طراحی مراقبت های بهداشتی : روانشناسی رنگ در دکوراسیون مراکز بهداشت

طراحی مراقبت های بهداشتی : روانشناسی رنگ در دکوراسیون مراکز بهداشت

طراحی مراقبت های بهداشتی : روانشناسی رنگ در دکوراسیون مراکز بهداشت

طراحی مراقبت های بهداشتی : روانشناسی رنگ در دکوراسیون مراکز بهداشت : ما مدتهاست که مراقبت های بهداشتی را با رنگ سفید مرتبط می دانیم: تمیز و استریل است. پزشکان آن را می پوشند. پرستاران هم همینطور.

اما با پیچیده تر شدن طراحی مراقبت های بهداشتی (یعنی بیمار محور و حمایت کننده سلامتی) ، به طور فزاینده ای متوجه شده ایم که چقدر مهم است که پالت های رنگ را تنظیم کنیم.

 

طراحی مراقبت های بهداشتی : روانشناسی رنگ در دکوراسیون مراکز بهداشت

علاوه بر تأثیر روانی بر بیمار (و سرعت و احتمال بهبودی وی) ، رنگ ها نیز به عنوان یک ابزار ارتباطی و سیستم پیام رسانی در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

معانی فرهنگی رنگ ها در محیط مراقبت های بهداشتی

بیایید نگاهی به اولین ادعای خود داشته باشیم ، این است که رنگ سفید با پاکیزگی و سلامت مرتبط است. این ممکن است تقریباً در غرب صادق باشد – و بنابراین برای محیطی که باعث تندرستی می شود مناسب است – اما در همه جا اینطور نیست.

به عنوان مثال ، در چین ، رنگ سفید نماد مرگ و عزاداری است – نه مفاهیمی که می خواهید در جایی که بیماران در حال بهبودی هستند ، از آنها استفاده کنید.

اگر به منابع قدیمی مانند اساطیر یونانی و رومی و عهد عتیق نگاه کنیم ، معنی رنگها از طبیعت گرفته شده است. رنگ زرد به دلیل آفتاب با گرما و باروری همراه بود ، سبز نماد جوانی ، تازگی و امید به دلیل بهار بود و قرمز نشان دهنده قدرت به دلیل رنگ خون بود.

رنگ ها همچنین سیگنال های روانشناختی را حمل می کنند: سیاه می تواند به معنی قالب ، پوسیدگی و دفع باشد. “رنگ قرمز با خون ، روابط مادر و فرزند ، جنگ و شکار مرتبط است. و رنگ سفید با مایع منی ، شیر مادر و تولید مثل ارتباط دارد. ”

تاثیرات روانی در محیط بهداشت و درمان

چند نظریه گسترده در مورد تأثیرات خاص رنگ بر بیماران وجود دارد. با این حال ، توجه به این نکته مهم است که تفاوت در فرهنگ می تواند این تأثیرات را تغییر دهد.

اعتقاد بر این است که رنگ قرمز انرژی می دهد و هوشیاری را تشویق می کند: برای بیماران مبتلا به زوال عقل ، که نیاز به محرک مغز دارند ، توصیه می شود. همچنین برای خدمات مراقبت از حافظه در خانه های سالمندان عالی است.

از سوی دیگر ، رنگ قرمز برای بیمارانی که نیاز به استراحت و خواب زیاد دارند توصیه نمی شود ، زیرا می تواند باعث اضطراب و تحریک بیش از حد شود.

آبی ، سبز و بنفش ، به ویژه در رنگ های خنک خنک ، می تواند بسیار آرامش بخش باشد. آنها برای اتاق های بیمارستان ، بخش ها ، مناطق انتظار و مراکز سلامتی مانند آبگرم عالی هستند.

با این حال ، شاید مهمتر ایجاد تعادل و تضاد با رنگ ها و اشباع های مختلف باشد. به عنوان مثال ، اتاقی که عمدتا “خنک” است باید با عناصر “گرم” اما خنثی مانند چوب متعادل باشد.

امکانات بازنشستگی نمی توانند عمدتاً قرمز روشن باشند ، اگرچه رنگ های گرم و بسیار اشباع شده در پس زمینه های تیره و/یا خنثی می تواند فضایی روشن و خانگی به آنها بدهد.

در بیمارستان های کودکان ، یا حتی در بیمارستان هایی که مناطقی وجود دارد که بچه ها می توانند فعال و خلاق باشند ، رنگ های متضاد می توانند این تحریک را ایجاد کنند ، یا حداقل سیگنالی است که نشان می دهد پرانرژی در این زمینه تشویق می شود.

استفاده هوشمندانه از رنگ این است که بیشتر اتاق بیمار را خنک یا خنثی نگه دارید و سپس از چیزی پررنگ در پشت تخت بیمار استفاده کنید. “اگر کسی برای ملاقات می آید ، در اتاق قدم می زند و به جای دیوارهایی با رنگ خنثی ، احساس رنگی کمی بیشتر می کند. جکی جوردن ، مدیر بازاریابی رنگی شروین ویلیامز می گوید ، رنگ در آنجا احساس می شود ، اما این چیزی نیست که بیمار در تمام طول روز به آن خیره شود.

رنگ ها به عنوان سیستم علامت گذاری در بیمارستان ها و دکوراسیون مراکز بهداشت 

رنگ همچنین راهی برای ارتباط کارکنان بیمارستان است. سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ، قانون ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) و موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) دستورالعمل هایی برای نشانگرهای بیمارستان ها ایجاد کرده اند.

رنگ قرمز علامتی برای خطر و نشانه ای برای توقف است. همچنین برای علامت گذاری تجهیزات و دستگاه های حفاظتی (مانند خروجی های آتش ، کپسول آتش نشانی ، دکمه های توقف و کلیدهای برقی) استفاده می شود.

سبز  ، از طرف دیگر ، ایمنی و محل قرارگیری تجهیزات کمک های اولیه مانند داروخانه ، برانکارد و دوش سیل ایمنی را نشان می دهد.

قطعات خطرات ماشین آلات یا تجهیزات الکتریکی که می توانند بریده ، خرد یا آسیب ببینند به رنگ نارنجی مشخص شده اند (قرقره های نمایان شده ، چرخ دنده ها ، غلطک ها ، فک های قدرت و موارد دیگر).

احتیاط و خطراتی که شامل لغزش ، زمین خوردن ، زمین خوردن ، گیر افتادن در وسط (مانند تجهیزات ساختمانی ، نرده ها و نرده ها) و موارد مشابه از رنگ زرد است.

بنفش روی زرد نشان دهنده خطرات ناشی از تشعشع مانند مواد رادیواکتیو و ظروف ، محل دفن و محل ذخیره مواد رادیواکتیو است.

سیاه ، سفید و ترکیبی از سیاه و سفید برای هدایت تردد و نظافت منزل (نشان دهنده بن بست در راهروها ، مکان ها و عرض راهروها و راهروها و غیره) استفاده می شود.

پویانو به شما این امکان را می دهد که کل تیم خود و کلیه گردش کار خود را در یک مکان مدیریت کنید. با مطلب دکوراسیون مراکز بهداشت  پویانو ، می توانید در یک پلت فرم مشخص کنید ، تهیه کنید و موارد دیگر: همکاری آسان است و گردش کار بسیار کارآمدتر از همیشه! همین امروز آزمایشی رایگان خود را دریافت کنید – بنابراین می توانید پروژه های سودآورتری طراحی و ایجاد کنید.

 

 

دکوراسیون مراکز بهداشت

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو