طراحی کافی شاپ Coffee Nap Roasters 2nd / معماری Design Studio Maoom

طراحی کافی شاپ Coffee Nap Roasters 2nd / معماری Design Studio Maoom

طراحی کافی شاپ Coffee Nap Roasters 2nd / معماری Design Studio Maoom

تا به حال به این فکر کرده اید که چطور می توان از طرحی تکراری برای طراحی کافی شاپ پرهیز کرد؟ همیشه در امر طراحی، صحبت از ایده های جدید و معماری متفاوت می شود، اما واقعا چگونه می توان چیز جدیدی ارائه داد؟ در بین این همه کافه که همه شبیه هم هستند و تقریبا یک حرف می زنند، چطور می توان یک کافه متمایز طراحی کرد؟ این ها سوالاتی هستند که شاید بهتر باشد نه در قالب اصول و مبانی، بلکه با ارائه یک نمونه موردی و بررسی خصوصیات طراحی آن به جوابشان برسیم. اگر مایلید با چند و چون طراحی غیر تکراری کافه آشنا شوید، این مطلب برای شماست.

اولین بارها هرگز آسان نیستند. منظورمان همان اولین باری است که در طراحی کافه متفاوت “نوشیدن در خواب نیمروز” مشاهده می شود، یعنی اختلاف سطحی که با نام “تپه” در این پروژه شناخته می شود و محلی که شما می توانید در آن فروتنانه و آسوده نشسته و در آن مدت، فضای آرامش بخشی برای خود داشته باشید. ایجاد اختلاف سطح در طراحی این کافه 50 متری، به صورت هوشمندانه و به جای چیدمان و مبله کردن فضا با صندلی و میز برای ایجاد فضای نشیمن، یک تجربه جدید و منحصربه فرد برای مشتریان کافه ایجاد نمود و آن ها که را با یک زبان متفاوتی از معماری فضا آشنا می نماید.

این کافی شاپ که با نام “تپه” شناخته شده است، در گوشه ای از محله یئون نام دونگ کشور چین قرار دارد. چیزی که سبب جلب نظر هر رهگذری به این کافی شاپ می شود، خلوص طراحی آن است. در این کافی شاپ کوچک، خبری از مفهوم تقسیم بندی فضایی به وسیله میز و صندلی های راحت نیست. در واقع، این کافه، نیازهای انسان در محیط یک کافی شاپ، یعنی نشستن و نوشیدن را به گونه ای سنتی پاسخ می دهد. نشستن روی یک سکو به شکلی که بتوان به سمت و سوی دلخواه خود اشراف داشت، یک امتیاز ویژه برای کاربر است و این یعنی فرد بتواند به راحتی با فضا و حس و حال آن عجین شود و یک حس متفاوت را تجربه نماید. به اجرا گذاشتن یک ایده متفاوت و جدید برای نشستن که حس و حالش از صندلی های مرسوم و شناخته شده، متفاوت است و تنوع ایجاد می کند، به تمام معنا، مفهوم آغاز تجربه ای جدید را دارد.

کافی شاپی که در این تصاویر می بینید، یک کافی شاپ کوچک و شاید از خیلی جهات، ساده و معمولی است که شما می توانید فنجان قهوه تان را در هر قسمتی از آن که ترجیح می دهید، نوش جان کنید. تفسیر استعاری از مفهومی به اسم تپه، ممکن است برای هر کس، تعریف متفاوت و مخصوصی داشته باشد. برای معماران و طراحان، کانسپت هایی به این شکل می توانند نقطه ای جدید برای شروع تجربیات تازه باشند و برای دیگر افراد، تجربه ای نو و متمایز از یک فضای معمارانه هستند که حس خوب لذت را به وجود می آورند. تپه یا همین کافه خودمانی با فضای بکری که طراحی منحصر به فردش ایجاد کرده است، چنین احساسی را به بیش تر مراجعین یا همان مشتری هایش القا می کند: تپه، جایی است که در آن نسیم دل انگیز را احساس نموده و از آزادی تماشای مناظر لذت می بریم.

برای لذت بردن از فضای یک کافی شاپ لزومی ندارد لوکس و خیره کننده طراحی کنیم. سادگی و خاکی بودن می تواند خیلی ارزنده تر باشد. برخی ها در میان کافه های شهر به دنبال جایی برای چند دقیقه خودشان بودن می گردند، نه فرو رفتن در قالب تجملات. بنابراین، شاید خوب باشد اگر تاثیر مثبتی که کافه های نظیر تپه روی فرهنگ کافه نشینی می گذارند را جدی تر بگیریم.

منبع: archdaily