طراحی و معماری داخلی ساختمان اداری کهن سرام / گروه هوبا دیزاین

طراحی و معماری داخلی ساختمان اداری کهن سرام / گروه هوبا دیزاین

طراحی و معماری داخلی ساختمان اداری کهن سرام / گروه هوبا دیزاین : بر اساس توضیحات متنی که توسط معماران ارائه شده است. آیا می توان با به حداقل رساندن بیان فرمیک ساختمان ها به عنوان اشیاء منحصر به فرد و تأکید بر کل شهر ، مناظر شهری را یکپارچه کرد؟ یکسان سازی عناصر مختلف ساختمان از جمله دیوارها ، پنجره ها ، درها و غیره و همچنین کاهش تنوع مصالح ساختمانی می تواند به نحوی به اصطلاح مسائل را برطرف کند.

دفتر مرکزی شرکت تولید آجر کهن سرام

این پروژه به عنوان دفتر مرکزی شرکت تولید آجر کهن سرام طراحی شد. با حفظ ساختار بتنی موجود ، تصمیم گرفته شد که یک آجر ویژه (توسط معمار) برای نمایندگی کارخانه طراحی شود.

حال این سوال مطرح می شود که آیا این مصالح ساختمانی معروف می تواند از نقش ساده خود فراتر رفته و به تغییر تصورات نسبت به یک ساختمان پیچیده و ترکیب عناصر مختلف ساختمان برای رسیدن به یک پدیده جدید کمک کند؟ چگونه می توان با معرفی اشکال ضعیف به عنوان اشیاء ساختمانی ، اختلال بصری را در مناظر شهری کاهش داد؟

داستان ساختمان اداری کهن سرام زمانی آغاز شد که یک موجود مدولار جدید به نام “آجر عینکی” شکل گرفت.

این متریال کوچک شفافیت و استحکام یکپارچه ای داشت و می توانست شهر را از داخل ببیند. این متریال به عنوان مصالح بنایی ، متریال تکمیلی نما و همچنین عایق به طور همان زمان کار می کرد ، اما هنوز معمار می خواست که نقش آن در پروژه بیشتر از این باشد.

آجر عینکی نه تنها نمای بیرونی را تشکیل می دهد ، بلکه از سطحی به حجمی تبدیل می شود که به شکل فضاهای سبز مدولار به ساختمان گسترش می یابد.

این ماژول ها با جایگزینی دیوارها و پنجره های معمولی ، فضاهای متفاوتی را در ساختمان تعریف کردند.

بنابراین ، دیوارهای داخلی با گسترش دیوارهای بیرونی و با رعایت معیارهای اصلی طراحی که ادغام ویژگی های دوگانه بود ، شکل گرفت. با به ارمغان آوردن نور طبیعی داخل فضاها به طرزی اسرار آمیز ، آجر عینک دار تصورات را نسبت به ساختمان به تأخیر انداخت.

ساختمان اداری کهن سرام در روز و شب هم درونگرا و هم برونگرا بود. مواد دیگر برای شرکت در ساخت ساختمان به شدت ممنوع شد و همیشه به هندسه آن وفادار بود.

در طراحی ساختمان اداری کهن سرام نفوذ مفهوم مورد علاقه برای آجر عینکی بود.

با استفاده از طبیعت نیمه شفاف آجر ، نمای بیرونی و داخلی ادغام شد تا مرز بین این دو محو شود. آجر عینکی از مزایای تهویه و قرار گرفتن در معرض نور ناشی از نفوذ نمای بیرونی به فضای داخلی مطلع بود و از این تکنیک برای سازماندهی فضاهای داخل ساختمان استفاده کرد.

آجرهای عینکی دارای ویژگی های یکپارچه ساختمان مانند داخلی و خارجی ، درون گرایی و برون گرایی ، نما و فضا ، شفافیت و استحکام ، نور طبیعی و مصنوعی ، برای ایجاد پدیده جدیدی است که نه تنها ویژگی های هر دو جزء را دارد ، بلکه ارزش های جدیدی را به سیستم می افزاید.

بنابراین ، چالش های طراحی با ادغام این اجزای دوگانه در عناصر منحصر به فرد حل شد. همچنین از این همگونی برای برآوردن نیازهای برنامه ای پروژه که شامل فضاهای تجاری و مسکونی است ، استفاده کرد. سعی شد جنبه تجاری نمایشگاه آجر را به نمای بیرونی و در نهایت به شهر گسترش دهد. بنابراین ، نقش انتقالی ساختمان به عنوان مجموعه ای از فضاها در مقیاس ساختمان و یک شی تجاری در مقیاس شهری شکل گرفت.

عملکرد صفر کربن خالص – تشعشع و افزایش حرارت خورشیدی توسط یک سیستم منفعل و با استفاده از پنجره های آجری قابل کنترل می شود. کاربران می توانند با تنظیم سایه ها نور و دمای روز را کنترل کنند.

با فاصله 60 سانتی متری از لایه اول ، لایه دوم نما شامل دهانه های اصلی پنجره برای تهویه طبیعی است. این سیستم تقاضای انرژی ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. سیستم روشنایی در این ساختمان مجهز به سنسورهای حرکتی است.

علاوه بر این ، سیستم سرمایش/ گرمایش شامل فن کویل های سقفی با سیستم های عملیاتی جداگانه در هر منطقه ، مجهز به سنسورهایی است که حضور انسان را روشن یا خاموش می کند. همه این سیستم ها تأثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی در ساختمان دارند.

سلامتی و تندرستی – در برخی از قسمت های ساختمان نما به فضاهای داخلی کشیده شده است و حفره های عمیقی (حداکثر 5 متر) در داخل فضاها ایجاد می کند تا نور طبیعی و تهویه ایجاد شود.

هوای ورودی به این حفره ها با پوشش گیاهی موجود در جعبه های گل در طول خلأ تصفیه می شود تا تازه بماند و کمتر آلوده شود. تقریباً 70 متر مربع از مساحت کل ساختمان به فضاهای سبز اختصاص داده شده است. این فضاهای سبز با فیلتر کردن و مرطوب کردن هوا در آب و هوای خشک و آلوده تهران ، کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار می دهد.

در نمای جنوبی و غربی که نور خورشید بیشتر از حد معمول است ، ماژول های شیشه ای آجری انرژی اضافی خورشید را گرفته و اجازه می دهد مقدار بهینه ای از نور و گرما وارد ساختمان شود.

آمارها نشان می دهد که 67 درصد از کل مساحت ساختمان در محدوده روشنایی مفید روز (UDI) قرار دارد. آجر مورد استفاده در این پروژه قابل بازیافت است ، حداقل تأثیر را بر اکوسیستم دارد و نگهداری آن در شرایط آب و هوایی تهران ارزانتر است. برخی از فضاهای داخلی با پارتیشن های شیشه ای جدا شده اند تا ارتباط بصری ایجاد شود و نفوذ بهتر نور خورشید را امکان پذیر کند.

مشخصات پروژه :

کاربری پروژه : ساختمان های اداری

سایت پروژه : تهران، ایران

معماران: طراحی هوبا

مساحت پروژه : 1050 متر مربع

سال ساخت : 2019

عکس های پروژه : استودیو دید ، پرهام تقیوف

 

منبع : www.archdaily.com

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو