طراحی مرکز فیزیوتراپی

طراحی مرکز فیزیوتراپی

مرکز فیزیوتراپی ساناسانا / استودیو معماری نان

 

طراحی مرکز فیزیوتراپی

طراحی مرکز فیزیوتراپی

 

استودیو معماری نان، برای آرامش مراجعه کنندگان مرکز فیزیوتراپی ساناسانا، یک پالت کم­رنگ و ملایم را انتخاب کرده است. طراحان و دست­اندر­کاران این گروه معماری که مسئولیت طراحی این مجموعه را بر عهده داشته­اند، عمدا از مواد و پالت رنگی ملایم جهت طراحی داخلی این مرکز فیزیوتراپی استفاده کرده­اند تا احساس آرامش و راحتی را برای مراجعین این مجموعه به ارمغان بیاورند.

 

طراحی مرکز فیزیوتراپی

 

 

مرکز فیزیوتراپی ساناسانا که در واقع، یک کلینیک زیبایی هم هست، به سایتی بزرگتر در شهر صنعتی او پورینو نقل مکان کرد تا به کسب و کار در حال توسعه خود ادامه دهد.

 

طراحی مرکز فیزیوتراپی

 

استودیو معماری اسپانیایی نان، در فضای جدید این مرکز فیزیوتراپی، شش کابین برای درمان‌­های مربوط به این تخصص ایجاد کرد و در کنار آن، یک استودیو نیز برای پیلاتس نیز در نظر گرفت. علاوه بر این موارد، این ساختمان همچنین دارای یک اتاق تعویض، یک دفتر، یک حمام، یک فضای اختصاص یافته به مراقبت­های زیبایی و یک اتاق مربوط به نگهداری تجهیزات کار است.

برای تکمیل و بهینه­سازی هر چه بیش­تر فضای آرامش‌بخش موجود برای مراقبت از بیماران، معماران از مواد ساده و پالت رنگی ملایم، شامل رنگ سفید و چوب کم‌رنگ در طراحی دکوراسیون فضای داخلی این مجموعه بهره گرفتند و تا جایی که امکانش وجود داشت، فضا را خالی و ساده نگه داشتند. از روش فوق که جهت ایجاد فضایی آرام در طراحی داخلی ارایه شده، در معماری دو ساختمان با عملکرد دیگر نیز استفاده شده است؛ یکی داروخانه‌ای در کشور ژاپن و دیگری یک اسپا در سوئیس که هر دو از اصول زیبایی‌شناسی مشابه این مرکز فیزیوتراپی و زیبایی بهره می­برند.

 

طراحی مرکز فیزیوتراپی

طراحی مرکز فیزیوتراپی

 

 

ونچزلو لوپز، یکی از دست­اندر­کاران استودیو معماری نان، در رابطه با طراحی این مجموعه به تیم تحریریه دیزین گفت: «رنگ های غالب در طراحی داخلی این مرکز فیزیوتراپی، رنگ چوب طبیعی، دیوارهای سفید خنثی و کف خاکستری خنثی هستند.» وی همچنین اضافه کرد: «ما فرایند انتخاب این رنگ­ها را برای افزایش کنتراست چوب و ایجاد حس و حال گرم در فضا انجام دادیم.»

 

طراحی مرکز فیزیوتراپی

 

 

نمای داخلی این مرکز نیز دارای دیوارهای آجری نمایان و نیز لوله‌های فولادی است که در امتداد سقف‌های سفید رنگ کشیده شده اند. همچنین نوعی کفپوش لاستیکی پیرلی با طرحی از دایره­های برجسته در سرتاسر فضای ساختمان اجرا شده است.

 

طراحی مرکز فیزیوتراپی

 

 

راهروی پلکانی، مرکز فیزیوتراپی و زیبایی را به دو قسمت تقسیم می‌کند و فضایی جهت انتظار بیماران در بیرون دفتر و داخل ورودی ساختمان و نیز در میان اتاق‌های رختکن و استودیو پیلاتس به سمت عقب ایجاد می‌کند.

 

طراحی مرکز فیزیوتراپی

طراحی مرکز فیزیوتراپی

 

صفحات شیشه ای مات و درهای چوبی، یک ردیف از اتاق های درمان را که در یک طرف راهرو قرار دارند، از دید پنهان می­سازند. اتاق‌های فیزیوتراپی بدون پنجره که با لامپ فلورسنت روشن می‌شوند، احساس دنج بودن و حریم خصوصی را ایجاد می‌کنند.

 

طراحی مرکز فیزیوتراپی

 

 

آلبرتو ریریز که یکی دیگر از اعضای گروه معماری نان است، در مورد طراحی این مرکز افزود: «سعی ما بر این بود تا از طریق طراحی، اتاق­ها را به فضایی مناسب جهت درمان تبدیل کنیم. از آن­جایی که این یک مرکز فیزیوتراپی است، ما همچنین سعی کردیم فضاهای بسته را ساکت در نظر بگیریم تا افراد بتوانند در آن استراحت کنند. باور ما بر این است که این احساس، از طریق به کار بردن مواد و نور مناسب به فضا القا شده است.»

 

 

 

استودیو پیلاتس و سایر فعالیت‌های مرتبط با باشگاه، همین دکور مینیمال را دارند؛ با این تفاوت که در فضای آن­ها از کفپوش چوبی کاج استفاده شده و نیز پنجره‌ای که بخش بزرگی از سطح دیوار را در بر گرفته تا باعث وارد شدن نور طبیعی به فضا شود.

 

طراحی مرکز فیزیوتراپی

 

پنل های آلومینیومی راه راه و سوراخ دار، نمای رو به خیابان را می پوشانند؛ بنابراین ساختمان در نور روز شفاف به نظر می رسد و در شب نور ملایمی از خود ساطع می کند.

عکاسی توسط ایوان کاسال نیتو انجام شده است.

اسامی دست­اندر­کاران پروژه:

طراحی: استودیو معماری نان

تیم: ویسنته پیلادو، ونچزلو لوپز، آلبرتو اف ریریز

تجهیزات: نان­کنتراکت

 

 

 

پلان طبقه همکف

 

 

 

برش اول

 

برش دوم

 

 

 

تیم طراحی و اجرای پویانو همواره در کنار شماست