طراحی نما مسکونی اداری تجاری | اصول و قیمت انواع طراحی نمای بیرونی ساختمان

طراحی نما مسکونی اداری تجاری | اصول و قیمت انواع طراحی نمای بیرونی ساختمان

طراحی نما مسکونی اداری تجاری

برای طراحی نما مسکونی اداری تجاری خوب است که انواع مصالح و نحوه اجرای آن‌ها را بشناسید و با مشاوره و به کمک متخصصین وارد عمل شوید. در این مطلب به اصول طراحی نمای بیرونی ساختمان همچنین سرامیک نمای بیرون ساختمان و نمای بیرونی ساختمان ویلایی اشاره شده است.

انواع طراحی نمای ساختمان

 

پیش از طراحی نمای بیرونی ساختمان بهتر است با انواع طراحی نمای ساختمان آشنا شوید تا به درستی و با توجه به نیازهایتان بهترین نما را برای ساختمان‌تان انتخاب کنید.

 

نمای ساختمان‌های مسکونی

نمای بیرونی ساختمان ویلایی

نمای بیرونی ساختمان ویلایی تاثیر قابل توجهی در افزایش ارزش مادی و زیبایی بصری آن ساختمان دارد. علاوه بر این نمای بیرونی ساختمان همواره در معرض آب و باد و خاک و تغییرات جوی قرار داد و درنتیجه ضروری است که با مصالح با کیفیت ساخته شود تا از گزند تغییرات در امان بماند و زیبایی و کیفیت خود را با گذر زمان از دست ندهد.

برای طراحی نمای بیرونی ساختمان ویلایی طرح‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال ممکن است یک ساختمان با طرح کلاسیک، مدرن، فولدینگ، سنتی و ایرانی،‌ دیکانستراکشن و غیره ساخته شود. اصولا بهترین طرح‌ها برای نمای بیرونی ساختمان طرح‌های مدرن یا کلاسیک هستند. این نوع از طرح‌ها با اکثر سلیقه‌ها سازگاری دارند. البته لازم به ذکر است که همیشه باید به فضای شهری خود و بافت شهر خود توجه داشته باشید و در انتخاب طرح مناسب برای نمای بیرونی مطابق با وضعیت جغرافیایی محلی که در آن قصد ساخت و سازدارید عمل کنید.

طراحی نما مسکونی اداری تجاری

مشخصات فنی نمای بیرونی ساختمان ویلایی

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، کیفیت و ویژگی‌های فنی نمای بیرونی ساختمان ویلایی است. اگر در یک منطقه گرمسیر ویلا یا ساختمان می‌سازید باید از مصالحی استفاده کنید که با این آب و هوا مطابقت داشته باشد و در عین حال نمی‌توانید دقیقا از همین مصالح در یک منطقه سرد و یا مرطوب استفاده کنید. مصالح ساختمانی نسبت به سرما یا گرما طرفیت متفاوتی دارند. بسیار مهم است که در کنار توجه به زیبایی بصری نما، به میزان مصرف انرژی آن هم توجه داشته باشید. در نمای ساختمان حتما از مصالحی استفاده کنید که ضریب انتقال حرارتی آن‌ها کم باشد.

علاوه بر این مصالح مورد استفاده باید نسبت به صدا، تغییرات جوی و باد و طوفان و یا زلزله و آتش‌سوزی عایق و مقاوم باشد. همواره توجه داشته باشید که سنگ و مصالح مورد استفاده به شکلی باشند که با گذشت زمان از ساختمان جدا نشوند و سقوط نکنند.

در نهایت در کنار تمام مسائل فنی به زیبایی بصری نما هم توجه داشته باشید.

توجه به موقعیت جغرافیایی و بافت شهری در نمای بیرونی ساختمان ویلایی

یکی از نکات مهمی که در نمای بیرونی ساختمان ویلایی باید همواره به آن توجه داشت، موقعیت جغرافیایی است. برای انتخاب بهترین طرح در نمای بیرونی ، حتما به منطقه‌ای که ساختمان شما در آن قرار دارد توجه کنید. برای افزایش زیبایی و ارزش ساختمان، علاوه بر توجه به آب و هوا به بافت شهری توجه کنید. بهتر است به سنت‌ها و فرهنگ آن منطقه و تاریخچه آن توجه داشته باشید. افراد معمولا از دیدن ساختمان‌های اصیل که با سلیقه طراحی شده‌اند استقبال می‌کنند. همواره به یاد داشته باشید که اگر نمای داخلی ساختمان شما زیبا باشد اما در طراحی نمای بیرونی ساختمان بدون توجه به محیط اطراف، زیبایی بصری را رعایت نکرده باشید و از مصالح با کیفیت و زیبا بهره نبرده باشید، سایر تلاش‌هایتان نیز کمتر به چشم می‌آید و در نتیجه از ارزش مادی و معنوی ساختمان شما کاسته می‌شود.

طراحی نما مسکونی اداری تجاری

طراحی نمای بیرونی ساختمان‌ های تجاری یا اداری

در طراحی نمای بیرونی ساختمان‌های تجاری و یا اداری معمولا باید از عناصری استفاده شود که نشان‌دهنده ماهیت این ساختمان‌ها باشد و با بافت شهری هم هماهنگ و همسو باشد.

طراحی نمای ساختمان ممکن است در سبک مینیمال، مدرن، کلاسیک، سنتی و یا تلفیقی باشد. نمای مینیمال بسیار ساده است و در آن از متریال و مصالح یک دست و هماهنگ استفاده می‌شود. نمای مدرن با مصالح به روز و مطابق با مد ساخته می‌شود و ساده‌تر از سبک کلاسیک است. نمای کلاسیک با مصالحی مانند سنگ یا چوب و یا آجر طراحی می‌شود و معمولا طرفداران خاص خودش را دارد. نمای سنتی مطابق با سبک سنتی و با المان‌های سنتی طراحی می‌شود و بسیار زیبا و آٰرام‌بخش است. در سبک تلفیقی از انواع مصالح و متریال‌های مختلف استفاده می‌شود.

اصول طراحی نمای ساختمان

 

پیش از هرکاری باید به چند اصل مهم توجه داشته باشید:

  • از مصالح و متریال با کیفیت استفاده کنید: اگر می‌خواهید با گذشت زمان دچار خسارت و آسیب نشوید و از ارزش ساختمان شما کاسته نشود حتما از همان ابتدا از مصالح با کیفیت استفاده کنید. این امر ارزش ساختمان شما را افزایش می‌دهد و عمر ساختمان را هم بیشتر می‌کند.
  • به تناسب رنگ‌ها و تطبیق معماری با بافت شهری توجه داشته باشید: اگر در طراحی نمای ساختمان از چندین مصالح مختلف استفاده می‌کنید حتما به تناسب رنگ‌ها توجه کنید تا زیبایی بصری ساختمان حفظ شود. علاوه بر این برای افزایش زیبایی و کارایی بیشتر حتما به بافت شهری هم توجه داشته باشید و با توجه به وضعیت آب و هوا و موقعیت جغرافیایی ساختمان مصالحی را انتخاب کنید که مقاوم و کارآمد باشد.
  • استفاده از یک سبک مشخص: برای حفظ زیبایی ساختمان علاوه بر سلیقه شخصی به اصول معماری و طراحی توجه داشته باشید و از یک ریتم یک‌نواخت و یک سبک مشخص برای کل ساختمان استفاده کنید تا هماهنگی ساختمان از بین نرود.

در نهایت همیشه سعی کنید در عین زیبایی سادگی را حفظ کنید و از المان‌های نامربوط در طراحی نمای ساختمان استفاده نکنید و فراموش نکنید که الزاما هر نمای شلوغ و پر زرق و برقی، زیبا و چشم‌نواز نیست. علاوه بر این به نورپردازی هم توجه داشته باشید تا زیبایی ساختمان در شبانه‌روز دو چندان شود

طراحی نما مسکونی اداری تجاری

مصالح قابل استفاده در نمای ساختمان

 

اجرای نمای ساختمان به سه طریق انجام می‌شود:

