طراحی ویلای مشرف / دفتر معماری MRK

طراحی ویلای مشرف / دفتر معماری MRK

شاید اینطور به نظر نیاید و طراحی ویلا برای معماران یکی از بخش های چالش برانگیز به حساب می آید. چرا که هر پروژه امتیازات و محددیت هایی از لحاظ زمین پروژه ، دسترسی ، شیب و … دارد . معمولا هم کارفرمایان در طراحی ویلا خواستار بیشترین امکانات هستند . اما این معماران هستند که به واقعیات پروژه آگاه هستند. این پروژه نیز یکی دیگر از پروژه های ویلایی کار شده در ایران است که در پویانو امروز به معرفی آن می پردازیم:

شرح متن طراحی ویلای مشرف توسط معماران ارائه شده است. هنگامی که پروژه مشرف به ما معرفی شد، مشکل اصلی کارفرما مشرف شدن به همسایگان ساکن در حومه شهر تا فضای داخلی ویلا و چشم انداز (و استخر) بود. او خواستار امنیت و امکانات این ساحل و حومه شهر بود و می خواست فضاهای داخلی از لحاظ بصری کاملاً شفاف نسبت به فضاهای بیرون باشد و دید کاملی به بیرون داشته باشد و مردم در مناطق عمومی حومه شهر داخل آن را نبینند.

خانه ها
مکان : چالندر ، ایران
معماران: دفتر mrk
مساحت: 420 متر مربع
سال: 2020
عکس ها: Deed Studio
تولیدکنندگان: AutoDesk، Lumion، Fantoni، KWC، Knauf، North Star

با ایجاد تیغه هایی به موازات دیوار مشترک ساختمان با خیابان حومه، این مرز ایجاد شده و نقش های مختلفی را در مکان های مختلف از جمله دیوار تقسیم، چشمه آب، ایوان ورودی، پناهگاه و … پیدا کرده است.
این پروژه علاوه بر دیوارهای شیشه ای و شفافیت بین فضای بیرون و داخل، قالب خصوصی خود را نیز حفظ کرد. این ویژگی به عنوان خاصیت معماری مسکن برونگرا در شمال ایران محسوب می شود. این پروژه همچنین رابطه خوبی با چشم انداز و فضای عمومی شهر پیدا کرده است و می تواند فضای خصوصی خود را داشته باشد. این به معنای ترجمه معماری گذشته منطقه به زبان امروز و برای کاربر امروز است.
در فضای داخلی، عناصری مانند آشپزخانه، شومینه، قاب تلویزیون طوری طراحی شده اند که متفاوت از روال خود هستند. به عنوان مثال، آشپزخانه در مرکز طبقه همکف بین اتاق نشیمن و فضای خصوصی قرار دارد و از طریق شکاف بین کابینت پایین و بالا، ارتباط بصری بین این فضاها را فراهم می کند. یا شومینه در جای خود می چرخد و می تواند به راحتی در هر مکانی که لازم است چرخانده شود.

منبع : ARCHDAILY

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی | پویانو