین، لومنتروس، الد کسل بیلدینگ انولوپ، پورتس سنت میشل، شیندلر

معمار اصلی: ژان ورویل

مهندسی سازه: جنیکس

مهندسی عمران: اینگنگ دیزاین

پیمانکار عمومی: سولیدم – میشل چاپدلین

معمار مدیر استودیو: تانیا پائولا گارزا ریکو

مشاور هنری: فرانس گونو

معمار مدیر فنی: رمی سنت­پیر

تیم: ساموئل لندری، کامیل آسلین، گابریل لادوسور، ژاکوب اتیر، باهیا بوریاس

شریک مالی: دسیاردینز اینترپرایزز میشل پریمو، مدیر حساب – توسعه کسب و کار

شهر: لونگوی

کشور: کانادا

 

طراحی کلینیک دندانپزشکی

 

 

گروه معماری استودیو ژان ورویل، در ورودی ویو لونگوی، بین مناطق مسکونی و تجاری آن و در زمینی که سال‌ها دست­نخورده باقی مانده ، یک مجتمع دندانپزشکی به مساحت 2600 متر مربع بر اساس کانسپت بیوفیلیا ساخته است.

 

طراحی کلینیک دندانپزشکیطراحی کلینیک دندانپزشکی

طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن

 

 

این استودیو با توجه به نیازهای دکتر آن توان نگوین و تیمش که داشتن یک کلینیک روشن با تهویه مطبوع بود و در عین حال با احترام به فلسفه «حداقل ابزار برای حداکثر تأثیرات»، رویکردش مبتنی بر استفاده هوشمندانه از متریال­ها و روش های ساخت و ساز با دقت را پی گرفت. کلینیک دندانپزشکی سنت چارلز، نوعی از معماری را ارائه می دهد که بر فضاهای سبز و فعالیت­های پارک کاترین-پریموت در مجاورت پروژه و همچنین سرزندگی شهری این بخش از شهر لونگوی تاکید می­کند.

 

طراحی کلینیک دندانپزشکیطراحی کلینیک دندانپزشکیطراحی کلینیک دندانپزشکی

 

طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن

 

 

با توجه به عناصر طبیعی به عنوان عوامل کاهش استرس روانی فیزیولوژیکی، طرح پیشنهادی معماری این پروژه، استفاده از نور خورشید، درخشندگی و حضور پوشش گیاهی را به حداکثر می رساند. این کلینیک که با کرتن­وال پوشانده شده است، دارای سطوح شیشه‌ای بسیار شفاف با پرده­های کم انتشار و عملکرد بالا است، و در دل نور فراوانی غرق شده که باعث به وجود آمدن یک فضای آرامش‌بخش می‌شود.

 

طراحی کلینیک دندانپزشکی

 

 

شفافیت با تغییرات فصلی، عوض شدن آب و هوا و همچنین رفت و آمد عابران پیاده، نفوذپذیری بصری را هم در محیط سبز و هم در محیط شهری به همراه می­آورد و مزایایی را هم برای مراجعان و هم برای کل پرسنل کلینیک فراهم می‌کند. در همین راستا، وجود یک ارتباط دائمی با فضای بیرونی سبب این می­شود که مجموعه فعالیت‌ها و تعاملاتی که مربوط به کلینیک هستند و در فضای داخل آن اتفاق می‌افتند، از بیرون قابل رویت باشند.

 

طراحی کلینیک دندانپزشکیطراحی کلینیک دندانپزشکی

 

 

 

در محیط این کلینیک، نحوه توزیع سی و پنج فضای درمانی که همگی مجهز به تجهیزات پیشرفته و دسترسی کامل هستند، برای هر بیمار و همچنین اعضای تیم کلینیک، پیوند بصری با طبیعت اطراف فراهم می کند. قاب‌های سازه­ای، مربوط به سازماندهی، نورانی و آکوستیک، ترکیبی ریتمیک ایجاد می‌کنند که هویت حجمی را شکل داده و در عین حال، با تکرارها و برهم‌نهی‌های هر دو ویژگی عملکردی و زیبایی‌شناختی به آن جان می­بخشد.

 

 

 

مفصل بندی قاب­ها سبب بازی با نور و به وجود آمدن سایه­هایی می­گردد که با عناصر معماری ترکیب می شوند تا نظم بصری تداعی کننده حضور طبیعت را به نمایش بگذارند. استراتژی‌های مورد نیاز، به منظور تاکید کردن روی تضادهای میان فضای داخلی و خارجی و نیز بهینه‌سازی حس غالب بودن رنگ سفید از طریق تضادها و نور پس‌زمینه، به کار گرفته شده­اند. فراتر از چیزی که بیان معماری پیدا کرده، طراحی این کلینیک با تکثیر تصاویر فضای سبز و ساختمان‌های مجاور در یک سیستم آینه‌­وار سبب شده فضا با محیط در برگیرنده­اش که همان سایت است، پیوسته و هماهنگ شود.

 

طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن

 

 

کلینیک دندانپزشکی سنت چارلز، فراتر از دستاوردش به عنوان ایجاد همبستگی میان عناصر بیوفیلیک که به ایجاد حس خوب برای همه منجر می­شود، فعالیت ها و فضاهایی را ایجاد کرده که آن را در یک بافت زنده قرار می دهد؛ بنابراین به سرزندگی فضا و همچنین ایجاد حس امنیت شهری کمک می­کند. این مجتمع در مواقعی که نورپردازی دارد، به عنوان یک نقطه عطف برای ورود به منطقه تجاری شلوغ ویو لونگوی نیز شناخته می­شود.