طراحی کلینیک دندانپزشکی رویش / استودیو نوکاو

کلینیک دندانپزشکی رویش / استودیو نوکاو

طراحی کلینیک دندانپزشکی رویش / استودیو نوکاو

طراحی کلینیک دندانپزشکی رویش / استودیو نوکاو : توضیحات متن ارائه شده توسط معماران. ساختمان‌ها ساکنان بی‌جان شهرها هستند که سال‌ها آرام در خیابان‌ها ایستاده‌اند تا سرپناه و آسایشی برای ما فراهم کنند و به مرور خاطره بسازند. آنها علاوه بر زیبا بودن و پاسخگویی به نیازهای کاربران، باید ریشه در فرهنگ بافت خود داشته باشند.

هر کدام از آنها سناریو و داستان منحصر به فردی دارند که با توجه به عملکرد و شخصیت کاربرانشان متفاوت است. اما این سناریو هم از نظر ارزش های سبک زندگی و هم از بعد زیبایی شناختی ریشه در باورها و فرهنگ مردم منطقه دارد. هر خطی که معماران ترسیم می‌کنند و هر فرمی که ایجاد می‌کنند باید از این ارزش‌ها مشتق شده باشد و ردی از هویت اصلی کاربر به جا بگذارد.

ایده اولیه طراحی کلینیک دندانپزشکی رویش :

از همین نقطه شروع شد. این بنا با کاربری مسکونی در یکی از مناطق شرقی تهران و در منطقه ای کاملاً مسکونی قرار داشت. کارفرمایان می خواستند کاربری فعلی ساختمان را به کاربری پزشکی تغییر دهند. آنها می خواستند یک ساختمان درمانی جدید بسازند که کاملاً متفاوت از بافت منطقه است.

با این وجود می دانستیم که برای طراحی یک ساختمان باید آن را جزئی از یک کل در نظر بگیریم و به آن فرصت تعلق به محیط اطراف و در نهایت شهر را بدهیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به جای تخریب ساختمان موجود، ساختار کلی و بخشی از هویت مسکونی آن را حفظ کنیم و با ارائه طرحی جدید به آن جان تازه ای ببخشیم.

ما معتقد بودیم که قسمت باقیمانده از این بنا در برابر تغییرات شهر از گذشته تا امروز مقاومت کرده است تا هر بیننده کنجکاوی را به فکر آینده خود بیاندازد. اسکلت، دیوارهای اصلی و پله ها را با همان مصالح آجری حفظ کردیم و سپس با چندین روش مختلف آن را تقویت کردیم.

علاوه بر مقاوم سازی، تمامی امکانات قدیمی پروژه به روز شد. به عنوان مثال لوله های فاضلاب ساختمان چدنی بود که در نهایت به چاه ها وصل شده بود اما پس از بازسازی به پوش فیت تغییر یافت و به سیستم فاضلاب شهری متصل شد. همچنین در لوله کشی آب مجتمع، لوله های پنج لایه جدید جایگزین لوله های فلزی قدیمی شد. در کاربری قبلی برای گرمایش ساختمان از موتورخانه و برای خنک سازی آن از کولرهای تبخیری استفاده می شد که پس از بازسازی جای خود را به اسپلیت کانالی داد.

بافت آجرها کیفیت های حسی و بصری خاصی را برای افراد ایجاد می کند و با برانگیختن حس قرار گرفتن در فضای آشنای قدیمی، تجربه حضور در فضای درمانی مضطرب را بهبود می بخشد. با تمهیداتی از جمله پوشش آجر کف با رزین و اپوکسی، این متریال را به استانداردهای فضای پزشکی نزدیک کردیم و در نهایت با رعایت تمامی معیارهای بهداشتی و بهداشتی در جایی که کمتر انتظار می رفت از آن استفاده کردیم. با این کار سعی کردیم با رعایت تاریخچه و هویت اصلی ساختمان، کلیشه های طراحی کلینیک های پزشکی را تغییر دهیم.

طبق سناریوی جدید، هر اتاق در دل فضایی آجری به شکل جعبه‌های سفید رنگ قرار می‌گرفت که نمایانگر قسمت‌های چسبیده با ظاهر مدرن و دارای گوشه‌های نرم و گرد در داخل و خارج بود. بسته به کارکرد فضا و جعبه مربوطه، میزان گرد بودن متغیر بود، به طوری که فضاهای غیر کاربردی مطب پزشکی مانند پذیرش و اتاق انتظار بیشترین میزان گردی و فضاهای کاربردی مانند جراحی کمترین گردی را تجربه کردند.

استفاده از فرم های منحنی در کنار فضاهای گوشه تیز معمول، ضمن جذابیت بصری برای مخاطب، تأثیر روانی مثبتی بر روی آنها می گذارد.

طبق نتایج تحقیقات، این فرم‌ها حس تعادل و آرامش بیشتری را به افراد منتقل می‌کنند و می‌توانند در کاهش سطح استرس مراجعان در فضاهایی با کاربرد درمانی مؤثر باشند.

طراحی پلان کلینیک :

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در طراحی فضاهای درمانی باید مورد توجه قرار گیرد، خوانایی مجموعه و تعریف دسترسی مناسب به فضاهای داخلی آن است. بی توجهی به این موضوع ممکن است بیمار را سردرگم کند و به شرایط استرس زا برای او تبدیل شود و یا از سوی دیگر با القای حس احترام به کارکنان و مراجعان، کارایی و رضایت آنها را افزایش دهد. در طراحی پلان این پروژه میز پذیرایی درست در مقابل درب ورودی قرار می گیرد تا مراجعین بتوانند به راحتی آن را در ورودی ببینند و مسیر خود را پیدا کنند. محل انتظار نیز در نزدیکی این قسمت و در تعامل با آن قرار دارد.

قسمت درمان در فضایی کاملا مجزا از پذیرایی و انتظار قرار می گیرد تا دید مراجعین را به حداقل برساند و در عین حال دارای نور طبیعی و سایر مزایا می باشد و در نهایت قسمت خدمات در فضای بین این دو عملکرد اصلی قرار می گیرد. . به طوری که ضمن جداسازی کامل آنها از یکدیگر، به سادگی در خدمت فضای پزشکی باشد.

طراحی نما کلینیک :

همانطور که گفته شد استراتژی ما در انتخاب روش بازسازی «پیوند ساختمان با شهر و بافت آن» بوده است، به نحوی که کاملاً با بافت محله همخوانی داشته باشد اما در عین حال قابل توجه و قابل توجه به نظر برسد. و چشم نواز باشد.

همچنین قصد داشتیم خطوط و ایده هایی که نما را شکل می دهند نیز از سناریوی داخلی ساختمان ناشی شوند. بر همین اساس، ساختار آجری نما را با همان رنگ و بوی گذشته آن حفظ کردیم و این بار جعبه ضمیمه سفید را «روی» زمینه آجری قرار دادیم.

با توجه به وجود کنسول قبلی، گوشه ای از جعبه بالا کشیده شد تا به ارتفاع مجاز نزدیک شود و در نهایت پنجره ها را با الگوی خاصی پوشاندیم. به این ترتیب حریم بلوک های مسکونی اطراف حفظ می شد. ادغام مواد با اصالت مانند آجر در کنار سطوح سفید و ساده، موسیقی لذت بخشی را پخش می کند که هر رهگذری را به شنیدن دعوت می کند. موسیقی که داستان یک فضای درمانی جدید را از دل یک خانه قدیمی روایت می کند. مفهوم رشد در این پروژه محصول قرار دادن تعاریف مدرن معماری در پس زمینه آجری است که با توجه به هویت شهری ساخته شده است تا حس مطلوب بنای قدیمی را افزایش داده و کاربری جدید ایجاد کند.

 

مشخصات پروژه طراحی کلینیک دندانپزشکی رویش  :

کاربری پروژه : معماری بهداشت و درمان، کلینیک دندانپزشکی، بازسازی

محل ساخت پروژه : تهران، ایران

معماران پروژه : استودیو نوکاو

مساحت : 680 متر مربع

سال ساخت : 2021

عکس ها: استودیو عمل

 

کلینیک دندانپزشکی رویش / استودیو نوکاو

 

طراحی کلینیک دندانپزشکی

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو