طراحی نمای زنگار زده خانه در اسلو / شرکت معماری Jarmund-Vigsnæs

طراحی نمای زنگار زده ساختمان - پویانو

طراحی نمای زنگار زده خانه در اسلو / شرکت معماری Jarmund-Vigsnæs

گروه معماری “جرماند/ویگسناس” (Jarmund/Vigsnæs ( از مجموعه‌ای از مصالح شامل فولاد کرتن، بتن و چوب در طراحی نمای زنگار زده خانه خانوادگی کم استهلاک در اسلو، نروژ استفاده کرده‌است. این شرکت معماری محلی “خانه Rust” (به معنای خانه زنگار) را برای زمینی در منطقه “گاملبین” در اسلو طراحی کردند، شهرکی کوچک در بخش شرقی مرکز شهر که قدمت آن به قرون وسطی برمی‌گردد. بعد از یک دوره رکود در قرن بیستم، این منطقه شاهد شروع رشدی فراگیر بود.

طراحی نمای زنگار زده ساختمان - پویانو

سفارش‌دهندگان این پروژه یک خانواده شش نفره با فرزندان کودک و نوجوان بود که پیش از این در خانه‌ای در کنار این زمین زندگی ‌می‌کردند. با حفظ کردن بعضی فضاهای خارجی در عین ایجاد فضای کافی برای زندگی این خانواده، این خانه جدید بیشترین بهره را از زمین این پروژه که قبلا حیاط پشتی خانه سابق این خانواده بوده برده‌است.

طراحی نمای زنگار زده ساختمان - پویانو

معماران توضیح دادند: “حجم معماری این خانه با دیوارهای ساختمان‌های همسایه از طریق ایجاد ارتفاع‌های متنوع هماهنگ طراحی شده‌است: تطبیق با ساختمان‌های مجاور با احترام به حضور آن‌ها.”

 

“محل قرارگیری پنجره‌هایی که با دقت انتخاب شده‌اند چشم‌اندازهایی از یک بافت باریک شهری را برای طبقات همکف و اول فراهم می‌کند و برعکس پنجره‌ای با عرض زیاد در طبقه بالا در اتاق نشیمن چشم‌انداز وسیعی را فراهم می‌کند.”

طراحی نمای زنگار زده ساختمان - پویانو

حجم این خانه L شکل که در سه طبقه ساخته شده‌است بر روی ورودی حیاط قرار دارد و یک حیاط داخلی را محصور کرده که اعضای خانواده در آن استراحت می‌کنند. دو تراس روی بام در طبقات اول و دوم فضاهایی را برای صرف غذا و دورهمی‌های خانوادگی دور  آتش را فراهم می‌کند.

طراحی نمای زنگار زده ساختمان - پویانو

مصالح بکار رفته در این خانه برای این انتخاب شدند که مستحکم و بدون نیاز به نگهداری و مراقبت باشند، از جمله پوشش خارجی فولاد ضدزنگ که برای این خانه شناسه‌ای منحصربفرد ایجاد می‌کند.

 

به لطف پروسه طبیعی رنگ‌گرفتن فولاد که در آن فلز به رنگ نارنجی تند درمی‌آید، فولاد کورتن انتخاب ایدئالی برای یک نمای جذاب مسکونی بود.

طراحی نمای زنگار زده ساختمان - پویانو

در نمونه‌هایی مشابه، استودیوی “فاولکنر” نمای یک خانه را در شمال کالیفرنیا که با درختان بلوط محصور بود با فولاد زنگ‌زده طراحی نمود، و همینطور استودیوی “چنگ +فرانکو” از فولاد زنگ‌زده برای پوشش سه حجم کنسول‌شده یک خانه در روستایی در پرو استفاده نمود.

طراحی نمای زنگار زده ساختمان - پویانو

اغلب دیوارهای داخلی این خانه با چوب چندلا پوشانده شده‌اند،و از این ماده سبک و سخت در ساخت کابینت آشپزخانه ، قفسه‌ها و واحدهای جداکننده نیز در سرتاسر خانه استفاده شده‌است

 

یک راه‌پله فولادی مشکی‌رنگ با پله‌های چوبی در راستای تمام طبقات بالا می‌رود. کف طبقات از رنگ‌های متفاوت بتن تشکیل شده‌است.

طراحی نمای زنگار زده ساختمان - پویانو

بتن گرم به رنگ مشابه فولاد زنگ‌زده در کف آشپزخانه که پلان آن آزاد است، در کف اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن در طبقه اول بکار رفته‌است، جایی که یک بخاری چوب‌سوز مشکی‌رنگ در مقابل یکی از دیوارها قرار دارد. تراس روی بام یک فضای غذاخوری دیگر را مهیا می‌کند که در آن میز غذاخوری و صندلی‌ها توسط یک سقف معلق در بالای سر، پوشانده می‌شوند.

 

در پایین یک راهرو نقش کتابخانه نیز پیدا می‌کند، با قفسه‌هایی که در دیوار پشتی خانه کشیده شده و تا یک فضای دفتری ادامه پیدا می‌کنند، فضایی که در ادامه به اتاق مستر ختم می‌شود.

طراحی نمای زنگار زده ساختمان - پویانو

دو اتاق خواب دیگر نیز در این طبقه قرار دارد که یکی از آن‌ها مانند اتاق مستر دسترسی مستقیم به تراس خارجی دارد. سرویس بهداشتی خانوادگی دارای کفی پوشیده از موزاییک سیمانی می‌باشد و با درب سرویس هماهنگ است. درب سرویس با رنگ خاکستری روشن پنل‌های دیوار و روکش چوب چندلای سقف، تضاد برقرار کرده‌است.

طراحی نمای زنگار زده ساختمان با فولاد - پویانو

در طبقه همکف دو اتاق خواب دیگر به همراه یک سرویس بهداشتی و یک آشپزخانه دیگر به همراه فضای غذاخوری قرار دارد تا فرزندان بزرگتر بتوانند رفت و آمد آسوده‌ای داشته باشند.

 

ورودی‌های ساختمان از محل پارک اتومبیل رو به سالنی باز می‌شوند که مستقیما رو به اتاق نشیمن و یا طبقه بالا هدایت می‌کنند، درحالیکه آشپزخانه و یکی از اتاق‌های خواب رو به باغچه پشتی خانه گشوده می‌شوند. پله‌های خارجی حیاط پشتی باغچه‌دار و سنگفرش‌شده را به تراس و شومینه طبقه بالا مرتبط می‌سازد.

 

گروه معماری جرماند/ویگسناس که در اسلو واقع است و در سال ۱۹۹۶ توسط “اینار جرماند” و “هاکون ویگسناس” تاسیس شده، در کنار پروژه‌های طراحی داخلی و طراحی شهری، به طراحی خانه و ساختمان‌های عمومی در نروژ و اروپا مشغول است.

 

 

 

 

طراحی نمای زنگار زده خانه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen