طراحی ویلای خاکستری / آتلیه مکعب سفید

طراحی ویلای خاکستری / آتلیه مکعب سفید

شرح متن ارائه شده توسط معماران. داستان این ویلا  با موقعیت مکانی آن آغاز شد. با عبور از میان باغ های زیبا و مملو از درختان گردو ، گیلاس و زردآلو در کنار رودخانه ، با یک باغ وسیع در کنار کوه رو به رو شدیم که چشم انداز خوبی به جاده و دشت های جنوبی انتهای کوچه داشت …
خانه ها ، فضای داخلی خانه

ماکو ، ایران
معماران: آتلیه مکعب سفید
مساحت: 100 متر مربع
سال: 2020
عکس ها: فرشید نصرآبادی
تولید کنندگان: AGT ، Adobe ، Akpa Iran ، بازالت ، سرامیک پالرمو ، وودو

این کمیسیون برای ایجاد یک ساختمان متمایز به عنوان یک بنای یادبود در یک بافت دقیقاً در ورودی شهر قرار داشت. شکل گیری این مفهوم در نظر گرفتن معماری متنی با کمترین تأثیر در باغ بکر و جستجوی ارتباط نزدیک با محیط طبیعی بود. سرانجام ، یک ویلا با نام Gray Villa طراحی و ساخته شد که نه تنها اساساً به طبیعت به روشی سنتی مربوط می شود ، بلکه سعی دارد تعامل متقابل با زمینه را به روشی مدرن داشته باشد.
سنگهای نامنظم و کوههای سر به فلک کشیده ما را به سمت طراحی پروژه ای سبک و منظم جهت احترام به محیط پیرامون سوق داد. استفاده از سنگ بازالت به عنوان یک ماده بومی این ارتباط را با زمینه غنی می کند. استفاده از رنگ خاکستری و حجم یادبود خاکستری محتوای خنثی را القا می کند. این ساختمان تلاش می کند ، علی رغم ظاهر رسمی کل حجم ، با تفریق ها و اضافات مختلف ، به بافت متصل شود. این ساخت و ساز می تواند از نور روز در همه جهات بهره مند شود که سایه ها و سایه های مختلفی ایجاد می کند. همچنین از منظره های عالی ارتفاعات شمالی و همچنین دشت های جنوبی ، رودخانه و جاده اصلی برخوردار است.
سازمان فضایی در مساحت 20 مترمربع ناخالص با گچبرهای 2 متری در طبقه اول و دوم در 4 جهت ایجاد می شود که منجر به 100 متر مربع مساحت ساخته شده می شود. طبقه اول اختصاص به اتاق نشیمن و آشپزخانه از طریق 2 راه پله فلزی سبک وزن در حیاط قابل دسترسی است. طبقات 1 و 2 توسط یک راه پله کنسلی برای حل چالش مساحت ناخالص و تأمین نیازهای مکانی و همچنین نقش اساسی در شکل گیری فرم ساختمان به هم متصل می شوند. پلکان فوقانی به سقف منتهی می شود که به عنوان یک سطح مشاهده بر روی مناظر طبیعی کار می کند.
فرم به گونه ای طراحی شده است که کاربر هنگام گیر افتادن در ساختمان به دنبال ارتباط با طبیعت است و ناگهان از طریق دهانه های آگاهانه ایجاد شده دیدگاه های مختلفی را تجربه می کند. ویلای خاکستری نمایانگر یک رویکرد مدرن ، رنگ مدرن ، حجم مدرن ، ارتباط مدرن با طبیعت و بازتاب اندیشه مدرن است … به روشی مسالمت آمیز در طبیعت مستقر شده است. باشد که خاطره ای از شهر ما برای رهگذران باشد …
منبع : ARCHDAILY
تحریریه معمای و  دکوراسیون داخلی پویانو