طراحی مهد کودک ؛ دکوراسیون سرزنده و دوستانه برای کودکان

طراحی مهد کودک ؛ دکوراسیون سرزنده و دوستانه برای کودکان

شاید طراحی مهد کودک در تصور بسیاری از افراد، ساده و بی دردسر باشد و به استفاده از چند رنگ شاد منتهی شود. البته باید گفت که استفاده از رنگ های شاد در طراحی دکوراسیون مهد کودک ها مرسوم است، اما تمام قضیه نیست. طراحی مهد کودک نیز برخلاف آن چه اکثر مردم فکر می کنند، کار هر کس نیست و اصولی دارد که شاید اجرای آن ها از اجرای اصول دکوراسیون هر فضای دیگری سخت تر باشد. طراحی و ساخت فضایی که هم با خلق و خوی بچه ها سازگار باشد، هم ایمنی مناسب را داشته باشد و هم کلیه نیازهای آن ها را برطرف کند، کاری است که نیاز به مطالعه و تمرکز زیاد دارد.

با این حال، مهم ترین اصولی که در طراحی مهد کودک تاثیر دارند، تقریبا مشخص هستند و پایبند بودن به این اصول می تواند شما را تا حد زیادی به هدف نزدیک کند. از طرف دیگر، ایده های جالب و امروزی برای طراحی یک فضای زیبا و نشاط آور می توانند کمک رسان باشند. در این مطلب با از نظر گذراندن چند نمونه عکس برگزیده از مهد کودک های جدیدی که اخیرا طراحی شده اند، خصوصیاتی که دکوراسیون چنین فضاهایی باید داشته باشد را با شما در میان خواهیم گذاشت. همراه پویانو باشید.

نمای یک مهد کودک باید با نمای ساختمان های دیگر تفاوت داشته باشد.

اولین چیزی که در طراحی مهد کودک چشم را به سمت خود می کشد، نمای ساختمان است. نمای یک مهد کودک باید با نمای ساختمان های دیگر تفاوت داشته باشد. به زبان ساده تر، نمای یک مهد کودک باید به گونه ای طراحی شود که از دور قابل تشخیص باشد. خوب است بدانید که طراحی نما با صرفا انتخاب جنس و رنگ متریال برای پوسته ساختمان فرق دارد. نما باید زنده و دارای فرم کودکانه باشد و بهتر است رنگ های مورد استفاده در ساخت آن شاد باشند.

طراحی فضای بازی در داخل مهد کودک از مهم ترین بخش های طراحی چنین فضایی است

طراحی فضای بازی در داخل مهد کودک از مهم ترین بخش های طراحی چنین فضایی است. بچه ها بیش تر وقت خود در مهد کودک را به بازی می گذرانند. به همین خاطر است که اهمیت فضای بازی و طراحی مناسب آن از دیگر فضاها بیش تر است. در نظر گرفتن فضای کافی برای حرکت بچه ها، در نظر گرفتن وسایل بازی محرک و جذاب، نصب تخته سیاه یا وایت برد برای نقاشی و ایمنی فضای بازی و ورزش از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

در مرحله اول نیاز به نور کافی دارد

بچه ها نیاز دارند در محیط نشاط آوری به گذراندن وقت خود بپردازند. فضایی که در این جهت باید طراحی شود، در مرحله اول نیاز به نور کافی دارد. محیط تاریک باعث افسردگی روحیه کودکان می شود و برای تفریح و آموزش آن ها مناسب نیست. فضای داخل مهد کودک باید تا حد امکان از نور طبیعی برخوردار باشد. بنابراین، در نظر گرفتن پنجره های بزرگ در قسمت هایی که لازم است، توصیه می شود. همچنین بهتر است در قسمت هایی که نور کافی ندارند از نورپردازی مناسب بهره گرفته شود.

طراحی مبلمان و عناصر طراحی داخلی در دکوراسیون مهد کودک، دارای الفبایی مخصوص به خود است.

طراحی مبلمان و عناصر طراحی داخلی در دکوراسیون مهد کودک، دارای الفبایی مخصوص به خود است. فرم هایی که معمولا در طراحی فضای مهد کودک به کار برده می شوند، فرم های کودکانه و دوست داشتنی هستند. طراحی فضای داخلی اتاق ها به صورتی که از شکل اتاق خارج شده و به یک محیط متفاوت تبدیل شوند، می تواند ایده خوبی باشد. هر چه تعامل سقف، دیواره ها و کف در طراحی داخلی بیش تر باشد، فضا زیباتر می شود.

المان ها و عناصری که در طراحی داخلی مهد کودک به کار می روند

المان ها و عناصری که در طراحی داخلی مهد کودک به کار می روند، می توانند فرم منحصر به فردی داشته باشند. برای مثال در محل رختکن کودکان می توان به جای استفاده از چوب لباسی و آویزهای فلزی که در همه جا مورد استفاده قرار می گیرند از آویزهای طراحی شده به شکل شاخه درخت بهره گرفت. ارتفاع آویزهای لباس باید به گونه ای در نظر گرفته شود که بچه ها در همه رده های سنی بتوانند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند.

راه پله ها باید فضاهای پویا و جذابی باشند

راه پله ها باید فضاهای پویا و جذابی باشند. برای این که راه پله های یک مهد کودک از شکل ساده و یکنواخت خود بیرون آیند، می توان دیواره های آن ها را با رنگ یا کاغذ دیواری پوشاند. همچنین می توان از انواع استیکرهایی که اخیرا در دکوراسیون داخلی به کار می روند نیز استفاده کرد. طراحی نرده راه پله نیز می تواند با ایده های بکر و جدید صورت گیرد. نکته ای که در طراحی راه پله ها باید حتما مورد توجه قرار گیرد، خیز و کف پله است که باید ارتفاع و عمق استاندارد داشته باشند.

 می توان قسمتی از فضای آموزش و بازی را بیرون از ساختمان در نظر گرفت.

در صورتی که مهد کودک، امکان استفاده از فضای باز را فراهم کند، می توان قسمتی از فضای آموزش و بازی را بیرون از ساختمان در نظر گرفت. وجود فضای بازی در محوطه باز مهد کودک یک امتیاز فوق العاده است که به بچه ها اجازه می دهد زیر نور خورشید و در هوای آزاد وقت بگذرانند. در صورت وجود چنین فضایی می توان از تاب و سرسره، سنگریزه و شن و ماسه برای ایجاد فضای بازی کودکان بهره برد.

توجه به ایمنی کودکان

فضایی که بچه ها از آن بالا و پایین می روند باید دارای ایمنی مناسبی باشد. در صورتی که برای ارتباط بین طبقات در مهد کودک از پلکان استفاده شده است، ایمنی پله ها باید حتما مورد توجه قرار بگیرد. استفاده از نرده های مطمئن و بلند برای جلوگیری از افتادن بچه ها می تواند به ایجاد این ایمنی کمک کند.

سرویس بهداشتی باید برای استفاده بچه های کوچک مناسب باشد.

سرویس بهداشتی در طراحی مهد کودک از دیگر فضاهایی است که طراحی آن به دقت و توجه زیادی نیاز دارد. سرویس بهداشتی باید برای استفاده بچه های کوچک مناسب باشد. ارتفاع محل شستشوی دست و صورت باید مناسب باشد. آینه ها و محل قرارگیری صابون و مایع دستشویی باید در جایی نصب شوند که همه بچه ها بتوانند بدون کمک از آن ها استفاده کنند. کفپوش سرویس بهداشتی نباید لیز باشد و متریال های به کار رفته در فضا باید قابل شستشو باشند.

محل غذاخوری کودکان از محیط کلاس ها و محوطه بازی آن ها جدا باشد

فضای غذاخوری، محل دیگری است که طراحی آن باید اصولی باشد. بهتر است محل غذاخوری کودکان از محیط کلاس ها و محوطه بازی آن ها جدا باشد. میز و صندلی باید به تعداد همه بچه ها فراهم باشد. نحوه چیدمان میز و صندلی باید به گونه ای باشد که محیط دوستانه ای ایجاد کند و همه بچه ها را در حین غذا خوردن در کنار هم گرد آورد. در انتخاب میز و صندلی بهتر است از رنگ های شاد و اشتها آور استفاده شود.

فضای بازی بچه ها نباید خسته کننده باشد.

به کارگیری خلاقیت و ایده های بکر و جدید برای طراحی محل آموزش و بازی بچه ها بسیار اهمیت دارد. فضای بازی بچه ها نباید خسته کننده باشد. محل نشستن آن ها باید تعریف شده و دارای تشک و صندلی به تعداد کافی باشد. قفسه های مختلف برای قرار دادن کتاب ها باید وجود داشته باشند. جعبه های بزرگ به عنوان محل نگهداری اسباب بازی نیز می توانند کاربرد خوبی داشته باشند. رنگ های مورد استفاده در طراحی دیوار، کف و سقف باید شاد باشند و رنگ وسایل و مبلمان نیز باید از همین ویژگی برخوردار باشد.

طراحی مبلمان، قفسه ها، لوستر و دیگر مواردی که در فضای بازی بچه ها به کار می روند

طراحی مبلمان، قفسه ها، لوستر و دیگر مواردی که در فضای بازی بچه ها به کار می روند باید مطابق با فرم های کودکانه صورت گیرد. می توان در جهت افزایش جذابیت دکوراسیون فضا از به کارگیری تم های مختلف استفاده کرد. تم های ساحلی، دریایی، جنگلی، روستایی، جادویی، کارتونی و هزاران تم دیگر برای طراحی چنین فضایی قابل استفاده هستند.