تعلق جایزه RIBA به طراحی مرکز تفریحی کودکان در برزیل

طراحی مرکز تفریحی کودکان

تعلق جایزه RIBA به طراحی مرکز تفریحی کودکان در برزیل

طراحی مرکز تفریحی کودکان دانش‌آموز که توسط گروه معماری «استودیوس الف زیرو» (studios Aleph Zero) و «روزنبائوم» (Rosenbaum) انجام شده تا فضای روستایی برزیلی را بازتولید کند، برنده جایزه بین المللی RIBA در سال جاری شده‌است.

«دهکده کودکان»، یک مجموعه با زیربنای 2500 متر مربع است که در مرز یک جنگل استوایی در برزیل شمالی قرار دارد و دومین برنده این جایزه شده‌است.

طراحی مرکز تفریحی کودکان

طراحی مرکز تفریحی کودکان شامل امکانات تفریحی برای 540 کودک است که از نقاط دور کشور به اینجا سفر می‌کنند. این بنا پیرو دیدگاه طراحانش مبنی بر «استفاده از معماری به عنوان ابزاری برای تغییر اجتماعی» ساخته شده‌است.

معماران این مجموعه در مراحل تولید این طرح، به طور نزدیک با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کرده و کار کردند تا مطمئن باشند که نتیجه کار، «خانه‌ای دور از خانه» را برای مخاطبین کودک فراهم می‌کند.

«بن دربیشایر» (Ben Derbyshire ) رییس RIBA درباره طراحی مرکز تفریحی کودکان گفت: «دهکده کودکان یک محیط استثنایی را فراهم می‌کند که برای ارتقاء دادن زندگی و سلامتی کودکان دانش‌آموز طراحی شده‌است، و ارزش غیرقابل اندازه‌گیری طراحی اموزشی خوب را به تصویر می‌کشد.»

طراحی مرکز تفریحی کودکان

گروه معماری الف زیرو و روزنبائوم که هردو شرکت‌های معماری برزیلی هستند، پروژه دهکده کودکان را در سال 2016 کامل کردند. منافع این مجموعه به مدرسه «کانوانا» (Canuanã) می‌رسد که یکی از 40 مرکز آموزشی ایجاد شده و حمایت شده توسط بنیاد «برادسکو» (Bradesco) است.

این پروژه شامل دو مجموعه متمایز است که فضاهای مجزایی را برای دختران و پسران مهیا می‌کنند. هر گروه از ساختمان‌ها حول سه حیاط سازمان‌ یافته‌اند که دارای سایه هستند و فضاهای خوابگاهی در طبقه همکف آن‌ها و فضاهای جمعی در طبقات بالا واقع شده‌اند.

سازه این ساختمان متشکل از قطعات قالبگیری شده خاک است که این پروژه را مقرون به صرفه و پایدار می‌کند. دیگر جزییات این معماری شامل سقف‌های سایبانی است که با روکش‌های چوبی عمود بر هم قاب گرفته شده‌اند و فضا را از سختی‌های اقلیمی منطقه استوایی محفوظ نگه می‌دارند.

طراحی مرکز تفریحی کودکان

این پروژه توسط جمعی از داوران به سرپرستی «الیزابت دیلر« (Elizabeth Diller)، موسس شرکت Diller Scofidio + Renfro برگزیده ‌شده‌است. این پروژه از میان سه پروژه دیگر از لیست نهایی و پس از ملاقات از آنها بصورت انفرادی انتخاب شد.

معماران این پروژه اظهار داشتند که بابت این جایزه عمیقا شادمان و قدردان هستند.

«مارسلو روزنبائوم» و «آدریانا بنگوئلا»، سرپرستان شرکت روزنبائوم گفتند: «این جایزه دیدگاه ما به معماری به مثابه ابزاری برای تغییرات اجتماعی را تقویت می‌کند، ابزاری که فراتر از ساخت و ساز می‌رود و ارتباظی عمیق میان افراد جوان و نیاکان آن‌ها و دانششان برقرار می‌کند.»

آن‌ها افزودند: «این فضا با ایجاد ارتباطی جدید میان بچه‌ها و افراد جوان با ریشه‌هایشان و اکوسیستم اطرافشان، تعامل میان عرصه‌های خصوصی و عمومی و روابط گروه و فرد و طبیعت را تسهیل می‌کند.»

طراحی مرکز تفریحی کودکان

«گوستاو اوترابو» و «پدرو دوشنز»، سرپرستان گروه معماری الف زیرو اظهار داشتند که دیدن کودکان در حالی که این ساختمان را برای خود و مطابق نیازهای خود تغییر می‌دادند، لذت‌بخش بوده‌است.

آن‌ها افزودند: «کودکان بازی خودشان و تخیلات خودشان را خواهندداشت. ما قصد داشتیم بدون کنترل زیاد دستورالعمل‌هایی را اعمال کنیم، بدون اعمال قدرت حمایتگر باشیم و بدون افراط کردن مشوق رشد کودکان باشیم.»

طراحی مرکز تفریحی کودکان

جایزه بین‌المللی معماری RIBA در پایان سال 2015 ایجاد شد. این جایزه جایگزین جایزه سابق «لوبتکین » (Lubetkin) بود و ثبت نام آن برای هر پروژه معماری در هر اندازه، وسعت و بودجه‌ در هر کشور و هر معمار متخصصی مجاز است، منوط به آن که پروژه معماری مورد نظر ظرف سه سال گذشته به انجام رسیده‌باشد.

برنده اول این مسابقات گروه معماری «گرافتون» (Grafton) بود که ساختمان دانشگاه UTEC را در پرو طراحی کرد.

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: www.dezeen.com