طراحی ویلای HIGH HOPES / معماران ماهیار

طراحی ویلای HIGH HOPES / معماران ماهیار

شرح متن طراحی ویلا توسط معماران ارائه شده است. زندگی ما با رویاهای ما احاطه شده است. زمان ما به امید داشتن آینده می گذرد و به خاطرات تبدیل می شود و در نتیجه روزهای ما مملو از لذت خاطرات گذشته و امیدهای آینده می شود. ایده اصلی این پروژه با الهام از آهنگ “High Hopes” ساخته Pink Floyd ساخته شده است. از طرف دیگر، صاحب ویلا اگر گذشته بسیار دوست داشت و از مرور خاطرات گذشته لذت می برد. این علاقه پیمانکار در گذشته من را به یاد آهنگ “High Hopes” می انداخت و در نتیجه، من شروع به طراحی کردم.

خانه ها اصفهان ، ایران
معماران: ماهیار معماران
مساحت: 765 متر مربع
سال: 2019
عکس ها: DEED STUDIO
تولید کنندگان: AutoDesk ، Adobe ، McNeel

 برای تبدیل این ایده به واقعیت، ما از دو روش جداگانه برای برنامه و حجم استفاده کردیم و سپس، نتایج را مخلوط کردیم. ایده اصلی طرح خطوط اصلی رودخانه زاینده رود است که به طرح و منظره تبدیل می شوند و در پایان، طرح نهایی به سه جریان اصلی گذشته، حال و آینده تقسیم می شود. ایده اصلی حجم در ابتدا از ترکیبی از کوه که نماد جاه طلبی است و قوس به سبک قدیمی که نماد معماری ایرانی است، به معنی ترکیبی از گذشته و آینده الهام گرفته شده است. این هسته در شش مرحله در کنار یک محور حرکت کرده است، تلاش می کند این را القا کند که رویاهای ما، برخلاف گذشته، همیشه زندگی ما را احاطه کرده اند.

همچنین، برای ایجاد احساس نوستالژیک و نشان دادن شیرینی دوران کودکی ما، از برخی نمادهای خانه های قدیمی استفاده شده است که در تضاد با معماری مدرن است. به عنوان مثال: دهلیز یا باغهای دو طبقه در خانه های قدیمی (حیاط غرق شده) استفاده از رنگ های سفید، قهوه ای و سبز استفاده از آجر در کف ساختمان، مانند خانه های قدیمی سکویی برای نشستن و تماشای بیرون ساختمان این پروژه در یک ملک تفریحی در منطقه کوهستانی چادگان در اصفهان، ایران واقع شده است.
در دامنه یک تپه واقع شده است. مشرف به دریاچه و شهر است. از طرف دیگر ، این ملک دارای برخی قوانین و مقررات است: ساختمان نمی تواند از دو طرف دید داشته باشد ارتفاع ساختمان از کد صفر نمی تواند بیش از سه متر باشد طول حیاط مقابل ساختمان نمی تواند کمتر از 12 متر سایه هایی در دهانه ها نصب شده است که حداکثر و حداقل استفاده از آفتاب را در تابستان و زمستان امکان پذیر می کند. همچنین، برای تأمین مناطق مرکزی ساختمان با نور خورشید، از دهلیز شیشه ای استفاده شده است.
این ساختمان مجهز به تهویه مطبوع طبیعی، یعنی جریان هوای طبیعی است که توسط گیاهان جلوی پنجره ها فیلتر می شود. دهانه های ساختمان در راستای جریان طبیعی هوا است. جریان هوا در اثر عبور از روی گیاهانی که جلوی پنجره ها قرار می گیرند، سرد و دلپذیر می شود. هر اتاق یک پنجره دارد که هوا را وارد می کند و یک پنجره دیگر هوا را بیرون می دهد. دهلیز به عنوان یک دودکش عمل می کند، هوا را می مکد و آن را خارج می کند.
منبع : archdaily
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو