طراحی موزه ICA میامی / Aranguren&Gallegos Arquitectos

طراحی موزه ICA میامی / Aranguren&Gallegos Arquitectos

شاید موزه ها در نظر ما همیشه ساختمان های عجیب و غریب با فرم های شگفت انگیزی باشند که با بافت اطراف خود متمایز و حتی در تضادند. در واقع، تصوری که ما از موزه ها داریم، چیزی متفاوت از تصورمان درباره ساختمان های مسکونی و حتی تجاری است. موزه ها علاوه بر عملکردی که دارند، باید حتما به نحوی گویای کانسپتی باشند که طراحشان در ذهن داشته است. بله، این تصور اکثریت مردم از موزه های سراسر دنیاست و تقریبا همه موزه ها هم با آن مطابقت دارند، اما درباره موزه فرهنگی هنری مدرن میامی چنین نیست و اتفاقا با وجود این که در ساختمان این موزه، خبری از پیچش های غیر قابل انتظار یا شکست های قدرتمند نیست، باز هم به عنوان یک بنای شاخص در بافت اطراف خود حضور دارد و همچنان جدا از موزه، یک اثر هنری نیز هست. فرم این موزه، مکعبی است. احتمالا می خواهید بدانید یک موزه مکعبی چه نوع موزه ای است و چه حرفی برای گفتن دارد. اگر این طور است، از شما دعوت می شود تا پایان این مطلب با پویانو همراه باشید و طراحی موزه ICA میامی را با دیدن تصاویر و مطالعه، بیش تر بشناسید.

ستاد جدید مراکز فرهنگی هنری شهر میامی با عنوان  ICA، پروژه یک موزه مدرن با خصوصیت های ارائه هنرهای تجسمی را افتتاح کرد. فرم مکعبی و شفاف این موزه که آن را از دیگر نمونه ها متمایز می کند، یکی از راه های مورد استفاده جهت رسیدن به یک ساختار ساده و به صورت همزمان الگوریتمیک بود. شاخصه الگوریتمیک بنا به نمای آن اختصاص پیدا کرده است، ولی در طراحی نمای جنوبی از پوسته ای شفاف و ساده که از نمای شمالی با الگویی الگوریتمی متفاوت می باشد، استفاده شده است.

موزه ICA یکی از مراجع فرهنگی و هنری شهر میامی محسوب می شود و قرار است به صورت، آثار هنری را به نمایش بگذارد تا کلیه فضاهای ارائه پر شوند. نمای جنوبی پروژه، ورودی بنا می باشد که به مانند یک پاساژ، عریض و وسیع است. این محیط گسترده در نقش لابی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله ی یک راهروی ساده به باغ مجسمه در شمال محوطه موزه ارتباط پیدا می کند. نمای جنوبی که در اجرای آن از متریال فلز و استیل روشن استفاده شده، یک فضای خوشامدگویی دارد که بازدیدکنندگان را به رخدادهای درون موزه دعوت می نماید.

دلیل اینکه ضلع جنوبی موزه دارای یک نمای صلب می باشد، این است که از تابش مستقیم نور خورشید به فضای داخلی جلوگیری شود. همچنین به خاطر اقلیم و شرایطی که شهر میامی دارد، نمای شمالی بنا به صورت کاملاً شفاف در نظر گرفته شده است. بنابراین فضاهای قرارگیری آثار هنری با توجه به فرم بنا و سیرکولاسیون آن تعبیه گشته اند تا آثار به شکل مستقیم، تحت الشعاع نور قرار نگیرند. کلیت فرم این موزه، برخلاف تصوری که اکثرمان از موزه ها و فرمشان داریم، یک مکعب مربع می باشد، ولی نورگیرهای بنا با طراحی المان ها و ترفند های معماری در کلیه بخش های ساختمان به چشم می خورند.

سوراخ های مثلثی شکل که در نمای جنوبی به چشم می خورند، تنها برای زیباسازی طراحی نشده اند، بلکه جهت مقابله با شکستگی به خاطر حرکات جانبی بادهای شدید و طوفان به این شکل ایجاد شده اند. ضلع شمالی ساختمان، یک کالبد تمام شیشه ای می باشد که در هنگام روز، نور خورشید را به داخل بنا راه می دهد. فضای نمایشگاهی همه طبقات، مرتفع، روشن و خالی است و همین امر، محیط موزه را برای نصب یا قرار دادن آثار بزرگريال مناسب نموده است. انتهای نمای شمالی موزه با باغ مجسمه در سایت مرتبط بوده و مسیر حرکتی بازدیدکنندگان، سیال است.

 

منبع: Archdaily

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو