طراحی کارخانه توسان تجهیز / معماران L.E.D

طراحی کارخانه توسان تجهیز / معماران L.E.D

شرح متن پروژه طراحی کارخانه توسان تجهیز توسط معماران ارائه شده است. فعالیتهای شرکت توسان تجهیز در زمینه طراحی و تولید تمیز کردن و ضد عفونی تجهیزات پزشکی از سال 1998 آغاز می شود. پس از سالها فعالیت، شرکت تصمیم به بزرگ شدن می گیرد. مساحت 500 متر مربع به کارخانه و دفتر جدید در پارک فناوری پردیس اختصاص داده شده است.

ساختمانهای نهادی ، نوسازی

ایران

معماران: معماران L.E.D

سال: 2016

عکس ها: هامون مقدم – سینمای دیجیتال هامون

تولیدکنندگان: نورپردازی مد ، فرازین ، کاشی تبریز

اولین چالشی که طراحان با آن روبرو شدند، بنیاد موجود بود که سطح ارتفاع سطوح زیرزمینی را محدود می کرد. با توجه به قوانین خاص پارک پردیس، دو سطح زیر زمین و سه سطح بالاتر باید برای تأمین نیاز شرکت طراحی شود. شالوده موجود باید به عنوان پایین ترین سطح در نظر گرفته شود و شالوده جدید باید بر روی پایه قدیمی طراحی و ساخته شود.

برنامه: طبق برنامه فیزیکی، طبقه 2 به انبار، اتاق غذاخوری، نمازخانه، اتاق نگهبانی، امکانات و اتاق رختکن برای کارکنان تولید اختصاص داده شد. 1 طبقه به پارکینگ، طبقه همکف به تولید و طبقه اول و دوم به نمایشگاه، اتاقهای اداری و مهندسی و مدیر اختصاص یافت.
شفافیت: با تولید محصولات خاص و فن آوری های-تکنولوژی، نمایش فرآیند تولید می تواند ارزش بصری خاصی برای ساختمان ایجاد کند. بعلاوه، نمایشگاه می توانست توسط ناظران کاملاً دیده شود و این ساختمان نمایانگر کلیه فعالیتهای شرکت است. از طرف دیگر، متراكم بودن ساختمانهای مجاور در پارک فناوری پردیس برای طراحان مطلوب نبود. ساختمان شفاف تر فضای بصری بیشتری بین ساختمانهای مجاور ایجاد می کند.
ارتفاع محدود – چیدمان توابع: مشتری برای ساخت زمان محدودی داشت و به دلیل زمان و هزینه تخریب، باید پایه موجود را حفظ کرد. با توجه به محدودیت های ارتفاع بر اساس قوانین پارک (10 و نیم متر) و محدودیت اجباری زیرزمین به دلیل وجود بنیاد موجود، فضاهای مختلف براساس نیاز ارتفاع، اهمیت و منطقه استفاده استفاده می شوند.
Voids – ساخت و ساز در منطقه مجاز است: برای تهیه منطقه مجاز، چندین فضای خالی در نظر گرفته شده اند که از فضاهای مختلف در سطوح مختلف دارای نمای متفاوت هستند. اتاق مدیر در بالاترین سطح، تمام فضاهای مختلف را می بیند. همچنین، برای تحقق ارتفاع بالا و مورد نیاز بخش تولید، وید بالاتر از بخش در نظر گرفته شد. از طرف دیگر، این فضاهای خالی در ترکیب با نمایشگاه به عنوان یک فضای باز در سطح میانی، یک حرکت خالی در حجم را تشکیل می دهد. علاوه بر این، جای خالی ها در موقعیت دیگری از طرح، دیدگاه های داخلی متنوعی ایجاد کرده است.
نما به عنوان مقطع: در نظر گرفته شده است که ساختمان حداکثر ارتباط را با اطراف داشته باشد به طوری که ساختمان از داخل توسعه یافته و از یک بخش تنظیم شده است. نمای شفاف فقط برای نمایش فضای داخلی بود. فضاهای خالی در ارتباط با نمایشگاه باز در سطح میانی، جرم را بیرون می آورند و بخشی از ساختمان نمای شفاف است. سرانجام، پنجره های عمودی برای کنترل نور در بخش تولید در نظر گرفته شده اند. دلیل عدم انتخاب لوور افقی به دلیل حفاری های عمیق بوده است.
منبع : archdaily
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی | پویانو