طراحی مطب دندانپزشکی NK / معماری 1-1 Architects

طراحی مطب دندانپزشکی NK / معماری 1-1 Architects

مطب تخصصی دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی کودکان از جمله فضاهای پرکاربرد در کشور ژاپن به شمار می آید. امتداد سایت طویل مطب دندانپزشکی NK از یک سو در امتداد بزرگراه و از سوی دیگر نسبت به ساحل شهری می باشد. با توجه به تجربه های کسب شده بر اساس بیماران مربوط به حیطه دهان و دندان، طراحی مطب دندان پزشکی باید به نحوی صورت بگیرد که فضا از توانایی ارائه فعالیت ها و خدمات گوناگون بهره مند باشد.

طراحی مطب دندانپزشکی

اصول طراحی مطب دنداپزشکی بر مبنای ارتباط فضایی و سیرکولاسیونی می باشد که بر اساس آن، هیچ گونه اختلالی در فضاها نسبت به هم به وجود نیامده و توانایی پشتیبانی از نیازهای بخش های فرعی نیز فراهم گردد. به عنوان نمونه: پذیرش > بخش انتظار > فضای مسواک زدن > بخش درمان > رادیولوژی > اتاق درمان > فضای انتظار > بخش پرداخت. جهت فراهم سازی گردش بهتر برای مراجعه کننده ها و همچنین بهتر شدن روند جنبش بیماران در ساختارهای معماری مطب، هر یک از فضاها به مقصد بعدی متصل گردیده و میان هر فضا یک فیلتر ارتباطی در نظر گرفته شده است.

طراحی مطب

مطب دندانپزشکی

به صورت اختصاصی و در راستای مطابقت با جهت سایت، یک مسیر طویل در مرکز ساختمان در نظر گرفته شده و اتاق های لازم در دو سمت راهرو قرار گرفته اند. در راهرو بیشترین تمرکز طراحی با در نظر گرفتن فضا به رنگ سفید انجام گرفته تا درک بصری فرد را نسبت به اندازه واقعی تحت تاثیر قرار دهد و به این شکل، فضا را در ذهن گسترده تر از چیزی که در واقع هست، جلوه دهد. در نتیجه، نقشه مطب به مانند یک سنسور حسی جهت دریافت نور از بیرون ساختمان عمل کرده و نور داخل بنا را نسبت به ساعت روز در فضای داخلی با تغییرات بصری مواجه می کند.

طراحی کلینیک

مطب دندان پزشکی کودکان، کلینیکی است برای بیمارانی که زیر سن قانونی می باشند. از این رو در دندانپزشکی مخصوص کودکان، دندانپزشکان بایستی از دانش کافی جهت توسعه اطلاعات کودکان و آموزش دادن مراقبت های مربوطه به والدین آن ها، برخوردار باشند. طراحان این پروژه با ارائه نمودن یک مرز قوسی شکل فضایی را به وجود آورده اند تا والدین و همراهانی که در محیط راهرو حضور دارند، از وضعیت اتاق ها و بیماران خود آگاهی پیدا کنند. این راهروی قوس دار در جهت عمود اتاق ها قرار نداشته و از همین رو یک دسترسی غیرمستقیم و مناسب را برای افرادی که از مطب استفاده می کنند، فراهم کرده است. علاوه بر این، فرم یکنواخت قوس دار، رهگذران را به حرکت مطابق با قاعده گشتالت تشویق می کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی

وقتی در این مطب قرار می گیرید، به چند دلیل، احساس آرامش می کنید. یکی از مهم ترین آن ها رنگ سفید است که فضای روشنی ایجاد کرده است. نورگیری مناسب مطب، دلیل دیگری است که فضای آن را تلطیف می نماید. نور می تواند استرس و حس بد حضور در دندانپزشکی را که در کودکان بیشتر است، از بین ببرد. نکته دیگری که در ایجاد آرامش، نقش بسیار مهمی ایفا کرده است، حضور گیاهان می باشد. فضای سبز می تواند پراسترس ترین مکان های شهر را ملایم و سرشار از انرژی مثبت کند و از این رو در بسیاری از مطب های جهان که ذاتا فضاهای شادی نیستند، از کمک گیاهان استفاده می شود تا چه در زمان انتظار و چه در حین معاینه و درمان به بیماران، حس بهتری داده شود. باید توجه داشت که در کنار همه این موارد، سادگی از بایدهای طراحی مطب است، چرا که سادگی، ذهن را از دغدغه و ناراحتی دور کرده و به آرامش می رساند.

کلینیک دندانپزشکی

دندانپزشکی کودکان

کلینیک اطفال

کلینیک دندانپزشکی اطفال

منبع: Archdaily