  • استفاده از سیمان: برای اجرای نما می‌توان از ملات ماسه سیمان استفاده کرد و با کمک آن مصالح را به نما متصل کرد. این روش مستحکم است اما اجرای آن کند و آهسته است و اگر توسط افراد متخصص انجام نشود ممکن است زیبا و تمیز از آب در نیاید.
  • نمای خشک: در این روش از پیچ و مهره برای اتصال استفاده می‌شود. برای اجرای این روش باید از افراد متخصص کمک بگیرید.
  • چسب: یکی از روش‌ها اتصال نما استفاده از چسب مخصوص این کار است. برای استفاده از چسب باید از متخصصین کمک گرفت زیرا اگر به درستی اجرا نشود امکان نفوذ آب به داخل مصالح وجود دارد.

 

طراحی نما مسکونی اداری تجاری

در نمای ساختمان می‌توانید از مصالح مختلف استفاده کنید که هرکدام معایب و مزایایی دارد و شما باید با توجه به نیاز و سلیقه خود در این باره تصمیم بگیرید. در ادامه به مصالح قابل استفاده در طراحی نمای ساختمان اشاره خواهیم کرد:

نمای کامپوزیت

ممکن است در طراحی نمای ساختمان از ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم استفاده شود. این کامپوزیت‌ها بسیار متنوع هستند و علاوه بر وزن اندک، در برابر حرارت و رطوبت مقاومت دارند و در رنگ‌های مختلف در دسترس هستند. یکی از سبک‌های محبوب کامپوزیت، کامپوزیت لانه زنبوری است. این کامپوزیت‌ها عایق صوتی و حرارتی به شمار می‌روند و به دلیل مقاومت در برابر رطوبت قابلیت شستشو دارند.

امروزه از کامپوزیت برای طراحی نمای بیرونی ساختمان های مدرن استفاده می‌شود. کامپوزیت یکی از مقاوم‌ترین و زیباترین محصولاتی است که تاکنون تولید شده است. اما یکی از معایب کامپوزیت قیمت بالای آن است که موجب می‌شود امکان استفاده از آن برای همه افراد وجود نداشته باشد.

نمای آجری

یکی از نماهای محبوب در طراحی نمای بیرونی ساختمان، نمای آجری است. آجرها که استفاده  از آن‌ها به گذشته‌های دور برمی‌گردد در شکل‌ها و سایزهای مختلف ارائه می‌شوند. آجر استفاده شده در نما نسوز است. طرح آجر ممکن است طرح چوب یا لعابدار حصیری و یا در سایر طرح‌ها باشد. آجرها در رنگ‌های متنوعی در دسترس هستند. اما بر اساس ضوابط نمی‌توان نمای آجری را رنگ کرد. به عنوان مثال، در شهری مثل اصفهان فقط می‌توان از آجرهای بژ، کرم و آجرهای سنتی استفاده کرد.

مصالحی مثل آجر مقاومت و طول عمر بالایی دارند و با محیط زیست سازگار هستند. نمای آجری عایق صوت و حرارت است و به مصرف بهینه انرژی کمک می‌کند.

نمای سنگی

یکی از نماهای لوکس که هم در ساختمان‌های مدرن و هم کلاسیک قابل استفاده است، نمای سنگی است. نمای سنگی ممکن است کمی گران باشد اما زیبا و مقاوم است. در طراحی نمای ساختمان می‌توانید از سنگ مرمر،‌ سنگ گرانیت،‌سنگ تراورتن و یا سایر سنگ‌‌ها استفاده کنید. یکی از مزایای استفاده از سنگ در طراحی نما، مقاومت بالای آن در برابر باد و گرد و خاک و باران و تغییرات جوی است. علاوه بر این سنگ‌ها عمر طولانی دارند و در گذر زمان زیبایی خود را حفظ می‌کنند. البته لازم به ذکر است که اگر در طراحی نمای بیرونی ساختمان از سنگ‌های باکیفیت استفاده نکنید ممکن است به سرعت در برابر سرما و گرما ترک بخورد و از بین برود.

هزینه اجرای نمای سنگی در مقایسه با سایر مصالحی که برای نما استفاده می‌شوند، بیشتر است. علاوه بر این، هر چند وقت یکبار نمای سنگی به شستشو نیاز دارد.

نمای سیمانی

نمای سیمانی جز متریال‌های ارزان قیمت هستند. این نما به سرعت قابل اجرا است و مقاومت بالایی در برابر آتش دارد. سیمان استفاده شده ممکن است سیمان سفید یا سیمان رنگی باشد. نمای سیمانی قابل شستشو است و در عین سادگی و زیبایی، عمر بالایی دارد. جذب گرد و غبار و ایجاد ترک و شکستگی در سیمان از جمله معایب این نوع نما است.

نمای شیشه‌ای

شیشه یکی از متریال‌های بسیار زیبا و جذاب است که اگر به درستی در ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند زیبایی چشم‌گیری به خانه ببخشد. نمای شیشه‌ای می‌تواند میزان نور فضای داخلی ساختمان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. شیشه نور را منعکس می‌کند و در ساختمان‌های مسکونی و تجاری جلوه زیبایی را به وجود می‌آورد. برای نمای شیشه‌ای بهتر است از شیشه رفلکس یا شیشه سکوریت استفاده کنید. معمولاً نمای شیشه‌ای به مرور زمان و تحت تاثیر گرد و غبار کدر می‌شود و باید به طور مرتب نماشویی شود.

نمای سرامیک

سرامیک یکی از مصالحی است که طرفداران بی‌شماری دارد. سرامیک عایق رطوبت است و در برابر یخ‌زدگی و آتش‌سوزی مقاوم است. همچنین یکی از مصالحی است که با قیمت مناسب و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در دسترس همگان قرار دارد. البته بهتر است در مکان‌های پرجمعیت به علت انعکاس زیاد نور استفاده نشود.

سرامیک نمای بیرون ساختمان می‌تواند به روش نصب خشک یا مهار شده و یا به روش نصب تر و با چسب روی نما نصب شود. سرامیک می‌تواند زیبایی نمای بیرونی ساختمان را افزایش دهد. بسیار مهم است که در زمان انتخاب سرامیک نمای بیرون ساختمان به سراغ سرامیک با کیفیتی بروید که عمر طولانی و دوام بالایی داشته باشد.

اگر تمایل دارید از سرامیک نمای بیرون ساختمان استفاده نمایید حتما به موارد زیر دقت نمایید: از کاشی ساده براق استفاده ننمایید، از سرامیک‌ هایی به رنگ تیره استفاده نکنید، برای سرامیک نمای بیرون ساختمان از سرامیک با جذب آب پایین استفاده نکنید.

نمای چوبی

نمای چوبی یکی از زیباترین متریال‌هایی است که در سبک مدرن یا کلاسیک قابل استفاده است. استفاده از چوب، به خصوص در ترکیب با شیشه و فلز، در طراحی نمای ساختمان زیبایی آن را افزایش می‌دهد. یکی از چوب‌های سبک و مقاومی که در نمای ساختمان قابل استفاده است چوب ترموود است. چوب علیرغم زیبایی آن، با مشکلاتی همچون رطوبت، حشرات و تحریق روبرو است. در نتیجه پیش از اجرای نمای چوبی، باید به طور کامل تحقیق کنید تا بهترین و باکیفیت‌ترین چوب را برای نمای ساختمان انتخاب کنید. چوب فرآوری شده به علت مقاومت در برابر رطوبت، آتش‌سوزی و نفوذ حشرات برای استفاده در نمای ساختمان مناسب هستند.

نمای مینرال

نمای مینرال با سنگ‌های معدنی و مرمر ساخته می‌شود و علاوه بر کیفیت بالا، به لحاظ اقتصادی ارزان و در عین حال زیبا است. همچنین با محیط زیست سازگار و در برابر آتش‌سوزی مقاوم است.  با این وجود نمای مینرال در برابر رطوبت مقاوم نیست و با گذشت زمان آسیب می‌بیند.

نمای رومی

یکی از سبک‌های کلاسیک و زیبا، نمای رومی است که در آن از سنگ‌های مختلف استفاده می‌شود. سنگ‌های بکار رفته در نمای رومی مرمر، تراورتن و گرانیت هستند.

نمای نانو

نمای نانو یک نمای نامرئی برای حفاظت از سطوح است. در طراحی نمای ساختمان می‌توانید از نمای نانو استفاده کنید تا ساختمان در برابر آسیب‌هایی مانند رطوبت مقاوم بماند. نانو طول عمر ساختمان را افزایش می‌دهد.

طراحی نما مسکونی اداری تجاری

قیمت طراحی نمای ساختمان

 

مسائل بسیاری روی قیمت طراحی نمای ساختمان تاثیرگذار است. هزینه‌ها با توجه به نوع مصالح مورد استفاده در طراحی نمای بیرونی ساختمان، متغیر است به طور مثال هزینه سرامیک نمای بیرون ساختمان با شیشه و سنگ متفاوت است. در کنار کیفیت و مقدار مصالح مورد استفاده در طراحی، متراژ بنا و سبک آن هم در تعیین قیمت تاثیرگذار است. علاوه بر این نباید فراموش کرد که باید هزینه‌ای هم برای حق‌الزمه‌لزمال کارگران و معماران بپردازید. قیمت طراحی نما با توجه به همه این موارد تعیین می‌شود.

یکی از نکات مهمی که در هنگام طراحی نمای بیرونی ساختمان نباید از آن غافل شوید این است که سعی کنید هیچ گاه برای کاهش هزینه‌ها از مصالح بی کیفیت استفاده نکنید. شاید در ابتدا و در آغاز طراحی بتوانید با انتخاب برخی مصالح خاص هزینه‌های خود را کاهش دهید اما در آینده برای فروش ساختمان و یا ترمیم آن دچار ضرر خواهید شد. بنابر این بهتر است در همان ابتدا از مصالحی استفاده کنید که با کیفیت و با دوام باشند تا با گذشت زمان از ارزش آن کاسته نشود و مرغوبیت خود را از دست ندهد.

 

مشاوره طراحی نمای ساختمان

پیش از طراحی نمای ساختمان حتما با یک مشاور خوب و مجرب کمک بگیرید و در مورد انتخاب مصالح و نحوه اجرای نما با او مشورت کنید. در همین راستا ضروری است که به چند نکته مهم توجه کنید:

  • برای طراحی نماباید به نوع کاربری و کاربرد ساختمان توجه داشته باشد و مصالح خود را با توجه به آن انتخاب کنید. برای مثال در ساختمان‌های تجاری یا اداری بهتر است از نمای کامپوزیت استفاده شود.
  • فراموش نکنید که هر متریالی برای هر موقعیت جوی و جغرافیایی مناسب نیست. در طراحی نما حتما باید به موقعیت جغرافیایی ساختمان توجه کنید و با توجه به نور، دما، رطوبت، سرما و گرما مصالحی را انتخاب کنید که در عین زیبایی، مقاوم هم باشد.
  • بمی‌توانید از چند مصالح به طور همزمان استفاده کنید تا زیبایی بصری ساختمان افزایش یابد. در این راستا بسیار مهم است که در تناسب و هماهنگی را رعایت کنید و در رنگ آمیزی ساختمان و مصالح نامتعارف استفاده نکنید.
  • اگر تعداد پنجره‌های ساختمان زیاد است و یا در کنار اتوبان یا مکان‌های شلوغ قراردارد حتما از پنجره‌های دوجداره و با کیفیت استفاده کنید.
  • ورودی ساختمان باید حتما کمی عقب‌رفتگی داشته باشد تا زیبایی آن افزایش یابد
  • از مصالح با کیفیت و با دوام استفاده کنید

یک مشاور خوب با بررسی تمام جوانب و با در نظر گرفتن نیازها و سلیقه شما بهترین طرح را انتخاب می‌کند و اگر نقص یا معایبی وجود داشته باشد، این معایب را با شما در میان می‌گذارد تا با شناخت و آگاهی کامل، بهترین مصالح را انتخاب کنید و به درستی برای طراحی نما تصمیم بگیرید.