طراحی کافی شاپ سیار ؛ کافه ای برای همه کوچه پس کوچه های شهر!

طراحی کافی شاپ سیار ؛ کافه ای برای همه کوچه پس کوچه های شهر!

طراحی کافی شاپ سیار ؛ کافه ای برای همه کوچه پس کوچه های شهر!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به یک کافه بروید و با دیدن حس و حال خوب کافه داری و درآمد خوبی که صاحبان کافه دارند، با خودتان بگویید: “شاید بد نباشد من هم یک کافه راه بیندازم!” واقعا هم فکر بدی نیست. شاید این فکر، زندگی تان را از این رو به آن رو کند. اما قبل از این که وارد این کسب و کار شوید، باید راه و رسم کافه داری، آن هم کافه های سیار را بدانید. چون این کافه ها داستان متفاوتی دارند! با توجه به این که کافه های سیار امتحان شان را در شهرهای بزرگ پس داده و طرفداران زیادی دارند، پویانو تصمیم گرفته در این مطلب، شما را با نحوه طراحی کافی شاپ سیار و راه اندازی آن ها آشنا کند. با ما همراه باشید.

کافی شاپ سیار چیست؟

احتمالا کافه های سیار را دیده اید. ون ها و کاروان های کوچک و بزرگی که با رنگ ها و طراحی جذاب، توجه هر رهگذری را در کوچه و خیابان به خود جلب می کنند و بسیاری از آن ها را به سمت خود می کشند. اما کافه سیار چیست؟

کافه سیار به کافه ای گفته می شود که یک جا مستقر نمی شود. در واقع، کافه های سیار، در خیابان ها و کوچه های شهر جا به جا می شوند و هر جایی که می روند، برای خود مشتری پیدا می کنند. حتی اگر بخواهید محل زندگی خود را به یک شهر جدید منتقل کنید، می توانید کافه تان را نیز با خود ببرید!

ایده راه اندازی این کافه ها ابتدا از خارج به کشور ما وارد شد، اما اگر نگاهی به کافه های سیار ایران بیندازید، می بینید که خصوصیات منحصر به فردی دارند. خصوصیاتی که آن ها را نمونه های مشابه خارجی متمایز می کند.

از میان کافه های سیار ایرانی می توان وی کافه، کافه ون، کافی اکسپرس و کافه رو را مثال زد. این کافه های سیار، در واقع یک سری ماشین ون هستند که داخل شان یک یا چند دستگاه قهوه ساز وجود دارد. البته کل قضیه این نیست، اما اصل ماجرا همین پیاده سازی دستگاه قهوه ساز در اتومبیل های جادار است. در کنار این، اگر بتوانید مقداری شیرینی و حتی چند نوشیدنی دیگر هم سرو کنید، یقینا مشتری های بیش تری پیدا خواهید کرد.

چرا کافه سیار؟

فکر طراحی و راه اندازی کافه ممکن است به ذهن هر کسی برسد و واقعا هم فکر خوبی است، اما زمانی که پای حساب و کتاب به میان می رسد، شما متوجه می شوید که باید بودجه ای معادل خرید تجهیزات آشپزخانه و طراحی کافه کوچک تان داشته باشید. اما نگران نباشید. خبر خوب این است که با وجود این همه کافه در سطح شهر که بیش ترشان هم مکان ثابتی دارند، ایده بکر راه اندازی کافه سیار می تواند با ساده ترین امکانات هم بگیرد و شما را موفق کند. در واقع، برنده رقابت در دنیای کافه داری، کسی خواهد بود که ایده بهتری دارد، نه صرفا بودجه بیش تر.

به همین خاطر است که اگر روی طراحی کافه سیار خود وقت بگذارید و از ایده های کم خرج ولی جالب استفاده کنید، می توانید با حداقل بودجه نیز به موفقیت برسید. کافه های سیار به خاطر جدید بودنشان و امکان جا به جایی در سطح شهر، برای مردم جالب تر هستند و عده زیادی حاضرند به جای نشستن در یک کافه ثابت، وقت خود را در کنار یک کافه سیار بگذرانند. شاید صندلی های این کافه ها کم تر باشند یا حتی مشتری ها مجبور باشند ایستاده قهوه شان را بنوشند، اما حس و حالی که کافه های سیار دارند، آن ها را از دیگر کافه ها متمایز می کند.

شما هم می توانید کافه سیار جذاب خودتان را داشته باشید و موفق شوید. البته این کار حوصله می خواهد، از همان فاز طراحی گرفته تا بعد که قرار است مشتری جمع کنید!

طراحی کافه سیار را از کجا شروع کنیم؟

پیش از ورود به مقوله طراحی، شما باید ببینید قرار است چه چیزی را طراحی کنید. ون یا فولکس واگن؟ شاید هم گزینه ای دیگر! به هر حال، بسته به این که وسیله نقلیه شما چیست، طراحی آن نیز متفاوت خواهد بود. توجه کنید که کافه های سیار برای این که خدمات قابل قبولی داشته باشند، معمولا باید داخل یک اتومبیل نسبتا بزرگ طراحی شوند. به همان اندازه که اتومبیل جادارتری را انتخاب کنید، منوی شما نیز گسترده تر خواهد بود.

هزینه اولیه برای تامین خودرو شاید چندان زیاد نباشد، اما شما که نمی خواهید کافه سیارتان را با همین اتومبیل خشک و خالی راه بیندازید! کافه شما باید ظاهر جالبی داشته باشد تا مشتری جذب کند. این جاست که بحث طراحی اهمیت پیدا می کند. هزینه های صافکاری، رنگ آمیزی و طراحی بدنه و داخل کافه های سیار را هم باید در کنار هزینه خرید اتومبیل در نظر گرفت.

اگر قرار باشد در کافه سیار خود بایستید، باید طراحی و اجرای سقف را هم در نظر بگیرید و آن را قالب گیری کنید. خبر خوب این که بیش تر ون های فولکس، احتیاجی به انجام این کار ندارند و شما می توانید طراحی و تغییر آن ها را بدون این که کار چندان سختی انجام دهید، به اتمام برسانید. اگر گزینه ای که از میان اتومبیل ها انتخاب می کنید، کلاسیک و نوستالژیک باشد، پیشنهاد ما این است که به بدنه دست نزنید، زیرا این اتومبیل های به خودی خود زیبایی خاصی دارند که نباید خرابش کرد. البته می توانید رنگ اتومبیل را برای جلب توجه بیش تر تغییر داد. به هر حال، احتمالا خودتان هم می دانید که کافه تان باید از دیگر اتومبیل های سطح شهر متمایز به نظر برسد.

اگر می خواهید در کافه سیار خود منویی ارائه دهید که یک سری خوردنی های رستوران را هم شامل می شود، باید تجهیزات لازم را در نظر بگیرید. در طراحی خود باید سینک و منبع آب (یکی جهت دسترسی به آب تمیز و دیگری جهت جمع آوری آب آلوده) را منظور کنید. فر و گاز نیز موارد لازمی هستند که در طراحی آشپزخانه کافه تان باید لحاظ شوند. در آخر نیز باید جهت راه اندازی همه موارد فوق، یک موتور برق داشته باشید. بنابراین، شما باید محل همه این موارد را در نظر بگیرید.

از آن جایی که مشتری های کافه سیار شما قرار نیست به فضای آن وارد شوند، چیزی که در رابطه با طراحی آن اهمیت پیدا می کند، ظاهر و نمای بیرونی آن است. در ادامه به شما چند ایده جالب برای طراحی هر چه بهتر کافه سیار ارائه خواهیم کرد.

صندلی اضافه کنید!

بیش تر کافه های سیار، مثل کافه های Take Away عمل می کنند. این یعنی کافه سیار به مشتری سفارش را تحویل می دهد، اما محلی برای نشستن وجود ندارد. با این حال، شما می توانید برای جلب نظر مشتری های خود به کافه تان صندلی اضافه کنید. لبه کانتر یا هر سطح افقی از اتومبیل را که برایتان کاربردی ندارد، به میز تبدیل کنید و یکی دو تا صندلی کوچک و جمع شو که قابل حمل هستند را پشت آن بگذارید تا مشتری ها بتوانند مدتی آن جا بنشینند.

منوی تان را نمایش دهید!

منوی خوشمزه کافه تان را در معرض دید عموم قرار دهید. کاری کنید که رهگذرها منو را از چند متری ببینند و برای سفارش گرفتن از شما وسوسه شوند. طراحی یک منوی خوش آب و رنگ در تناسب با شکل کافه تان می تواند به بهتر دیده شدن آن کمک کند.

فضای سبز ایجاد کنید!

شاید با خودتان فکر کنید که جا به جا کردن گل و گیاه خیلی زحمت می خواهد، اما اگر حوصله نگهداری از یک سری دوست سبز و زیبا را دارید، این ایده را از دست ندهید. حمل دو سه گلدان با دیگر تجهیزات کافه زیاد دشوار نیست. با این کار می توانید به مشتری های خود یک فضای سبز کوچک هدیه کنید که منظره کافه تان را نیز متمایز و دلچسب می کند.

از رنگ ها کمک بگیرید!

رنگ ها غوغا می کنند. برای این که کافه سیار شما حسابی به چشم بیاید و حتی بیش از حد جلب توجه کند، از رنگ های خاص و جذاب کمک بگیرید. یک پالت رنگی زیبا برای بدنه کافه خود انتخاب کنید و از یک نقاش حرفه ای بخواهید طرح های مورد نظرتان را نیز روی آن بکشد. اگر خودتان استعداد نقاشی دارید، می توانید با هزینه کم تری به نتیجه برسید!

برای کافه تان اسم بگذارید!

کافه های سیار هم اسم می خواهند. نامی برای کافه تان انتخاب کنید که در خاطر بماند. سعی کنید نام انتخابی را متناسب با عملکرد کافه که سیار بودنش است، در نظر بگیرید. اگر اسمی که انتخاب می کنید خاص و جدید باشد، احتمال موفقیت شما خیلی بیش تر خواهد شد.

نورپردازی کنید!

برای بولد کردن طرح کافه، اسم آن یا هر عنصر دیگری که می خواهید برجسته به نظر برسد، نورپردازی کنید. نورپردازی هم به بهتر دیده شدن طرح کافه تان کمک می کند و هم باعث می شود کافه شما در ساعات شب نیز به خوبی دیده شود.

شعارهای جالب بنویسید!

اصولا نوشتن شعار در امر طراحی اکثر کافه ها جواب می دهد. اگر بدانید چه شعاری می تواند حال مردم را خوب کند، خیلی خوب هم می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. بیش تر مردم با خواندنشعارهایی که زندگی روزمره شان را کمی مهیج می کند و از یکنواختی بیرون می آورد، حس خوبی پیدا می کنند. به دنبال یک شعار خوب باشید و آن را روی بهترین قسمت بدنه بنویسید!

از دکوری ها بهره ببرید!

مهم نیست که صاحب یک کافه سیار هستید و واقعا جای زیادی برای مانور دادن روی دکوراسیون ندارید. همیشه دکوری های کوچکی هستند که بتوان آن ها را هر جایی (حتی روی کانتر یک کافه سیار نقلی) جا داد. به دنبال این دکوری ها بگردید و مواردی را که با تم کافه تان هم خوانی دارند، انتخاب کنید. برای مثال، اگر تم کافه تان روستیک است، به دنبال دکوری های روستیک بگردید.

 

مینیمال فکر کنید!

یادتان نرود که کافه شما یک کافه سیار است. اگر قرار باشد بیش از حد شلوغش کنید، دیگر چطور می خواهید به مشتری ها سرویس بدهید؟ دست شما در انتخاب سبک و تم کافه تان باز است، اما اگر نظر ما را بخواهید، می گوییم که مینیمال فکر کردن در طراحی چنین کافه هایی بهتر است. دکوراسیون مینیمال در عین سادگی زیباست و مزیتش هم در این است که به شما اجازه می دهد از فضای باقی مانده پس از جایگذاری تجهیزات اصلی، حداکثر استفاده را ببرید.

سایه بان درست کنید!

وقتی به جزئیات طراحی کافی شاپ سیار وارد شوید، متوجه چیزهایی می گردید که شاید در نگاه اول اصلا به چشم نیایند و اگر هم دیده شوند، زیاد مهم به نظر نرسند. اما برای شما که قرار است با کمک این کافه، کسب و کارتان را پیش ببرید و بعدا از فضای آن بدون دردسر استفاده کنید، همین جزئیات کوچک هم اهمیت دارند. یکی از این جزئیات، در نظر گرفتن سایه بان است. وقتی بخواهید زیر نور آفتاب به مشتری ها سرویس دهید، بدون وجود سایه بان حتما کلافه می شوید. با در نظر گرفتن درب کانتر به صورت بالا رو با عملکرد سایه بان، می توانید این مشکل را برطرف کنید و برای مشتری ها هم فضای سایه داری در مدت انتظارشان ایجاد نمایید.

امیدواریم ایده های ما را جالب یافته باشید. در ادامه نیز می توانید از سایر عکس ها دیدن کنید و ایده های بیش تر به دست آورید. موفق باشید.

 

 

 

 

طراحی کافی شاپ سیار

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری