طراحی کافی شاپ Nagasawa Coffee / معماری ARII IRIE ARCHITECTS

طراحی کافی شاپ Nagasawa Coffee / معماری ARII IRIE ARCHITECTS

معماران: ARII IRIE ARCHITECTS

موقعیت: موریوکا، ژاپن

مساحت: 98.6 متر مربع

سال پروژه: 2018

عکاس: Kai Nakamura

کافی شاپ Nagasawa Coffee که به سبک مدرن طراحی شده است، در روستای “موریکا” در شهر توهوکو، شمال شرقی کشور ژاپن قرار دارد. ایده طراحی و اجرای این کافه وقتی شکل پیدا کرد که صاحبان آن تصمیم گرفتند مغازه خود را به یک فضای بزرگتر و بازتر انتقال دهند. همچنین نگرش و دید آنان جهت طراحی یک فضای جدید، امکان برگزاری کارگاه های آموزشی را در فضای کافه فراهم آورد.

ارتفاع سقف این کافی شاپ در حدود 2.8 متر است. این امر به خاطر کاهش سطح دید انجام شده است. بهره گیری از میز و صندلی هایی که ارتفاع کمی دارند، باعث می شود با نشستن روی آن ها حس حضور در یک فضای مبهم و جالب به مشتری ها القا شود. در نتیجه، طول میزهای کافه بیش تر به نظر می آید؛ چیزی شبیه به یک تریبون یا یک صحنه.

کافه Nagasawa Coffee نقش پررنگی در قسمت فرهنگی استان “موریوکا” بازی می کند. به عنوان نمونه، عنصرهای مورد استفاده در طراحی داخلی، مثل میز کم ارتفاع و بزرگ، از میزهای سنتی این شهر الهام گرفته شده اند.

مینیمالیسم، چیزی است که کمک می کند ماهیت چیزها را بهتر درک کنیم. وقتی یک فضا بر اساس مبانی و مفاهیم سبک مینیمالیسم طراحی شده باشد، چیزی که چشم می بیند، ورای پوسته و ظاهر است. مینیمالیسم به خاطر سادگی اجازه می دهد خود فضا و حرفی که برای گفتن دارد را بهتر ببینیم. از خصوصیات این سبک می توان به خطوط صاف، احجام شسته رفته و تمیز، فرم های غالبا هندسی، مبلمان ساده، پالت رنگی محدود، متریال های مشابه و نورپردازی ساده اشاره کرد.

این کافی شاپ، یک پلان مربعی باز دارد که اگر کانتر را در نظر نگیریم، تقریبا به صورت پیوسته طراحی شده است. رنگ یکسانی که به دیوارها خورده، کفپوش یکنواختی که در همه جا به چشم می خورد، امتداد خطوط و حتی نحوه قرارگیری مبلمان به هر چه پیوسته تر شدن فضای داخلی این کافی شاپ کمک کرده اند. شایان ذکر است که برای کافی شاپ های کوچک با متراژ محدود و کمبود فضا بهترین انتخاب، روی آوردن به سبک مینیمالیسم است، چرا که به خاطر همین سادگی و پیوستگی باعث می شود محیط از آن چه در واقع هست، بزرگ تر دیده شود.

رنگ های روشن، همیشه کمک می کنند فضا روشن تر و دلبازتر شود و دقیقا به همین شکل در راستای بزرگ جلوه دادن محیط اطراف ما نقش تاثیرگذاری ایفا می کنند. انتخاب یک رنگ غالب برای کل فضا که روشن نیز هست، کمک می کند متراژ، آن قدرها هم کم به نظر نرسد. طبیعتا وقتی پنجره های بزرگ به طراحی اضافه شوند نیز تاثیر شگرفی در این راستا اعمال می شود. پنجره ها به دو شکل، تاثیر خود را می گذارند، یکی با ارتباط دادن فضای داخل کافه به محیط بیرون و دیگری با کشیدن نور خورشید به محیط آن در طول روز. البته پنجره ها کار دیگری نیز می کنند که نباید اهمیت آن را فراموش کرد: آن ها دعوت کننده اند. در واقع؛ هیچ چیز نمی تواند به مانند یک پنجره، مردم را به داخل یک کافه بکشاند. کافی است رهگذران از پشت پنجره، محیط داخل کافی شاپ را ببینند.

شاید از نظر برخی ها مدرن بودن با حس و حال کافه که قاعدتا باید دنج باشد، زیاد جور در نیاید، اما جالب است بدانید که کافه های مدرن به خاطر ساده و بی آلایش بودن دکورشان خیلی راحت تر به دل کافه نشین ها می نشینند و خیلی زودتر از چیزی که فکرش را می کنید، طرفداران خود را پیدا می کنند.

 

 

منبع: Archdaily

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو