طراحی و دکوراسیون گالری و خانه هزارو سیصد و سی / معمار محمد کنیسواران

طراحی و دکوراسیون گالری و خانه هزارو سیصد و سی / معمار محمد کنیسواران

طراحی و دکوراسیون گالری و خانه هزارو سیصد و سی / معمار محمد کنیسواران

طراحی و دکوراسیون گالری و خانه هزارو سیصد و سی / معمار محمد کنیسواران : با توجه به توضیحات متن ارائه شده توسط معماران گالری و خانه هزارو سیصد و سی.  خانه 1330 در شهر کردنشین مهاباد از خانه ای 70 ساله شروع شد و مساحتی حدودا 270 متر مربع دارد.

این خانه قبلا کاربری مسکونی داشته و پیشینه ای متفاوت دارد. بخشی از ساختمان قدیمی 70 سال پیش ساخته شده است، اما در طول فرآیند بازسازی، سرنخ هایی پیدا شده است که نشان می دهد قدمت آجرهای خشتی در برخی از دیوارها به بیش از 100 سال می رسد.

در طول هفت دهه گذشته، به دلیل تغییر سبک زندگی، مالکان برخی از بخش‌های ساختمان را برای رفع نیازهای خود حذف یا اضافه کرده‌اند.

کاربری جدید خانه با حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی به رهبری یک زن برای حفظ بنا و ایجاد فضایی جدید برای گسترش فرهنگ و هنر کردستان زنده شده است. نقطه قوت پروژه، تقسیم خلاقانه فضاها و تعریف کاربری ها در فرآیند طراحی بود تا فضاها بتوانند تعریفی جدید و متفاوت از گذشته خود داشته باشند. به عنوان مثال ژیرخان که در گذشته و در فصل زمستان به عنوان منطقه مسکونی مورد استفاده قرار می گرفت به مرور زمان به انبار تبدیل شده بود و اکنون با افزایش ارتفاع به عنوان فضای اصلی گالری احیا شده است.

تمام عناصری که از ساختمان حذف شده اند (مانند انبارها) یا اضافه شده اند (مانند سایبان و پله ها) صرفاً برای تسهیل استفاده بهینه از فضا یا پاسخگویی به شرایط اقلیمی و کنترل و هدایت بارندگی استفاده شده است.

کاربردها باید متنوع و ناهمگون باشد تا ترکیبی از عملکردهای متنوع ایجاد شود و نیازهای امروز منطقه را برآورده کند، بنابراین مجموعه به یک کافه و یک بخش فرهنگی/هنری تقسیم شد که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند.

با عبور از یک راهرو به طول 13 متر به حیاط مرکزی خانه می رسیم که به عنوان یک هسته مرکزی انعطاف پذیر و قابل سرویس عمل می کند و ترکیبی از فضاهای ثابت و متغیر مانند موسیقی و فضای زندگی جمعی را در اطراف خود جمع می کند و مخاطب را از هسته مرکزی به ژیرخان، فضاهای گالری و در نهایت ورودی کافه و اتاق کوچک سینما به ترتیب.

بخش فرهنگی-هنری این خانه هسته تجربیات جدید جمعی است. با ورود به خانه سال 1330، صحنه موسیقی در مجاورت حیاط مرکزی قرار گرفته و مکانی دنج برای شنیدن موسیقی کردی است که برای حمایت از زنان خواننده یا نوازنده کرد تشکیل شده است.

برای جوانانی که 20 سال است از داشتن سینما در شهر خود محروم بوده اند، فضای کوچکی به نام اتاق کوچک سینما برای نمایش فیلم در کنار کافه در نظر گرفته شده است. به دلیل کمبود فضاهای گالری هنری در این شهر، چهار تالار اصلی این خانه به حمایت از هنرمندان در نمایش یا فروش آثارشان و حمایت ویژه از زنان و اقشار آسیب دیده اجتماعی مانند زنان زندانی اختصاص دارد.

در نهایت، کافه رستوران این امکان را به شما می دهد که طعم بی نظیر غذاهای کردی پخته شده با سبزیجات محلی را با کارکنان خانمی که می خواهند علی رغم محدودیت ها و نگاه سنتی به کار در منطقه، الگوی سایر دختران جوان منطقه باشند، بچشید.

کافه. همچنین یک کتابخانه کوچک در کافه برای اشتراک گذاری کتاب های مرتبط با هنر و ادبیات وجود دارد. سقف این خانه نمادی از روح مدرن و استفاده مدرن از این مجموعه در بدنه سنتی بنا است که برای برگزاری مراسم در آینده مورد استفاده قرار می گیرد. شکل ورودی های پشت بام الهام گرفته از ادبیات معماری منطقه است که یادآور معماری پلکانی منطقه هورامان است.

 

 

مشخصات پروژه دکوراسیون گالری :

کاربری : معماری فرهنگی، گالری، مرمت

محل ساخت : مهاباد، ایران

معماران: محمد کنیسواران

مساحت : 270 متر مربع

سال ساخت : 2020

عکس ها: محمد حسن اتفاق

 

 

 

دکوراسیون گالری

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو