طراحی و ساخت کلبه کودک؛ برای کوچولوها خانه مینیاتوری بسازید

طراحی و ساخت کلبه کودک؛ برای کوچولوها خانه مینیاتوری بسازید

کودکی، دوران خاصی است که هرگز دوباره تکرار نمی شود. شاید آدم ها وقتی بزرگتر شوند، قدرت، شهامت و ثروت کافی برای ساختن رویاهایشان را به دست بیاورند، اما تحقق پیدا کردن بسیاری از رویاهای کودکانه ما فقط در همان دوران کودکی مزه دارد. بنابراین، اگر فرزندی دارید که مثل اکثر هم سن و سالانش به کلبه های کوچک و اصطلاحا همان خانه های مینیاتوری علاقه دارد، آرزویش را پیش از آن که بزرگ شود، برآورده کنید. ساخت یک خانه مینیاتوری برای کوچولوها شاید مقداری حوصله و هزینه بخواهد، اما کاری نیست که از پسش بر نیایید، پس دست به کار شوید و البته، پیش از دست به کار شدن، یادتان نرود پویانو را تا پایان این مطلب همراهی کنید. در ادامه با کمک تصاویر از ایده های جالبی برایتان صحبت خواهیم کرد.

کلبه کودک، چیز عجیب و ناشناخته ای نیست. تقریبا همان خانه ای است که همه با آن آشنا داریم، اما بدون سازه آنچنانی و بدون دردسرهای زیاد. در واقع، کلبه کودک، یک نمونه کوچک و مینیاتوری از همان خانه های ماست که با نام خانه کودک یا خانه بازی کودک نیز شناخته می شود. این کلبه های دوست داشتنی و شیرین، هم قد و قواره کوچولوها و دنیای آن ها طراحی و ساخته می شوند و دقیقا به همین خاطر هم هست که بچه ها عاشقشان می شوند.

کلبه کودک، کجا و چگونه؟
شاید بخواهید کمی درباره محل نصب و چگونگی ساخت این کلبه ها بدانید. نه پیدا کردن جا و نه اجرا، هیچ کدام چندان دشوار نیستند. برای این که یک کلبه کودک به فرزندتان هدیه بدهید، لزومی ندارد یک فضای خیلی بزرگ داشته باشید. یک اتاقک 1.5 در 1.5 متر مربعی هم کفایت می کند. در واقع، اگر کلبه کودک را بیش از حد بزرگ بسازید، عملا تعریف کلبه کودک را زیر سوال برده اید. برای قرار دادن یک اتاقک به اندازه مذکور، هر گوشه ای از حیاط، باغ و مهد کودک، می تواند مناسب باشد. البته در برخی موارد که امنیت بام خانه تامین شده و مورد تایید است و شما به آن نظارت و دسترسی کافی دارید، امکان اجرای کلبه روی بام نیز وجود دارد. برای نصب کلبه می توانید خودتان دست به کار شوید و از روی نقشه و نما، قطعات چوب را بریده و کنار هم قرار دهید. اگر خودتان از پس این کار بر نمی آیید، می توانید از اهالی فن کمک بگیرید.

از کوچولویتان بپرسید چه خانه ای می خواهد
فراموش نکنید که نهایتا کوچولوی شما باید درباره خانه اش تصمیم بگیرد. به غیر از مباحث حرفه ای مانند محل قرارگیری کلبه، مصالح مورد نیاز برای ساخت، ارتفاع پله ها و نکاتی که رعایتشان برای حفظ ایمنی بچه ها لازم است، سعی کنید در انتخاب دیگر موارد که شخصی ترند، نظر فرزندتان را جویا شوید. برای مثال، از او بپرسید که می خواهید دیوارهای خانه اش چه رنگی باشند؟ شاید مایل باشد یک چتر در نزدیکی خانه اش نصب کند، شاید خانه ای با تاب و سرسره می خواهد، شاید می خواهد خانه اش درختی باشد، شاید به فضای بیش تر برای دعوت دوستانش نیاز داشته باشد و شاید به جای این ها چیز دیگری در فکرش باشد که نه ما و نه شما از آن خبر نداریم! نظرش را بپرسید.

چند ایده جالب برای ساخت کلبه کودک

برای این که کلبه جالب تری بسازید، این ایده ها را در نظر داشته باشید:
• در قسمتی از کلبه، تاب و سرسره نیز در نظر بگیرید.
• کلبه را دو طبقه و با نردبان اجرا نمایید.
• برای کلبه، پنجره های بزرگ بگذارید.
• در صورت امکان، سقف شیبدار درست کنید.
• دیوارهای کلبه را رنگ آمیزی کنید.
• کلبه را با چراغ های ریسه ای نورپردازی کنید.
در ادامه می توانید تصاویر دیگری از انواع کلبه کودک مشاهده نمایید.