همه چیز درباره طراحی ویلا و باغ به بهترین شکل

همه چیز درباره طراحی ویلا و باغ به بهترین شکل

همه چیز درباره طراحی ویلا و باغ به بهترین شکل

طراحی ویلا و باغ ، بخش های مختلفی را در بر می گیرد. اگر شما همه این بخش ها را با دقت و توجه کافی پیش ببرید، می توانید محیطی ایده آل و فوق العاده برای زندگی خود ایجاد کنید. ساخت ویلا و معماری آن، موضوعی است که پویانو در این مطلب به بررسی آن خواهد پرداخت. اگر می خواهید همه چیز را درباره طراحی ویلا به صورت مختصر یاد بگیرید، همراه ما باشید.

مقدمه

این روزها کم تر کسی هست که بتواند در دل طبیعت زندگی کرده و از فضای سبز استفاده کند. افزایش شهرنشینی و در کنار آن، پیشرفت تکنولوژی و جوامع، سبب شده همه ما از طبیعت و حس و حال خانه های قدیمی فاصله بگیریم. همین موضوع، باعث افسردگی، آشفتگی و حتی مشکلات بسیار گسترده تری برای اکثر ما شده است.

از آن جایی که ساختمان سازی به صورت انبوه زیاد شده و اکثر مردم در حال حاضر، آپارتمان نشین شده اند، شاید کم تر بتوان فضای سبزی را در جوار خانه های امروزی پیدا کرد. به همین خاطر، مردم تمایل خیلی زیادی به زندگی در محیط هایی دارند که فضای سبز به شکلی در آن ها وجود دارد. اکثر ما دوست داریم جایی زندگی کنیم که روحیه مان را بهبود دهد و آب و هوای خوبی داشته باشد. ویلا، ساختمانی است که عموما در مناطق خوش آب و هوا ساخته می شود تا مردم بتوانند در اوقات فراغت و روزهای تعطیل آخر هفته، مقداری از وقت خود را در آن سپری کرده و روح و جسم خسته خود را کمی استراحت دهند.

طراحی و ساخت ویلا به صورت اصولی و مناسب به شما کمک خواهد کرد در مواقعی که از کار و زندگی روزمره خود خسته و کلافه شده اید، بتوانید در یک فضای مطلوب، زیبا و جذاب به استراحت و تفریح بپردازید. این همان چیزی است که اکثر ما با نام ریکاوری می شناسیم. طراحی و ساخت ویلا و اجزای مختلف آن با خانه های معمولی فرق دارد. ما در این مطلب سعی داریم این تفاوت ها را برای شما شرح داده و نکاتی را درباره ساخت ویلا و طراحی قسمت های گوناگون آن با شما در میان بگذاریم. اگر دوست دارید با این مقوله، بیش تر آشنا شوید، به خواندن ادامه دهید.

طراحی پلان ویلا

همان طور که احتمالا خودتان هم می دانید، طراحی پلان ویلا، نخستین مرحله از کار ساخت آن می باشد. معمولا طراحی پلان ویلا زمانی صورت می گیرد که شما مشخص کرده اید چگونه فضایی می خواهید. خوب است پیش از طراحی ویلای خود، ابتدا مطالعات خود را انجام داده و ایده پردازی های خود را در رابطه با ویلایی که می خواهید داشته باشید، انجام دهید. اگر هیچ تصویری از ویلایی که قرار است در آینده داشته باشید، در ذهن خود ندارید و نمی دانید دقیقا چه می خواهید، می توانید سری به کتاب ها، مجلات و سایت های اینترنتی بزنید.

با این کار می توانید نمونه پلان های مختلفی ببینید که هر کدام از خصوصیات منحصر به فردی برخوردار بوده و نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. وقتی این کار را انجام دهید، دیدتان تا حد زیادی نسبت به امر طراحی پلان باز می شود و اطلاعات مفیدی درباره چگونگی طراحی کسب می کنید. پس از آن که این کار را انجام دادید و ایده های خود را جمع آوری نمودید، نوبت به طراحی پلان می رسد.

پلان ویلا، موقعیت، اندازه و جانمایی همه قسمت های ویلای شما را نمایش می دهد. پلانی که تهیه می کنید باید با منظقه با اقلیمی که ویلا قرار است در آن ساخته شود، هماهنگی داشته باشد. سلیقه خود شما و نیازها و خواسته هایی که دارید، مهم ترین عامل تعیین کننده در طراحی پلان ویلا هستند. خوب است بدانید که سبک های مختلفی برای طراحی پلان ویلا موجود هستند. شما می توانید بر اساس هر کدام از سبک ها که پسندیده اید، طراحی خود را پیش ببرید.

نکات ارتقا دهنده طراحی

ایجاد فضاهای بزرگ با سقف های بلند، پنجره های بزرگی که نور خورشید را به داخل فضا می آورند و خلق یک محیط آرامش بخش و زیبا از مهم ترین پارامترها در طراحی ویلا می باشند. شما می توانید دیوارهای ویلای خود را به شکلی طراحی کنید که در کنار این که نقش اصلی خود را به عنوان جدا کننده فضاهای داخلی و خارجی ایفا می کنند، دسترسی شما به فضای بیرونی ویلا را به شکلی معمارانه و هنرمندانه شکل دهند. یکی از پیشنهادهای جذاب برای طراحی ویلا به صورت جذاب و همه پسند، اجرای پلان دوبلکس و سقف های مرتفع می باشد.

بهتر است برای این که پروژه طراحی ویلای خود را به بهترین شکل انجام دهید، فضاهای عمومی و خصوصی را جدا کنید. این امر سبب می شود کاربران بتوانند از فضاهای مختلف ویلا راحت تر استفاده نمایند. بهره مند شدن از نور جنوب و وجود درهای بزرگ بازشو نیز نکته ای بسیار کاربردی می باشد که سبب می شود در هنگام غروب آفتاب، فضای داخلی با فضای خارجی در ارتباط باشد. این امر سبب افزایش سطح بهره وری از نور خورشید و نشاط شما در محیط درون ویلا می شود.

طراحی محوطه بیرونی ویلا

طراحی محوطه بیرونی ویلا

بعد از این که فضای داخلی ویلا را طراحی کردید و پلان به شکلی که مد نظر شماست، در آمد، نوبت به آن می رسد که به سراغ طراحی محوطه بیرونی ویلای خود بروید. محوطه ویلا چیزی است که آن را از آپارتمان ها مجزا و متمایز می کند. مسلما وقتی چنین نعمتی در اختیار شماست، باید به نحو احسن از آن استفاده به عمل آورید. محوط ویلا می تواند باغ، باغچه یا حیاط را در بر بگیرد.

هدف از طراحی محوطه بیرونی ویلا، بهره مند شدن از لذت نشستن در فضای سبز و تنفس هوای آزاد می باشد. محوطه بیرونی ویلا باید به شکلی طراحی شود که بیش ترین میزان کارایی و رضایت را برای ساکنین ویلا فراهم کند. در طراحی ویلا و قسمت های گوناگون آن، جایگذاری درست عناصر و تهیه پلان مناسب برای هر یک از بخش ها همیشه باید در اولویت های شما قرار بگیرد.

بنابراین، طراحی و اجرای پلان مناسب برای قسمت هایی از ویلا مانند آلاچیق، باربیکیو و استخر از مهم ترین مواردی است که باید مد نظر قرار دهید. این بخش ها به ایجاد چشم انداز مناسب کمک می کنند. در ضمن، شما باید حتما فضای سبزی به مقدار کافی در اطراف ساختمان ویلای خود در نظر بگیرید. حتی نوع درختان و چیدمان آن ها نیز باید با دقت انتخاب شود.

انتخاب نوع پوشش گیاهی محوطه ویلا تاثیر قابل توجهی بر ایجاد یک فضای دلچسب و جذاب در اطراف ویلا دارد. به خاطر داشته باشید که باید گونه درختان و گل های محوطه ویلای خود را با در نظر گرفتن نوع آب و هوای اقلیم و شرایطی که برای نگهداری از آن ها دارید، انتخاب کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. به عنوان مثال، اگر در اقلیم گرم و خشک زندگی می کنید و نمی توانید بیش تر از هفته ای یک بار به ویلا سر بزنید، گیاهانی انتخاب کنید که آب زیادی نیاز ندارند و در برابر نور خورشید، گرمای هوا و رطوبت کم دوام می آورند.

طراحی ویلا به صورت لوکس و استاندارد

طراحی ویلا به صورت لوکس و استاندارد

طراحی، معماری و اجرای قسمت های خارجی و داخلی یک ویلا می تواند در سطوح گوناگونی صورت بگیرد. سطح نخست و ابتدایی آن، سوئیت های ساده ای می باشند که امکانات اولیه و ساده هر خانه دیگری را شامل می شوند. سطح متوسط یک ویلا، امکانات بیش تر در مقایسه با سوئیت های ساده دارد. از جمله این امکانات می توان به استخر، سیستم تهویه هوا و این گونه موارد اشاره کرد.

طراحی ویلا در بهترین و بالاترین سطح، امکانات خیلی بیش تر و گسترده تری را نسبت به دو نوع قبلی در بر رمی گیرد. این امکانات، شامل وسایل بازی، آبگرمکن های خورشیدی، آلاچیق در فضای سبز، سیستم آبیاری قطره ای، اجرای سیستم های هوشمند و امنیت قابل کنترل و حرفه ای می باشد. طبیعی است که هر چقدر امکانات مورد نظر شما در طراحی ویلا پیشرفته تر و بیش تر باشند، باید هزینه بیش تری نیز برای دستیابی به آن ها در نظر بگیرید. از طرف دیگر، نورپردازی مناسب، اصولی و جذاب فضای داخل ویلا و محوطه آن نیز با کمک سیستم هوشمند و متدهای جدید می تواند به بهتر شدن طراحی ویلای شما کمک کند.

روند طراحی و ساخت باغ و ویلا

روند طراحی و ساخت باغ و ویلا

طراحی و ساخت نمای ویلا و فضاهای داخلی آن نیازمند طی شدن فرایندی است که به شما کمک می کند مطابق برنامه و بر اساس اصول پیش بروید. اجرای صحیح مراحل طراحی و ساخت، نیازمند داشتن تخصص و تبحر می باشد و این امر تنها از کسانی ساخته است که با دانش معماری و تجربه های لازم به فعالیت می پردازند. در ادامه، مراحل فرایند طراحی ویلا و باغ را شرح خواهیم داد:

  • انتخاب زمین مناسب برای ساخت ویلا: برای ساخت ویلا به شکلی که همه خواسته های شما برآورده شود، نخستین گام، پیدا کردن مخلی است که از همه نظر، مناسب و کاربردی باشد. بنابراین، شما باید پیش از هر کاری، زمینی را انتخاب کنید که از نظر شکل و اندازه با نیازهای شما هماهنگ باشد. اگر اندازه زمین از حد مناسب، کوچک تر یا بزرگ تر باشد، بعدا به مشکل بر خواهید خورد. جهت جغرافیایی زمین را نیز در نظر بگیرید.
  • طراحی پلان فضای خارجی: هر ویلایی شامل دو فضای داخلی و خارجی است. فضای خارجی ویلا، خود شامل قسمت هایی مثل باغ، آلاچیق، استخر و باربیکیو می باشد. بعد از این که زمین ویلا را انتخاب کردید، باید مکان دقیق ساختمان را مشخص نمایید و تعیین نمایید که فضای سبز و دیگر موارد در کدام بخش ها قرار می گیرند.
  • انتخاب سبک طراحی ویلا : پیش تر هم گفتیم که هر ویلایی را می توان در سبک خاصی طراحی کرد.سبک های مختلف از نظر نوع پلان و متریال های اجرایی با هم متفاوت هستند. از جمله معروف ترین سبک های می توان به سبک کلاسیک و مدرن اشاره نمود.
  • طراحی مسیرهای ارتباطی: مسیرهای ارتباطی، همان راه های بین فضاهای مختلف موجود در ویلا هستند. این مسیرها خود به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند. سیرکولاسیون، چیزی است که هم به صورت افقی و هم به شکل عمودی در طراحی پلان اعمال می شود و اهمیت زیادی دارد.
  • طراحی فضای داخلی ویلا : بعد از این که محل ساختمان مشخص شد و طراحی فضاهای خارجی صورت گرفت، نوبت به طراحی فضاهای داخلی می رسد. فضاهای داخلی ویلا، شامل آشپزخانه، نشیمن، پذیرایی، حمام، دستشویی، اتاق ها و فضاهای جانبی مانند تراس، غذاخوری و این گونه موارد می شوند. شما باید جانمایی بخش های مختلف فضای داخلی ویلا را با توجه به نورگیری انجام دهید.
  • انتخاب مصالح مورد استفاده برای اجرا: بعد از این که فضاهای خارجی و داخلی را طراحی نمودید، نوبت به انتخاب متریال ها می رسد. شما برای اجرای ایده های خود نیازمند متریال های مناسب هستید که در هماهنگی با سبک و طرحی که در نظر گرفته اید، قرار بگیرند. مصالح خوب و مرغوب به خاطر کیفیت بالاتری که دارند، طبیعتا قیمت بیش تری نیز خواهند داشت. اگر نمی توانید هزینه زیادی برای خرید مصالح مرغوب انجام دهید، می توانید به سراغ گزینه های کم هزینه تر بروید.
  • در نظر گرفتن تاسیسات : طراحی ویلا و باغ  نیز مانند هر ساختمان دیگری نیازمند تاسیسات است. تاسیساتی که برای ویلا در نظر گرفته می شوند، معمولا شامل تاسیسات استخر، موتورخانه و این گونه موارد می باشند. تاسیسات گرمایشی و سرمایشی نیز برای هر ساختمانی لازم می باشند. شما باید پلان تاسیسات را نیز در کنار پلان های معماری تهیه نمایید.

در ادامه می توانید تصاویری از جدیدترین ویلاهای جهان ببینید.

ساخت ویلا

طراحی داخلی ویلای لوکس

طراحی داخلی ویلای لوکس

دکوراسیون داخلی ویلا

دکوراسیون داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا مدرن

طراحی داخلی ویلا مدرن

 

طراحی داخلی ویلا مدرن

طراحی داخلی ویلا مدرن

دکوراسیون داخلی پویانو

طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا

طراحی ویلا مدرن

طراحی ویلا مدرن

دکوراسیون داخلی پویانو

دکوراسیون داخلی پویانو

طرحی محوطه ویلا مدرن

طراحی ویلا مدرن

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی / اکبری