طراحی کتابخانه کودکان در اقامتگاه حمایتی در نیویورک/ گروه معماری MKCA

طراحی کتابخانه کودکان

طراحی کتابخانه کودکان در اقامتگاه حمایتی در نیویورک/ گروه معماری MKCA

استودیوی معماری آمریکایی MKCA کتابخانه‌ای کوچک و رنگارنگ را برای یک «خانه ملاقات» طراحی نمود. این خانه اقامتگاهی برای زنان و کودکانی است که در حال ترک بی‌خانمانی هستند.

طراحی کتابخانه کودکان

خانه ملاقات که در سال 1991 تاسیس شد، در «برونکس» (Bronx) –یکی از پنج ناحیه شهر نیویورک قرار دارد. این اقامتگاه شرایط زندگی پایدار و موقتی‌ای را در کنار مجموعه‌ای از خدمات اجتماعی برای زنان بی خانمان و فرزندان کوچکشان مهیا می‌کند. هدف اصلی این موسسه غیرانتفاعی کمک به خانواده‌ها برای تضمین سرپناه دائمی آن‌ها است.

طراحی کتابخانه کودکان

این کتابخانه کودکان که طراحی آن به صورت رایگان از سوی شرکت معماری نیویورکی MKCA (Michael K Chen Architecture) انجام شد، در نیم‌طبقه‌ای ساخته‌شد که قبلا تاریک بود و استفاده مناسبی از آن نمی‌شد. این فضای کوچک در زیر سقفی چوبی با مقطع استوانه‌ای قرار دارد که مشرف بر یک سالن چندمنظوره است. این کتابخانه مجهز به 1200 جلد کتاب در کنار فضاهایی برای مطالعه و قصه‌گویی است.

طراحی کتابخانه کودکان

هدف مد نظر تیم طراحی، ایجاد فضایی راحت و انعطاف‌پذیر برای کودکان بود.

شرکت MKCA در توصیفی از این پروژه گفت: «این کتابخانه به گونه‌ای طراحی شده که کیفیت بصری خشک و رسمی دیگر فضاهای موجود در این ساختمان را کنار بزند، کودکان را از لحاظ بصری با یک محیط روشن، رنگارنگ و سرگرم‌کننده وارد تعامل کند و فضاهای انعطاف‌پذیری را برای گذار در میان قسمت‌های مطالعه و قصه‌گویی فردی و جمعی ایجاد نماید.»

طراحی کتابخانه کودکان

قفسه کتاب این کتابخانه یک واحد بزرگ از جنس چوب بلوط است که در گوشه‌ها به فرم منحنی درآمده‌است. به کمک نوار ال ای دی که دور محیط جلوی قاب این قفسه چرخیده، کتاب‌ها با نور روشن می‌شوند. وجه پشتی این قفسه با یک صفحه چوبی پوشانده شده که در نقش یک حائل میان این کتابخانه منحصربفرد و فضای سالن باز پایین عمل می‌کند.

طراحی کتابخانه کودکان

در وسط این کتابخانه یک قالی بزرگ به طراحی «الکس پروبا» (Alex Proba) قرار دارد که اشکال و رنگ‌های موجود در فضای کتابخانه را در منظره‌ای سرگرم‌کننده از رنگ‌ها و بافت‌های متنوع به کار می‌برد. کودکان می‌توانند به راحتی هم روی زمین و هم روی صندلی‌های پارچه‌ای آبی، سبز و هلویی موجود در کتابخانه بنشینند. این صندلی‌های پارچه‌ای قابل جمع‌آوری و نگهداری در یک قفسه اند که در یکی از وجوه این اتاق قرار دارد.

این کتابخانه همچنین دارای دو میز با لبه‌های منحنی از جنس کورین و یک صفحه شیشه‌ای است که نوار ال ای دی روی آن کشیده شده‌است. دو چراغ آویز کروی وظیفه روشنایی این فضای کوچک را بر عهده دارند.

این کتابخانه همچنین دارای دو میز با لبه‌های منحنی از جنس کورین و یک صفحه شیشه‌ای است

اکثر لوازم موجود در دکور این فضا از سوی خیرین اهدا شده‌است. علاوه بر آن قطعاتی نیز از استودیوهایی همچون Egg Collective و Fernando Mastrangelo تهیه شده‌است. تمام کتاب‌های این کتابخانه از کتابفروشی سیسترز آپتاون» (Sisters Uptown) تهیه شده که یک فروشگاه محلی است. تیم معماری MKCA عهده‌دار تلاش برای کسب کمک‌های خیرانه از طراحان، فروشندگان، تولیدکنندگان و سازندگان در این پروژه بود.

این کتابخانه همچنین دارای دو میز با لبه‌های منحنی از جنس کورین و یک صفحه شیشه‌ای است

برای کمک به جمع‌آوری پول برای این اقامتگاه، یک حراج آنلاین از آثار هنری، تجهیزات روشنایی و لوازم طراحی تا هجدهم دسامبر سال جاری برگزار گردید. اشیاء به حراج گذاشته شده شامل چراغ‌های رومیزی به طراحی «لیندزی آدلمن» (Lindsey Adelman) و «بک بریتین» (Bec Brittain ) و یک لوستر بزرگ حبابی به طراحی «پل» (Pelle) بود.

کتابخانه کودکان

استودیوی معماری MKCA که در سال 2011 تاسیس شده، پروژه‌های طراحی داخلی متعددی را در نیویورک به انجام رسانده‌است. از میان این پروژه‌ها می‌توان به نوسازی یک خانه در منطقه Upper East Side و همچنین تبدیل یک آپارتمان کم‌نور در وست ویلج به یک فضای مسکونی پرنور اشاره کرد.

 

 

 

منبع : دیزین

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو