بهترین نقشه برای طراحی پلان آشپزخانه کدام است؟

بهترین نقشه برای آشپزخانه کدام است؟

بهترین نقشه برای طراحی پلان آشپزخانه کدام است؟

اگر می خواهید طراحی پلان آشپزخانه خود را به عهده بگیرید و یا آشپزخانه خود را بازسازی کنید و اگر در مورد چگونگی قرار گیری لوازم آشپزخانه، کابینت ها و اکسسوار ها دچار تردید هستید، می توانید کار را بر اساس یک نقشه کلی پیش ببرید. اما نقشه کلی آشپزخانه یعنی چه؟ و بهترین نقشه برای آشپزخانه کدام است؟ برای پاسخ به این پرسش ها با پویانو همراه باشید:

بهترین نقشه برای آشپزخانه

برای این که یک آشپزخانه را طراحی و چیدمان کنید باید با نقشه ها و پلان هایی که می توان آشپزخانه را بر اساس آن ها طراحی کرد آشنا شوید. این نقشه ها عبارتند از پلان L، پلان U و پلان گالری یا راهرویی و… هر یک از این نقشه ها دارای معایب و مزایای مخصوص به خود بوده و ویژگی های منحصر به فردی دارند که شناخت آن ها می تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند. ما در ادامه به ویژگی ای این پلان های مخصوص آشپزخانه خواهیم پرداخت.

پلان های مخصوص آشپزخانه

  • پلان خطی برای آشپزخانه

نقشه گالری یا راهرویی بیشتر در آشپزخانه های مدرن به کار برده می شود و در این نقشه، کابینت ها و تجهیزات آشپزخانه در دو ردیف مقابل یکدیگر قرار می گیرند. در این پلان فضا و زمینی که برای حرکت کردن در میان کابینت ها باقی می ماند باید حداقل 120 سانتی متر باشد. در غیر این صورت کشوها و درب کابینت ها باز نشده و شما نیز نمی توانید به راحتی در آشپزخانه حرکت کنید.

در پلان گالری برای آشپزخانه، تجهیزاتی مانند یخچال و ماشین لباسشویی و گاز و غیره، یا در یک سمت کنار یکدیگر قرار داده می شوند و یا در هر دو ردیف کابینت ها، اما به صورت ضربدری قرار می گیرند. در صورتی که این لوازم در یک سمت قرار بگیرند، سعی می شود که در وسط دیوار قرار گرفته و بین این تجهیزات حداقل 120 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

پلان گالری برای آشپزخانه

توصیه: استفاده از یک کابینت بلند در آشپزخانه های باریک مانع از ایجاد فضایی بهم ریخته و شلوغ می شود. هم چنین برای این که از بروز فضایی تک رنگ و یکدست جلوگیری کنید، از مصالح ترکیبی ای مانند چوب و لاک الکل و یا چوب و استیل استفاده کنید و حتما با استفاده از درب های شیشه ای و قفسه های باز به آشپزخانه تحرک ببخشید.

مزایا: اگر این پلان به درستی به کار برده شود، فضایی بسیار کاربردی و سیال ایجاد می کند.

معایب: اگر از تجهیزات و کابینت های متعددی در این نوع آشپزخانه استفاده کنید، احساس یک راهروی تاریک ایجاد خواهد شد.

پلان خطی آشپزخانه

در آشپزخانه هایی با پلان گالری یا راهرویی، استفاده از دستگیره کابینت ها و لوازم برقی ای با خطوط صاف و مشخص، می توانند فضایی ساده و مدرن به آشپزخانه ببخشند. به جای استفاده از کابینت های متعدد، می توانید با سیستم های مدرن ذخیره سازی در داخل کابینت ها، فضای کاربردی تری را برای خود ایجاد کنید. اگر می خواهید از دلگیر شدن فضا جلوگیری کنید، تعداد کابینت های بالایی را کم کرده و به جای آن از شلف ها و قفسه های باز استفاده کنید.

استفاده از شلف ها و قفسه های باز

  • استفاده از پلان L برای آشپزخانه

اگر آشپزخانه دارای فضای بزرگی باشد، معمولا پلان L همراه با یک جزیره و یا میز غذاخوری در وسط آشپزخانه به کار برده می شود. در طراحی پلان آشپزخانه به شکل ال می توان به چیدمان کلاسیک، یعنی مثلث کاربردی در آشپزخانه پایبند ماند. این مثلث عبارت است از ذخیره سازی، آماده سازی و پختن غذا… در این شرایط یخچال، سینک و گاز می توانند در هر دو بازوی آشپزخانه قرار داده شوند. در این نوع پلان به دلیل این که نور طبیعی تمام نقاط آشپزخانه را به یک میزان روشن نمی کند، سیستم روشنایی اهمیت بسیاری می یابد. در پلان ال، ترکیب کابینت های پایینی، بالایی و کابینت های قدی،  امکان جاسازی کاربردی را ایجاد می کند. اگر به ایجاد یک ظاهری منظم در آشپزخانه علاقه دارید، می توانید در یک طرف از کابینت های پایینی و بالایی استفاده کرده و در طرف دیگر کابینت های قدی و سراسری را به کار ببرید.

 

پلان L برای آشپزخانه

توصیه: آشپزخانه ال فضای کاربردی ای بر روی صفحه کابینت ها ایجاد می کند. اما برای ایجاد راحتی بیشتر بهتر است که میان سینک، گاز و یخچال، 120 تا 270 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

مزایا: این پلان برای استفاده از میز غذاخوری و یا جزیره در آشپزخانه، نقشه ای بسیار کارآمد به شمار می رود.

معایب: در آشپزخانه هایی با متراژ بزرگ، پلان ال باعث ایجاد فاصله زیاد میان تجهیزات آشپزخانه شده و استفاده از آن ها را دشوار می کند.

 پلان ال باعث ایجاد فاصله زیاد میان تجهیزات آشپزخانه شده

در آشپزخانه ای با پلان ال، برای ایجاد فضایی دلباز تر، تنها در یک طرف از کابینت های ردیف بالا استفاده کنید. در این پلان حداقل یک فضای باز کوچک باقی می ماند که به شما این امکان را می دهد تا برای غذا خوردن و یا استراحت کردن از یک میز و صندلی کوچک استفاده کنید. علاوه بر روشنایی کلی، استفاده از چراغ های کمکی می تواند فضا را به طور کلی تغییر دهد.

استفاده از چراغ های کمکی

  • پلان U در آشپزخانه

از آن جایی که در پلان یو از هر سه دیوار آشپزخانه به بهترین شکل ممکن استفاده می شود، موثرترین و ارگونومیک ترین نقشه به شمار می رود. هم چنین پلان یو یک آشپزخانه فشرده و جمع و جور ایجاد می کند، به همین دلیل از فضایی که در میان آشپزخانه باقی می ماند بر اساس بزرگی آن می توان استفاده های متفاوتی کرد. اگر در آشپزخانه شما سه دیوار وجود ندارد، اما باز هم می خواهید از پلان یو استفاده کنید، می توانید یک جزیره کوچک را یکی از دیوار ها ادامه داده و یک بازوی دیگر به آشپزخانه اضافه کنید. البته مراقب باشید که این جزیره بیش از اندازه بلند نباشد.

پلان U در آشپزخانه

توصیه: با ادامه دادن کابینت های پایینی می توانید یک میز صحبانه نیز طراحی کنید.

مزایا: در پلان یو به دلیل این که تمام کابینت ها و تجهیزات در دور تا دور شما قرار دارند به راحتی می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید.

معایب: در طراحی پلان آشپزخانه یو شکل به دلیل این که دو زاویه در آشپزخانه وجود دارد، برای دسترسی راحت به داخل کابینت های انتهایی دچار مشکل خواهید شد و برای رفع آن به تجهیزات پیشرفته داخل کابینت نیاز خواهید داشت و همین موضوع هزینه ها را افزایش می دهد.

استفاده بهینه از کابینت کنج

اگر دارای فرزند هستید، یخچال را در ابتدای ورودی آشپزخانه و در ابتدای شروع کابینت ها قرار دهید، این موضوع باعث راحتی فرزند شما خواهد شد. در انتهای کابینت های بالایی نیز می توانید از قفسه های باز و شلف های دیواری برای قرار دادن کتاب ها و یا لوازم تزئینی استفاده کرده و جلوه زیباتری به آشپزخانه ببخشید.

رنگ سفید در آشپرخانه

  • پلان جزیره ای

استفاده از یک جزیره در آشپزخانه بسیار کارآمد خواهد بود. هم فضای کافی برای جاسازی اشیاء ایجاد کرده، هم صفحه کابینت بیشتری را برای انجام کار ها در اختیار شما قرار داده و هم می تواند به یک میز غذاخوری تبدیل شود. اما فراموش نکنید که در صورت استفاده از جزیره، باید میان آن با کابینت ها حداقل 120 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

معمولا طول جزیره از 90 سانت آغاز می شود، اما برای کاربرد بهتر 120 سانتی متر برای آن مناسب تر خواهد بود. البته باز هم برای این که مانع از رفت و آمد راحت در آشپزخانه نشوید، مدل های کوچک تر آن را به کار ببرید. می توانید بر روی جزیره از سینک و یا گاز کوچک نیز استفاده کنید. جزیره ای با عرض 30 تا 45 سانتی متر برای یک میز صبحانه کافی خواهد بود.

پلان جزیره ای در طراحی آشپرخانه

توصیه: اگر می خواهید از جزیره به عنوان میز غذاخوری استفاده کنید، صندلی بار مناسب تر از صندلی های معمولی خواهد بود.

مزایا: جزیره در آشپرخانه های بزرگ فضای منظم تری ایجاد کرده و برای جاسازی اشیاء و کارکردن فضای کافی در اختیار شما قرار می دهد.

معایب: در صورتی که بخواهید لوازم برقی را به وسط آشپزخانه منتقل کنید، هزینه ها افزایش خواهد یافت.

نورپردازی در آشپزخانه

در آشپزخانه ای بزرگ و دارای جزیره، برای جدا کردن فضا ها از یکدیگر می توانید از مصالح متفاوتی استفاده کنید. برای مثال برای کفپوش آشپزخانه از سرامیک و برای کفپوش اتاق نشیمن از چوب استفاده کرده و مرزی میان این مکان ها مشخص کنید.

کفپوش آشپزخانه از سرامیک

 

 

 

 

طراحی پلان آشپزخانه

تحریریه پویانو