طراحی مرکز بهداشت و درمان

طراحی مرکز بهداشت و درمان

طراحی مرکز بهداشت و درمان سورا نو موری / گروه معماری تزوکا

 

طراحی مرکز بهداشت و درمان

 

 

بهداشت و درمان، مرکز مراقبت های بهداشتی – یائیسه، ژاپن

معماران: گروه معماری تزوکا

مساحت: 2996 متر مربع

سال: 2014

عکس­ها: کاتسوهیسا / فتوتکا

سازندگان: اتودسک، لیکسیل، مایکرواستیشن، میتسوبیشی،پاناسونیک، توتو

سازه: اونو ژاپن

شرکت ساختمانی: اوکیدنکو کمپانی لیمیتد

مشتری: شرکت پزشکی کیوتسوکیکای

تیم طراحی: معماران تزوکا

شهر: یائیسه

کشور: ژاپن

«سورا نو موری» یک مرکز پزشکی قانونی شناخته شده است که مجهز به بالاترین سطح کادر پزشکی جهان و آخرین تجهیزات می­باشد، اما افرادی که به آن رفت و آمد دارند، بیمار نیستند. من می خواستم دهکده ای ایجاد کنم که به آرامی به خواسته­های طبیعی فرزندانشان رسیدگی کند.

 

 

 

قبلاً در اوکیناوا جنگلی زیبا و پرپشت به همراه بناهایی وجود داشت که از درختان جنگل ساخته شده بودند. اکثر آنها طی جنگ از دست رفته­اند. این پروژه، تلاشی برای احیای جنگل و ایجاد محیطی جهت زندگی در میان طبیعت است. اوکیناوا آب و هوای بسیار خوبی دارد. حتی وقتی آفتاب تابستان شدید است، اگر به سایه نزدیک شوید، با نسیم دلپذیری که از کنار دریا می‌آید، به آسایش می‌رسید. حتی در زمستان، گرمای خورشید برای گرم نگه داشتن شما کافی است و در طول فصول طوفان، فن‌آوری تحلیل سازه مدرن، ساختمان را به اندازه کافی پایدار نگه می‌دارد تا در برابر بادهای شدید مقاومت کند.

 

طراحی مرکز بهداشت و درمان

 

اساساً، آب و هوای اوکیناوا زیاد متغیر نیست و از این رو، این مکان بهترین محیط برای زندگی مردم می­باشد. از این طریق، حکمت زندگی با طبیعت را از معماری سنتی اوکیناوا و فراتر رفتن از مرزهای فناوری مدرن سازه ای را فرا می گیریم.

این معماری دارای پیش ­آمدگی­های عمیق در قسمت و راهروهای وسیع است که می توان از داخل آن­ها طبیعت را دید و لذت برد. طراحی این بنا به گونه ای است که اتاق ها می توانند رو به بیرون باز شوند و طبیعت را از درون در آغوش بگیرند. حس خنک ماندن زیر سایه، در حالی که نسیم اوکیناوا را تجربه می­کنید.

 

پاویون در راستای جاده قرار گرفته است که در نهایت به کفپوش ریوکیو اوکیناوا از جنس سنگ آهک منتهی می شود. این یک مکان آرامش­بخش برای استراحت و اقامت پس از عمل است. اتاق معاینه در نقش یک فضای نشیمن بزرگ برای دریافت مشاوره بیماران طراحی شده است. خاستگاه بیشتر گیاهانی که در باغ رشد می کنند، جزایر ریوکیو است. این گیاهان با دقت انتخاب می شوند تا مکمل یکدیگر باشند و پوشش گیاهی را به عنوان راهی برای ایجاد یک رایحه آرام­بخش تشکیل دهند. «سورا نو موری» ساختمانی است که به طور کامل از چوب ساخته شده است. برای دستیابی به کیفیت بافت طبیعی، انواع مختلف چوب برای سازه و همچنین پوشش داخلی با دقت انتخاب شده­اند.

 

 

 

در مرکز طرح، یک ساختمان بزرگ بدون پنجره قرار دارد. این بنا اشاره دارد به سطح زیرین قلعه شوری که توسط سنگ آهک ریوکیو احاطه شده است. این فضا، یک اتاق تمیز با کارایی بالا است، شامل بخش عمل، اتاق جمع‌آوری تخمک، اتاق لقاح مصنوعی و غیره است که از آخرین فناوری‌های پزشکی استفاده کامل می‌کنند. فشار هوا در هر اتاق تحت کنترل است و محیط خاصی ایجاد می­کند که ورود باکتری­ها را به شدت دشوار می­سازد. از طرف دیگر، اتاق عمل و اتاق جمع آوری تخمک که از سوی افراد تحت قابل مشاهده هستند، طوری طراحی شده­اند که سطح دیوارشان از خطوط منحنی بدون گوشه بهره می­گیرد. همچنین نورپردازی فضا که شامل نوسانات کنترل شده توسط دستگاه کنترل صحنه است، فضای آرامش­بخشی را ایجاد می­کند.

 

 

“سورا نو موری” پیامی است برای آینده. این یک «آینده نوستالژیک» است که در عین یادگیری از گذشته، فناوری های پیشرفته را در خود جای داده است. به امید اینکه این تلاش، فراتر از مرزهای سایت به عنوان پیامی به کل اوکیناوا یا کل جهان گسترش یابد.

 

مجموعه دکوراسیون پویانو