طراحی کافی شاپ Aranya / معماری odd

طراحی کافی شاپ Aranya / معماری odd

طراحی کافی شاپ Aranya ، بیداهی، چین

معماران: odd

مساحت: 290 متر مربع

سال ساخت: 2018

عکسبرداری: Ruijing Photo

تأمین کنندگان: PEBBLE, Hao Rui Da

طراحی کافی شاپ Aranya ، بیداهی، چین

این ساختمان شبه کلاه که دارای منحنی های نرم است، در پارک Aranya ساخته شده است و طراحی آن با هدف ایجاد یک فضا با سبک و حس و حال پاتوق مانند در محیطی ساحلی صورت گرفته است. سایتی که این کافی شاپ در آن جای گرفته است، نزدیک به یک تپه شنی قرار دارد که توسط نسیم دریا و در طی مدت زمانی طولانی شکل گرفته است. الهام گیری طراحی این کافی شاپ نیز از نسیم ملایمی صورت گرفته که از سمت دریا می وزد. باد، یکی از عناصر طبیعی اساسی است که به مردم کمک می کند احساس آرامش مورد نیاز خود را پیدا کنند. بنابراین، باد به عنوان یک کانسپت برای پروژه ساخت این کافی شاپ که نوعی فضای استراحت است، مناسب می باشد.

این ساختمان شبه کلاه که دارای منحنی های نرم است

ترکیب سیستم شبکه ای سازه ستونی و نمای منحنی شکل شیشه ای، یک نوع بی نظمی و بی قاعدگی نیز در پلان این کافی شاپ به وجود آورده است. همین بی نظمی سبب شده برخی از ستون ها در بیرون فضای کافه قرار داشته باشند، در حالی که برخی دیگر از آن ها در فضای داخلی آن وجود دارند. موقعیت حیاط این کافی شاپ، مقداری از مرکز منحرف شده است.

رکیب سیستم شبکه ای سازه ستونی و نمای منحنی شکل شیشه ای، یک نوع بی نظمی و بی قاعدگی نیز در پلان این کافی شاپ به وجود آورده است

پلان نامنظم با سقف منحنی شکل

به عنوان نتیجه این پلان نامنظم با سقف منحنی شکل، بخش بالایی سقف به مهمانان کافی شاپ خوشامدگویی می کند و بخش پایینی آن به عنوان آفتابگیر یا همان سایبان نقش ایفا کرده و حس خستگی را از فضای داخلی دور می نماید. به علاوه، پیشامدگی لبه بام با 120 میلی متر ارتفاع و سیستم سقف آلومینیومی و نمای شیشه ای ورقه، احساس سبک بودن و آهستگی باد را به وجود می آورد.

سقف این کافی شاپ که به صورت گسترده ای از سمت های مختلف، پیشامدگی دارد

سقف این کافی شاپ که به صورت گسترده ای از سمت های مختلف، پیشامدگی دارد، نقش سایبان را برای فضا بازی می کند که سبب می شود مشتری های کافه پس از بازی در پارک، در محیط کافی شاپ به حس خنکی و آسایش دست پیدا کنند. با وجود این که متراژ فضای داخلی، 90 متر مربع است، پنجره های شیشه ای مرتفع و دوجداره به افرادی که برای استراحت به این جا می آیند، هیچ گونه فشاری وارد نمی سازند.

پرداخت نهایی فضای این کافی شاپ که به صورت کامل و خالص با رنگ سفید انجام شده

پرداخت نهایی فضای این کافی شاپ که به صورت کامل و خالص با رنگ سفید انجام شده، با تغییر میزان نور خورشید در طول روز، احساسات مختلفی را به مشتری های کافه القا می کنند. علاوه بر این، وقتی که شب فرا می رسد، با تابیده شدن نور از سمت پایین به لبه های سقف، روی فرم آن تاکید می شود و این طور به نظر می رسد که سقف کافی شاپ روی باد سوار و معلق است.

انگار این کافه روی آب سوار است

چیز دیگری که توجه را به خود جلب می کند، انعکاس تصویر این کافی شاپ در سطح آب است که روی ساحلی بودن آن تاکید می کند و به زیبایی آن می افزاید. همان طور که نورپردازی لبه سقف این ساختمان منحنی شکل از پایین به بالا باعث معلق به نظر رسیدن سقف نازک و کشیده آن در باد می شود، تصویر منعکس شده آن در آب نیز طوری به نظر می رسد که انگار این حجم سبک و سفید رنگ روی سطح آب معلق است و حتی این حس را به وجود می آورد که انگار این کافه روی آب سوار است. این انعکاس به هر چه سبک تر به نظر رسیدن کافی شاپ کمک کرده و حس سبکی نیز در ایجاد آرامش در فضای آن بی تاثیر نیست.

منبع: Archdaily