طراحی مرکز همایش های گرینلند / معماران مهرداد ایروان

طراحی مرکز همایش های گرینلند / معماران مهرداد ایروان

مرکاز نمایشگاهی و ساختمان های نمایشگاهی یکی از بخش های خدماتی شهرهای بزرگ است که نیاز آن در طراحی شهرهای بزرگ به خوبی حس می شود. ما در این پروژه در پویانو به معرفی یکی از پروژه های دیدنی در شهر جدید صدرا می پردازیم. در ادامه با ما باشید و از زبان معماران پروژه با این پروژه نمایشگاهی بیشتر آشنا شوید:

شرح متن طراحی مرکز همایش های گرینلند توسط معماران ارائه شده است. مجموعه Green Land که در دامنه های شهر جدید صدرا واقع شده است، یک مرکز همایش های چند منظوره با مساحت حدود 46178/7 متر مربع است که فضاهایی را برای سرگرمی، کلوپ ها، سالن ها و مغازه ها، فعالیت های داخلی و خارجی فراهم می کند. شهر جدید صدرا شهری در 18 کیلومتری شمال غربی شیراز است که در دهه 1990 تأسیس شده است. این مجموعه از جاذبه های پیشگام این شهر تازه متولد شده است.

مرکز نمایشگاهی
صدرا ، ایران
معماران: مهندسین مهرداد ایروانی
مساحت: 1070 متر مربع
سال: 2015
عکس ها: کیوان قرایی نژاد ، سوزان ایروانیان ، نوید آتروش
تولید کنندگان: AutoDesk ، Erco ، ، Somfy ، ، Adobe ، BUCHER ، Samsung ، Sony ، Trimble

فرآیند طراحی مبتنی بر بیان صریح است، قابل گسترش به جنبه های مختلف پروژه مانند متریال ها و عملکردها. بعلاوه، هر فعالیت عمده در شکل یک ساختمان فردی دارای یک عینیت است و مجموعه این ساختمانها به طور کلی یک کل یکپارچه را تشکیل می دهد. “سازگاری” و “تنوع” مهمترین ویژگیهای این پروژه است که از مقیاسهای مختلف قابل درک است.


مرکز همایش ها شامل چندین ساختمان منفرد است: گالری رستوران، گالری کافه، محل اقامت مسکونی، هتل ، مرکز نمایشگاهی و فرهنگی، ساختمان اداری، مرکز ورزشی و سالن های برگزاری مراسم از جمله این موارد است. فرآیند طراحی از سال 2007 آغاز شده و عملیات ساختمانی از سال 2008 آغاز شده است. از هر پنج ساختمان به پایان رسیده، دو مورد خدمات خود را به کاربران ارائه می دهند.


قسمت جنوب شرقی سایت به فعالیت های گردآوری اختصاص یافته است. بنابراین سالن مراسم در آنجا واقع شده است. نمایشگاه و مرکز فرهنگی، که در سال 2013 به همراه سالن مراسم افتتاح شد، در جنوب واقع شده است. در مرکز، کافه و نمایشگاه و در یک جهت شمال به جنوب قرار گرفته اند و یک پل آنها را در بالاتر از سطح زمین متصل می کند. محل اقامت مسکونی، هتل، مرکز ورزشی و ساختمان اداری در آینده نزدیک تأسیس خواهد شد.


ساختمان B – نمایشگاه – ساختمان EXB (ساختمان نمایشگاه) واقع در قسمت پایین تپه شیب دار زیر گالری کافه قرارا دارد. این ساختمان با مساحت 1070 متر مربع و 3 طبقه، به عنوان نمایشگاه و ناهار خوری نیز فعالیت می کند. ساختمان نمایشگاه به عنوان یک راه عبور از دروازه برای رسیدن به گالری کافه فوقانی عمل می کند. یک پل دو ساختمان را به هم متصل می کند. ساختمان نمایشگاه بخشی از تونل حرکتی برای رسیدن به سایر ساختمان ها می شود. فرم حجمی EXB رابطه نزدیک با شکل مکعبی ساختمان گالری فوقانی دارد. فرم مکعبی تغییر شکل یافته EXB فرم نسخه فروریخته ساختمان گالری است.
شکل حجمی دو ساختمان به نوعی با استفاده از فروپاشی و مفهوم زمانی در ارتباط است. اگر اصل تشکیل حجم گالری از شکل مکعبی همسایه ساخته شود بدون اینکه هویت آنها از بین برود، ساختمان نمایشگاه از نزدیک قطعاتی را نشان می دهد که برای تعریف مفهوم زوال، شیب، خفه شدن و از دست دادن فردیت یکدیگر را تحت تأثیر قرار می دهند.

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو

منبع : ARCHDAILY