طراحی مرکز تجاری Chengdu Wanhe / گروه معماری CHALLENGE DESIGN

طراحی مرکز تجاری Chengdu Wanhe / گروه معماری CHALLENGE DESIGN

معماری مرکز تجاری Chengdu Wanhe : نقش مجتمع شهری در شهرها شبیه کاتالیزورهای شیمی است. توسط شهر شکل گرفته است و به نوبه خود بر توسعه و ساخت شهر تأثیر می گذارد. بین نفوذ، پیوستگی و انطباق بین شهرها و ساختمانها یک رابطه یکپارچه وجود دارد.

طراحی مرکز تجاری Chengdu Wanhe / گروه معماری CHALLENGE DESIGN

این پروژه در مرکز شهرک جدید در سمت شرق خیابان Guanghua، District Qingyang، غرب چنگدو واقع شده است

این پروژه در مرکز شهرک جدید در سمت شرق خیابان Guanghua، District Qingyang، غرب چنگدو واقع شده است. به عنوان یکی از شش بیزینس ده میلیاردی که توسط دولت شهرداری چنگدو برنامه ریزی شده است، یکی از 19 مرکز کسب و کار منطقه ای است که در طرح کلی یک شبکه تجاری در شهر مرکزی چنگدو قرار دارد.

سیستم ساختاری فضایی این مجموعه یک سیستم عملکردی نسبتا مستقل و کامل با اثرات تکمیلی تبلیغی در میان توابع داخلی آن است. فضاهای کاربردی آن در جهت افقی و عمودی در یک طرح متنوع مرتبط است که در ساختار مختلط بیزینس، محل اوقات فراغت، خدمات و هتل منعکس شده است و این یک نمونه کوچک از یک شهر و یک فضای دایمی بسیار پیچیده است.

این یک نمونه کوچک از یک شهر و یک فضای دایمی بسیار پیچیده است.

فرم باز ، طراحی یکپارچه

فرم باز

طراحی یکپارچه

معماری شهری، مرز بین شهرها و معماری را از بین می برد و یک اکوسیستم تجاری باز TOD را با ایجاد فضای درون ساختمان تشکیل می دهد. بسیاری از شاخه ها در امتداد خیابان های اصلی گسترش یافته و ساختار شبکه را تشکیل می دهند. ایستگاه های مترو، گوشه های خیابان و بیمارستان ها که به صورت یکپارچه با مناطق اطراف ارتباط برقرار می کنند، می توانند یک سلسله برنامه ایجاد کنند که منعکس کننده باز بودن و یکپارچگی معماری است، بنابراین بر توسعه و پیشرفت منطقه و ترویج کلی ارزش و تصویر منطقه تأثیر می گذارند.

معماری شهری، مرز بین شهرها و معماری را از بین می برد و یک اکوسیستم تجاری باز TOD را با ایجاد فضای درون ساختمان تشکیل می دهد

جابجایی فضای تقسیم شده

جمع شدن فرم های پیچیده

در این پروژه، مرزهای فضای عمومی از دو جنبه حاصل می شود: نفوذ فضای داخلی و بیرونی و افزایش تداوم عملکرد. تقسیم عمودی بسیاری از سیستم های مختلف فضایی موجب تداخل و نفوذ فضای شهری و فضای معماری می شود.

جابجایی فضای تقسیم شده جمع شدن فرم های پیچیده

فضاهای معماری مختلف از طریق آتریوم، خیابان داخلی، راهروی بیرونی، میدان و غیره با هم در ارتباط هستند و در نهایت باعث شکل گیری فرم پیچیده تری می شوند. رفتارهای عمومی بسیاری وجود دارند که در داخل منطقه تجاری مجتمع مرتبط هستند، در حالی که که آنها ترویج و ترقی پیدا کرده و حتی وابسته به یکدیگر هستند.

فضاهای معماری مختلف از طریق آتریوم، خیابان داخلی، راهروی بیرونی، میدان و غیره با هم در ارتباط هستندمحل پیاده روی پل که با حجم ساختمان در ارتباط است، فضای ارتباطی منحصر به فردی را ایجاد می کند و دسترسی به آن را بهبود می بخشد. مسیرها دیگر به صورت خطی ظاهر نمی شوند، بلکه جایگزین و کنار هم در فضا قرار می گیرند؛ جهت حرکت رندوم است و هیچ روال مشخصی وجود ندارد. فضای ترافیکی غیر خطی گره های فضایی و فضای عمومی سه بعدی را به صورت سلسله ای درمی آورد، یک شبکه فضایی عمومی ایجاد می کند و تحرک عمومی را ایجاد می کند.

این باعث جریان حرکتی افراد در بلوک به نحو فعال تر از طریق ارتباط مستقیم شرق-غرب از زمین پروژه می شود و تحقق هدف اصلی “مرکز باز بازرگانی” در این مورد در منطقه خروج (ورودی ساختمان ) و محیط اطراف آن را سبب می گردد. در انتقال بین فضای شهری و فضای داخلی ساختمان ها، به عنوان یک فضای حائل برای دو سیستم فضایی عمل می کند. طراحی بی نظیر فضای بیرونی می تواند هدایت جریان های مردم و هدف  فضا را در پی داشته باشد که برقراری تعامل بین فضای داخلی و خارجی و افزایش علاقه به فضا است.

در انتقال بین فضای شهری و فضای داخلی ساختمان ها، به عنوان یک فضای حائل برای دو سیستم فضایی عمل می کند.در انتقال بین فضای شهری و فضای داخلی ساختمان ها، به عنوان یک فضای حائل برای دو سیستم فضایی عمل می کند.

شکل گیری بلوک ساختمان

مشخص سازی بافت معماری

به منظور از بین بردن فشار ناشی از بلوک های ساختمانی بر افراد، روش طراحی جمع و تفریق برای ایجاد یک فضا به صورت رندوم با تراکم مناسب استفاده می شود. زبان های مختلف معماری، مقیاس کلی معماری را کاهش می دهند و تعامل حسی صمیمانه بین افراد و محیط را افزایش می دهند. فرم نما و فضا منعکس کننده تداوم و یکپارچگی ساختمان و ویژگی های ساختمان است.

فرم نما و فضا منعکس کننده تداوم و یکپارچگی ساختمان و ویژگی های ساختمان است.

صفحات شیشه ای و آلومینیومی به عنوان مواد اصلی در نما مورد استفاده قرار می گیرند و فرم ارگانیک حجم کوچک از طریق وارد کردن و برش حجم با تکنیک تشکیل می شود که فاصله بین ساختمان ها و مردم را کوتاه می کند. حجم های مختلف با بافت های مختلف را می توان در حجم های پراکنده دید. تراس بزرگ در هر طبقه برای شکستن شکل واحد سنتی طراحی شده است و در عین حال، وحدت اثر کلی بصری را از دست نمی دهد.

صفحات شیشه ای و آلومینیومی به عنوان مواد اصلی در نما مورد استفاده قرار می گیرند

با توجه به نیاز داخلی شهرنشینی سریع، مجتمع شهری یکی از راه های ایجاد یک شهر مفید و کارآمد برای حفاظت از منابع است. این می تواند توسعه و ساخت شهر را به شیوه ای فعال تر، با هدایت منطقی اثر کاتالیزوری مجتمع شهری، هدایت کند. سیستم فضایی سیال تا حدودی بر ساخت و ساز شهر تاثیر می گذارد. مرکز تجاری باز به عنوان یک فضای بسیار مهم و یک جزء پایه شهر عمل می کند.

 

 

 

مرکز تجاری Chengdu Wanhe/ تحریریه پویانو / اکبری

منبع: Archdaily