طراحی کافی شاپ JPG / معماری Infinity Mind

طراحی کافی شاپ JPG

طراحی کافی شاپ JPG / معماری Infinity Mind

ماجرای طراحی کافی شاپ ها چیست؟ برای چه به کافه می رویم و آیا مفهوم کافه نشینی می تواند چیزی غیر از نوشیدن یک لیوان قهوه باشد؟ آیا این مفهوم می تواند تغییر کند؟ جواب این سوال ها می تواند از نظر هر کس، هر چیزی باشد، اما به هر حال باید این را قبول کرد که صد البته نه همه کافه ها، اما مطمئنا برخی از آن ها چیزی بیش تر از «محل نوشیدن قهوه و…» هستند، دقیقا همان طور که برخی خانه ها چیزی بیش تر از پناهگاه و محل استراحتند.

به طور قطع، این یکی از همان چیزهایی است که خانه شما را از خانه های دیگر متمایز می کند و بدون شک، مهم ترین چیزی است که یک کافه را کافه می کند. کافه نشین ها این را خوب می فهمند، شاید بدون این که دقیقا متوجه چرایش باشند و معمارهایی که فضای واقعی خلق کرده و هنرشان را به آن تزریق می کنند، تلاش می کنند چنین فضایی به کافه نشین ها هدیه دهند. پس ماجرای کافه ها شاید بیش تر از چیزی باشد که در ظاهر هست. می خواهید بیش تر حسش کنید؟ کافی شاپ JPG دقیقا برای تجربه همین حس خلق شده و اگر نمی توانید سری به آن بزنید، می توانید با این مطلب به دنیایش وارد شوید. همراهمان باشید.

کافی شاپ JPG در منطقه جدید Zhujiang در شهر گوانژو واقع است. این کافی شاپ را می توان یکی از شاخص ترین فضاهای شهر دانست که متراژ بسیار کوچکی نیز دارد. پلان این کافی شاپ، دارای فضای باریک و کم عمقی می باشد که در 25 متر مربع طراحی شده است و المان های شلوغ  و متعددی را هم در بر می گیرد، اما این المان ها جالبند. فضای محدودی که کافه دارد و طراحی دیوارها سبب شده نقشه فضایی که می بینید، مرکزگرا باشد و کانتری طویل در مرکز محیط آن قرار بگیرد. نگرشی که در این طراحی وجود داشته، به خاطر ایجاد فضای گرم و صمیمی و تعاملات اجتماعی بوده است؛ یعنی فضایی که مردم یا همان کافه نشین ها را به هم نزدیک تر کند و صمیمیت آنها را بیش تر.

طراحی دیوارها و سقف با چوب های طرح صلیبی و ضرب دری پوشیده شده اند. متریال چوب کاج دیوار و سقف با توجه به فرایند بازیافت تولید شده و رنگ آن به واسطه فرایند کربناته که در تولید ذغال به کار می رود به رنگ سیاه درآمده است. چوب ها پس از کربناته شدن، فرایند آب زدایی را سپری کردند که هیچ گونه رطوبتی را جذب ننمایند. دلیل اصلی طراحی دیوار و سقف با الگوی صلیبی، شکست نور در فضا می باشد. نور از زوایای مختلف از بازشوها عبور می کند و تجربه بصری چشم گیری را برای مشتریان به وجود می آورد.

طراحی داخلی به مدل بیزینسی چنین فضایی بی توجه بوده تا رفتار اجتماعی در محیط این کافه تسهیل پیدا کند. بنابراین به جای بهره گرفتن از میز و صندلی های کوچک که به صورت ذاتی، مردم را از هم دور نموده و فرایند نوشیدن قهوه را به یک تجربه شتابزده تبدیل می کند، یک کانتر مرکزی درون فضا در نظر گرفته شده تا هم مساحت کافه بهینه سازی شود و هم تعاملات اجتماعی تا حد ممکن ارتقا یابد. این محیط با کمک رنگ های ساکن و آرامش بخشی که در طراحیش به کار رفته، تلاش داشته تا استرس محیط شلوغ شهری را حداقل در محیط خود کاهش دهد. چین به دلیل رشد سریع و توسعه سرسام آور شهرنشینی با خطر زندگی مدرنیته در مقیاس جمعی رو به رو است و شاید چنین فضاهایی با یک طراحی هوشمندانه بتوانند سرعت زندگی را حتی شده برای لحظاتی کاهش دهند تا روابط بین مردم تسهیل شود.

منبع: Archdaily