طراحی هتل و اقامتگاه Ananda / معماری IBUKU

طراحی هتل و اقامتگاه Ananda / معماری IBUKU

یک دروازه سنگی ساده، ورودی اقامتگاه را نشان می دهد. دروازه مذکور، سه نخل جوان سیاه را قاب می کند که یک راهروی سبز رنگ، آن ها را محاصره کرده است. در هنگام صبح که هنوز شبنم روی سطح برگ ها به چشم می خورد، نور آفتاب از این شیب شرقی سرازیر گشته و در ساعات پایانی بعد از ظهر، انگشتان گمشده ی آفتاب طلایی رنگ از بین ساقه ی برگ ها پایین می آید. یک مسیر از جنس سنگ در راستای محوطه های این باغ تراس، عبور می نماید. مسیرهای مختلف از این مسير سنگی اصلی به چپ و راست در فاصله میان محورها تفکیک می شوند و به دو ساختار چند سطح ظریف منتهی می گردند، به شکل پرنده هایی که در این شیب، لانه درست کرده اند. این ها شرحی از پروژه هتل آندانا هستند. برای آشنایی بیش تر با این هتل رویایی با پویانو همراه باشید.

سقف های خمیده به شکل برگ از اطراف پایین آمده اند و در زیر آن ها شیشه ای به چشم می خورد که فضای سبز باغ را منعکس می کند و پرده های سفیدی دیده می شوند که آویزان هستند. این ها اتاق های خصوصی اقامتگاه می باشند و در جلوی هر کدام از آن ها یک بالکن اختصاصی قرار دارد که از طرف شرق، دره را نمایش می دهد.

بالکن در طراحی هتل و اقامتگاه

بالکن در قسمت شمالی، حول پاویون خانوادگی حرکت کرده و به طرف استخر می چرخد. این ادامه ای از فضای نشیمن می باشد که حس فضای داخلی را در محیط باز به وجود آورده و بر صخره اشراف دارد. بالکن و استخر اتاق نشیمن، قسمتی است که در آن، زندگی خانوادگی جریان دارد، در کنار اتاق خواب هایی که  در بالا قرار دارند و رودخانه ای که از زیر آن عبور می کند. با قدم زدن در اتاق نشیمن به طرف جنوب، یک بالکن جدا شده دیده می شود که مخصوص یک صبحانه عاشقانه دو نفره است و آن سوی آن و پشت آشپزخانه، اتاق کوچکی وجود دارد.

اگر در مسیر بین این دو سازه حرکت کنید، در طرف راست شما یک پاویون باز شبیه به اشک دیده می شود. این قسمت، یک سقف برگ مانند دارد که از طرف شرق بالا رفته و به آرامی پایین می آید. این اتاق خانوادگی است، قلب اقامتگاه و در مرکز آن، یک آشپزخانه وجود دارد که یک یک کانتر خمیده دارد؛ کانتری از جنس صفحه های سنگ رودخانه. در قسمت پشتی پاویون، بالا و پشت آشپزخانه، یک اتاق زیر شیروانی وجود دارد که کودکان می توانند در آن استراحت کنند.

چندین بالکن در قسمت بالایی بالکن اصلی که سمت چپ اتاق خواب زوجین است، واقع شده اند. این بخش، دارای یک اتاق خواب بالایی و پایینی است و هر اتاق، بالکن و حمام مخصوص خود را دارد. در این اتاق ها می توان حس حضور در جنگل با فضای دلپذیر و دنج را تجربه کرد، درست در اندازه متناسب با قرارگیری تخت دونفره و میز، با فضای اضافه برای یک تخت خواب کودک. رو به روی تخت خواب را پنجره های شیشه ای کشیده به طرف بالکن و نمای شمال شرقی در بر گرفته اند.

نزدیک به مرز شمالی و در بخش بالایی شیب، سازه ای چشمگیر دیده می شود. این سازه سه سطح دارد و همچنین دارای برجی است که در بالا به چشم می خورد. نخستین سطح اتاق خواب مستر، رو به شرق دارد و به سمت ارتفاعات بالای استخر قرار گرفته که چشم اندازهای چشمگیر رودخانه را دارد. این قسمت، کلیه ملزومات دیگر اتاق خواب ها را دارد و در کنار آن ها دارای یک حمام در محیط باز است و یک وان سنگی یکپارچه به سمت دره نیز را شامل می شود. در میان ستون های سازه در زیر اتاق، یک تخت معلق به یکی دیگر از بخش های دنج در فضای باز بدل می گردد.

هیجان و زیبایی به بهترین شکل در نشیمن دوم دیده می شوند که در بالای اتاق خواب اصلی قرار دارد و از شمال شرقی به صورت مستقیم به طرف کوه اصلی بالی، یعنی آگونگ اشاره دارد، که در روشنایی روز در افق قابل مشاهده است. این اتاق، برخلاف پاویون خانواده، می تواند به صورت کامل توسط پنجره های شیشه ای کشیده محصور شود و در ایامی که هوا گرم یا طوفانی است، به فضای دنج خانوادگی بدل گردد. در زمان طلوع آفتاب، آفتاب از طریق روزنی در پشت بام سرازیر گشته و این فضا را درخشان و طلایی می سازد.

در بالاترین سطح، یک اتاق برج کوچک وجود دارد. دسترسی به این اتاق، توسط یک نردبان و به وسیله یک درب صورت می گیرد. این فضا مخصوص مدیتیشن در طلوع یا غروب خورشید است. در یک شب صاف، ممکن است برخی از افراد تمایل داشته باشند بخواهند تخت خوابی در اینجا برپا کرده و صبح هنگام با صدای پرندگان و اولین تابش نور سپیده دم از خواب بیدار شوند.

منبع: Archdaily