طراحی نمای متحرک و پاسخده برج‌های البحار

نمای پاسخده برج‌های البحار

طراحی نمای متحرک و پاسخده برج‌های البحار

نمای متحرک و پاسخده برج‌های البحار : نگاهی اجمالی به وضعیت آب و هوای شهر ابوظبی، در آینده نزدیک نشان خواهد داد که در طول یک هفته آسمان به شدت آفتابی خواهد بود، دما به طور پیوسته بالای 100 درجه فارنهایت خواهد بود و احتمال بارش باران نیز 0% خواهد بود. در چنین شرایط آب و هوایی وخیمی، حتی معمارانی که طراحی بر اساس شرایط محیطی را در اولویت کار خود قرار میدهند، با چالشی جدی روبرو خواهند بود.  با وجود اینکه شن از میزان یکپارچگی ساختار بنا می‌کاهد، می‌تواند علی رقم گرما و تابش شدید،  محیط داخلی راحتی را بوجود آورد. در حالی که اگر به شکل درست اجرا نشود، این امر غیر ممکن خواهد بود. گروه معماران Aedas نمایی پاسخگو را برای برج‌های دوقلوی جدید شهر ابوظبی طراحی کرده‌اند که نشانه‌های فرهنگی آن برگرفته از عنصر سایه انداز مشبکی به نام مشربیه است، که برگرفته از فرهنگ اسلامی و سنتی شهر ابوظبی است.

اطلاعات بیشتر در مورد سیستم سایه اندازی برج‌ها که در ژانویه سال 2012 به اتمام رسید. سیستم سایه اندازی مشربیه برای برج‌های دوقلوی 145 متری البحار، توسط تیم طراحی محاسباتی شرکت Aedas ، شکل گرفت. با استفاده از یک توصیف پارامتریک برای هندسه پنل‌های نمای فعال، تیم طراحی توانایی شبیه سازی عملکردش در پاسخگویی به تابش آفتاب، و تغییر زوایای مقاطع را در طول روزهای مختلف سال خواهد داشت.

بخش فعال نما همچون دیوار پرده‌ای عمل کرده و با فاصله دو متر از نمای خارجی و روی چهارچوبی مستقل قرار گرفته است.هر مثلث بوسیله فایبرگلاس پوشیده شده و برای پاسخگویی به حرکت خورشید برنامه ریزی شده است، تا از این طریق از میزان جذب نور و گرمای خورشید کاسته شود. در طول بعد از ظهر تمامی صفحات بسته خواهند بود.

طبق گفته پیتر اوبورن، قائم مقام شرکت Aedas : “در طول شب تمامی صفحات باز شده، در نتیجه قسمت وسیع‌تری از نما قابل مشاهده خواهد بود. در زمان طلوع خورشید در بخش شرقی، صفحات مشربیه که در این جهت قرار گرفته اند، شروع به بسته شدن خواهند کرد و با حرکت خورشید به دور ساختمان تمامی نوار عمودی مشربیه، همراه با خورشید حرکت خواهد کرد.”

بر اساس برآوردها چنین پوسته‌ای میزان جذب انرژی خورشید را تا بیش از 50 درصد کاهش خواهد داد و میزان نیاز ساختمان به تهویه مبتنی بر تخلیه انرژی کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، توانایی سایبان در فیلتر کردن میزان نور ورودی به ساختمان، امکان انتخاب طیف گسترده‌تری از شیشه را برای معماران ایجاد کرده است. اوبورن اضافه میکند: این سایه بان همچنین استفاده از شیشه هایی با رنگ‌های طبیعی را نیز ممکن میسازد، که در نتیجه آن امکان ورود نور بیشتری به داخل فراهم میشود و دید بهتری به فضای بیرون بوجود خواهد آمد و همچنین نیاز به نور مصنوعی کاهش خواهد یافت. این روش استفاده از یک تکنیک قدیمی به شیوه‌ای مدرن است، که در عین حال پاسخگوی آرمان امارات در جهت ایفای نقش رهبری در زمینه پایداری در منطقه است.

4

برای رویکرد مهندسی پایداری و همچنین رویکرد فرهنگی و شهری حساس پروژه، جایزه نوآوری در زمینه ساختمان‌های بلندمرتبه در سال 2012، توسط شورای = و زیستگاه شهری، به برج‌های البحار اهدا شد. طبق توضیحات کریس ویلکینسون؛ داور مسابقه از شرکت معماران ویلکینسون ایر: ” نمای برج‌های البحار که برای فراهم کردن شرایط بهینه نور و گرما، بوسیله کامپیوتر کنترل می‌شوند، هرگز در گذشته در این مقیاس ممکن نشده است. علاوه بر این، سیمای نمای خارجی این برج‌ها پیوند عمیقی با زمینه فرهنگی ان‌ها برقرار کرده است.”

5چنین جایزه‌ای بیان کننده اهمیت و ضرورت یکپارچه سازی فرم معماری، سازه، سیستم‌ها، و استراتژی‌های طراحی پایدار خواهد بود.

 

 

 

 

منبع: archdaily

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو