سالن وان­آر استرالیا / معماری استودیو فولسکپ

سالن وان­آر استرالیا / معماری استودیو فولسکپ

سالن وان­آر استرالیا / معماری استودیو فولسکپ

 

سالن وان­آر استرالیا

 

 

سالن بدنسازی، فضا ورزشی ساوث یارا، استرالیا

معماران: استودیو فولسکپ

مساحت: 3000 متر مربع

سال: 2021

عکس­ها: سایمون شیف

تولید کنندگان: آتکس، لمینکس، آمپلایت، شرکت گلس بریک، لاکر گروپ، پلی، پرینی تایلز، دبلیوکا استون،

سازنده: اف­دی­سی

ناظر: آدل وینتریج

سرپرست پروژه: امیلی مینچین

طراح: آرون شیپرلی

نورپردازی: اسفرا

علائم و مسیریابی: بی­ام­جی

صوتی تصویری: آ­ان­کیو دیجیتال

شهر: ساوث یارا

کشور: استرالیا

 

 

سالن وان­آر استرالیا

 

سالن وان­آر استرالیا

غوطه وری کامل در دنیای تناسب اندام – این یک مفهوم تناسب اندام با شدت زیاد است که با ذهن و بدن طنین در می­آمیزد، آن هم در فضایی که چندین استودیو را در بر گرفته. ورزش، صرفا یک سفر فیزیکی ساده نیست، بلکه یک سفر روانی نیز به حساب می­آید. این همان فلسفه­ای است که صاحبان این سالن تناسب اندام، از شرکت ریبل­1 – مستقر در بریتانیا – به کار گرفته­اند تا به دنیای تناسب اندام بین المللی شوک وارد کنند. هدف این طراحان، ارتباط برقرار کردن با جان و دل آن ورزشکارانی است که به دنبال تقویت خود از نظر فیزیکی حین تعامل عمیق تجربی هستند. استودیو فولسکپ توسط گروه ریبل­1 متعهد شد تا طراحی اولین شعبه استرالیایی خود، یعنی وان­آر را که در ساوث یارا، ملبورن،  قرار دارد، به دست بگیرد.

 

سالن وان­آر استرالیا

سالن وان­آر استرالیا

 

 

طی جلساتی که استودیو فولسکپ با برند وان­آر برگزار کرد، سیر و سفر روان‌شناختی ورزش را مورد مطالعه قرار داد و آن را به مجموعه تجهیزاتی تبدیل کرد که از نظر حسی به فرد الهام می‌دهند و به وی در سفر بازسازی فیزیکی کمک می‌کنند. ادل وینتریج، موسس فولسکپ می­گوید: «در گذر از هر یک از مراحل ورزش، یعنی قبل، حین و بعد از آن، یک حالت روانی وجود دارد که شما وارد آن می شوید. وقتی وارد باشگاه تناسب اندام می شوید، هنوز در آن حال و هوای روبرویی با سایر افراد هستید، یعنی آن خودی که به دنیا نشان می دهید. این مرحله ای است که طی آن، شما در حال آماده کردن خودتان هستید. عمل ورزش کردن، بیش­تر یک فرآیند درونی‌ است که به صورت خصوصی و مجزا از دنیای بیرون رخ می­دهد. پس از آن، یعنی زمانی که این اتفاق را پشت سر می­گذارید است که حس شادی از موفقیت به وجود می‌آید.»

 

سالن وان­آر استرالیاسالن وان­آر استرالیا

سالن وان­آر استرالیا

 

دنیای بالای سر – ورود به این باشگاه از طریق یک پذیرش صورت می­گیرد که در طبقه همکف واقع است؛ در واقع، همان دنیای بالای سر که به عنوان یک لایت باکس خودش را نشان می­دهد. میز پذیرش و بار در این فضا به صورت مجموعه­ای از مدول­های سلولی ساخته شده­اند که به ساختار سلولی بدن انسان اشاره دارد. در این جا، آجرهای شیشه­ای نورانی، فضایی به وجود می­آورند که مملو از نور به شکل بافت­دار است. این موتیف سلولی از طریق شبکه روشنایی معلق، ابعاد جدیدی به خود می­گیرد. آینه­های نصب شده روی دیوار به طرز هوشمندانه­ای امتداد دید را افزایش می­دهند و افقی بی­نهایت از سلول­ها را ایجاد می کنند. این امر باعث جذابیت فضای مورد تجربه مشتریان می‌شود و آنها را ترغیب می‌کند تا برای خرید شیک‌های پروتئینی تازه و قهوه از بار مکث کنند.

 

 

 

دنیای زیر پا – اعضای باشگاه از طریق راه­پله به فضای پایینی، در اعماق تاریک طبقه زیرزمین منتقل می شوند. این دنیای زیر پاست؛ با احساس دنج بودن و این جاست که تجربه درونی آغاز می شود. استودیوهای تمرین و حمام­ها در امتداد یک راهرو مرکزی قرار دارند. این استودیوها که به عنوان اتاق‌هایی برای غوطه­ور شدن در تمرینات ورزشی در نظر گرفته شده­اند، پشت درهای بسته و عایق‌ نسبت به دنیای بیرون جای دارند. ادل می‌گوید: «جذابیت بخشیدن به تجربه شما از این فضاها توسط یک منظره صوتی پیچیده صورت می­گیرد. هنگامی که پا به فضای استودیوهای ورزشی می­گذارید، با موسیقی قدرتمندی مواجه می‌شوید که برای بالا بردن حس لذت از تجربه تمرین شما در نظر گرفته شده شده است. این دقیقا در مقابل مناطق احیا یا اتاق‌های رختکن است، یعنی مناطقی که در آن­ها منظره صوتی کلاسیک، شما را به آرامش می‌رساند. این فرایند با احساس دگرگونی همراه است.»

 

 

 

اتاقی برای احیا – انتخاب متریال در طراحی مناطق احیا کلیدی بود، به شکلی که هم دیستوپیایی و هم آینده‌نگرانه به نظر برسند. پرداخت های طبیعی و نیز صنعتی از روکش پلی کربنات، فولاد ضد زنگ طبیعی و برس خورده، توری فلزی و ورق آلومینیومی با صفحات شطرنجی، حسی غیرمنتظره و در عین حال، بسیار جالب و گیراست. این خصوصیات، همراه با جزئیاتی مانند پرده زرد رنگ که از پشت روشن می‌شود، حس روبرویی با چنین چیزی را برمی‌انگیزد: یک لوح تمیز برای یک دگرگونی چشمگیر.

 

 

تیم مجرب پویانو در کنار شماست برای خلق ایده های نو…