طراحی ویلای دماوند / استودیو شیرازیان

طراحی ویلای دماوند / استودیو شیرازیان

در این مطلب با پویانو همراه باشید تا با نمونه ای از معماری خانه ای در دماوند آشنا شوید. شرح متن پروژه طراحی ویلای دماوند توسط معماران ارائه شده است. محل اجرای این پروژه میدانی است که در دامنه کوه، مشرف به دشتی زیبا واقع شده است. تمایل به داشتن دید بهتر و همچنین فضای ساختمان بیشتر در زمین کوچک منجر به ایجاد 3 طبقه در بالای سطح زمین می شود. این محله ترکیبی از تفکیک زمین های کوچک است و به همین دلیل زمینی متراکم است که دو طرف شرقی و غربی زمین را مسدود می کند. در حالی که طرف های شمالی و جنوبی این فرصت را دارند که مناظر مناسب و زیبایی ارائه دهند.
خانه ها
ایران
معماران: استودیوی شیرازیان
مساحت: 430 متر مربع
سال: 2015
عکس ها: محمد حسن اعتبار
تولید کنندگان:
PERGO ، WIEDEHOPF ، Giesse
آب و هوای سرد و شرایط آب و هوایی کوهستانی یک چالش طراحی است. بنابراین، توجه ویژه ای به حذف برف از پشت بام (برای کاهش تنش های بار مرده و محافظت از ایزوله بارندگی)، عایق بندی حرارتی در دیواره های خارجی و محاسبه بازده بالاتر سیستم های مکانیکی و آب در طی هوای سرد شدید داده شده است. برای انسداد گرما از طریق طبقات، با وجود ترجیح زیبایی شناس معمار، هیچ جای خالی یا اتصال عمودی آزاد وجود ندارد.
تراس بزرگ با نمای گسترده یکی از اصلی ترین اهداف طراحی در جهت جنوب شرقی است که بهترین سمت برای تماشای باغ دماوند است. منظره زیبای باغ های دماوند یکی از ویژگی های ممتاز  این پروژه بوده است که نباید دور از نظر می ماند. همین مساله انگیزه ای بوده است که در طراحی به خوبی از نظر طراح مدنظر قرار گرفت. محدودیت ارتفاع سقف شیب دار و داشتن شیب مناسب برای نیازهای زیبایی و عملکردی منجر به کمبود ارتفاع در تراس می شود. در پاسخ به این مشکل، سقف شیب دار مکانیکی قابل شیب طراحی شده است که همچنین مقاوم در برابر باد و مقرون به صرفه است.
طراحی سازه ها با ستون های مورب در آن منطقه زلزله خیز چالش برانگیز بوده است. همچنین ساخت قاب فلزی با الگوی دقیق آن و اتصال مجکم آن همزمان کار دشواری بود. اما در هر حال تمامی این کار ها انجام شد و نتیجه پروژه برای کارفرما قابل قبول بود ه است. این پروژه معماری جز پروژه های معمارانه خاص در شهر دماوند است.

منبع : archdaily

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو