طراحی مسجد مدرن النحل یا لانه زنبوری / معمار اندیراحمن

مسجد مدرن النحل

طراحی مسجد مدرن النحل یا لانه زنبوری / معمار اندیراحمن

طراحی مسجد مدرن النحل یا لانه زنبوری / معمار اندیراحمن : این مسجد در مجتمع مسکونی Puri Surya Jaya – Sidoarjo قرار دارد که نام رسمی آن مسجد الاخلاس است. اما این مسجد در جامعه به مسجد سارنگ لبه یا مسجد النحل معروف است، زیرا طرح لانه زنبوری الهام‌بخش بیشتر عناصر معماری به کار رفته در این بنا است. چرا از فرم لانه زنبوری به عنوان ایده اصلی استفاده کردیم؟

مسجد مدرن النحل

مسجد مدرن النحل در واقع اساس نامه شانزدهم قرآن، آیه 68 سوره نحل است که می‌فرماید: «وَ یَوْحَلْ رَبِّکَ لِلْعَسْلُونَ». زنبورها موجوداتی هستند که مَثَل‌ها، فواید و مزایای فراوانی را برای بشر به ارمغان می‌آورند. هدف این مسجد این است که «عسل» محیط زیست باشد، نه تنها از نظر فیزیکی «شیرین»، بلکه در بستری وسیع‌تر به جهان «شیرینی» بدهد.

این مسجد هنوز بر اساس هوشمندی نوسانتارا است، با ایجاد سوراخ هایی در دیوار که جریان هوا را از داخل به بیرون ممکن می کند، به طوری که اتاق داخل مسجد خنک تر می شود. این دیوار توخالی از بلوک های دریچه ساخته شده است که بر نمای کلی مسجد غالب است.

مسجد مدرن النحل
مسجد مدرن النحل

در حالی که مساجد دیگر برای استفاده از تهویه مطبوع با هم رقابت می کنند، مسجد مدرن النحل یا لانه زنبوری همچنان به این درک پایبند است که حتی مساجد غیر AC هم می توانند با استفاده از دیوارهایی به سبک نوسانتارا برای زائران در داخل راحت باشند.

مسجد مدرن النحل

تراکوتا و لانه زنبوری (شش ضلعی) دو نوع دریچه تهویه مورد استفاده در این مسجد هستند که به صورت سفارشی توسط صنعتگران محلی در بودوران، سیدوارجو ساخته می شوند. این نوعی حمایت از صنعتگران محلی برای بقا و رقابت در عصر کنونی جهانی است.

مسجد مدرن النحل

مفهوم ساختمان پایه و مفهوم چتر هر دو از Nusantara اقتباس شده اند. مفهوم ساختمان پایه با کشیدن دیوار سطح زمین به سمت عقب انجام شد تا به طبقه دوم جلوه “پایه” با ستون های برجسته در جلو داده شود. برای تقویت اثر، دیوار بلوک هواکش برعکس ساخته شده است: قسمت پایینی سفالی و قسمت بالایی سیمانی رنگ است. مفهوم چتر با ایجاد یک ستون ممتد به سمت بالا ایجاد شده است که سقف را به شکل یک “چتر بزرگ” نگه می دارد که وجود این بنای مسجد را سایه می اندازد.

علاوه بر این، این مسجد به طور مداوم مفهوم اساسی زائران را ترویج می کند، جهان به عنوان یک نهاد عمومی و اجتماعی، درست مانند زنبورهای عسل که موجوداتی اجتماعی و سخت کوش هستند، جایی که هیچ زنبوری به تنهایی زندگی نمی کند. بنابراین، ما از این مسجد می خواهیم همدلی گسترده تری نسبت به همنوعان خود ایجاد کنیم و بر فعالیت های مذهبی متمرکز بمانیم.

مسجد مدرن النحل

غالب ترین نمای این مسجد، دیوار توخالی به شکل دریچه های شش ضلعی شکل شبیه دیوارهای لانه زنبوری است. مسجد محبوبیت خود را از این شکل به دست می آورد. شکل لانه زنبوری شش ضلعی نیز در چندین قسمت از مسجد تکرار می شود، به عنوان مثال در دیوار اصلی به عنوان جهت عبادت زائر، تصویر لانه زنبوری را بیشتر تقویت می کند.

مسجد مدرن النحل

این مسجد باید رو به قبله باشد، بنابراین چیدمان مربع مانندی که موقعیت آن کمی از محل کج شده است که دقیقاً غرب به شرق امتداد دارد. سازش و همچنین ترکیب بین خطوط موازی با قبله و سایت شکل گرفت که منجر به طرح و برنامه ریزی فضایی پویاتر شد.

مسجد مدرن النحل

این مسجد به عنوان همدلی برای افراد دارای معلولیت، با طراحی «معلول پسند» با ارائه رمپ و سرویس بهداشتی برای مردان و زنان معلول ارائه شد تا دسترسی به این مسجد و امکانات آن با مشکل مواجه نشوند.

 

 

 

مثل زنبورها باش

آنها نمی خورند مگر اینکه خوب باشد

جز بدها را دور نمی اندازند

و آنچه را که نشسته است خراب نمی کند

 

هنگامی که همه‌گیری کووید-19 در اوایل سال جاری (2020) رخ داد، خادم مسجد با تبدیل مسجد به «بانک غذا» برای کمک به طبقات پایین‌تر متاثر از تأثیر اقتصادی ناشی از همه‌گیری، اقدام کرد.

مسجد مدرن النحل

مسجد مدرن النحل روزانه حدود 70 تا 95 بسته برنج را برای مسافران و کسانی که در خیابان زندگی می کنند که اکثر آنها رانندگان تاکسی موتورسیکلت آنلاین هستند ارائه می دهد. مسجد لانه زنبوری علاوه بر تبدیل شدن به یک بانک مواد غذایی، بسته‌های مواد غذایی اولیه (سمباکو)، ماسک‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده دست را در اختیار جامعه آسیب‌دیده از همه‌گیری کووید-19 در روستاهای اطراف قرار می‌دهد.

ما از زنبورهایی مثال می زنیم که همیشه دارای تفکر اجتماعی هستند و بی رویه به دیگران نیازمند کمک می کنند.

مسجد مدرن النحل

مشخصات کلی پروژه طراحی مسجد مدرن النحل :

کاربری : مسجد

محل ساخت : KECAMATAN GEDANGAN، اندونزی

معماران: معمار اندیراحمن

مساحت: 270 متر مربع

سال ساخت : 2020

عکس ها: منصور حسن

 

 

 

طراحی مسجد مدرن

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو