8 روش برای طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک

8 روش برای طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک

طراحی محوطه با کاشت گیاهان ؛ گیاهان همه‌ی باغ‌ ها را با رنگ، بافت و زیبایی‌های فصلی خود جلوه می‌دهند. اما کاشت گیاهان بیشتر در یک فضای کوچک می‌تواند یک چالش باشد بنابراین باید در مورد طراحی باغی جمع و جور که دارای حداکثر پوشش گیاهی باشد خلاقانه فکر کنید. با چند ترفند ساده از کاشت و پرورش یک باغ عمودی یا دیوار سبز گرفته تا استفاده از درخت‌های کوچک می‌توانید سرسبزی بیشتری به باغ و باغچه کوچک‌تان بیاورید.

11-گیاهان ساده

گیاهان بسیاری وجود دارند که می‌توانند در فضا یا گلدان کوچکی رشد کنند. مقصود این است که آن‌هایی را انتخاب کنید که می‌توانند رشد کنند اما نه آن‌هایی که بیش از حد رشد کرده و فضای زیادی را اشغال می‌کنند. سه گونه‌ی اصلی برای گیاهان وجود دارد:

رشد آهسته: گیاهانی با رشد آهسته به نگهداری کمتری مانند هرس و… نیاز دارند.

گیاهان کوچک: بسیاری از درختچه‌های چوبی کشت داده می‌شوند تا فقط تا ارتفاع کوتاهی رشد کنند. به عنوان نمونه درختچه‌ی شور و گیاه کوتوله آزالیا(Encore azaleas) از این نوع هستند.

پخش شوندگان و پیچکی‌ها: به آسانی می‌توان پیچک ها و پوشش‌های گیاهی که شیوه‌ی رشد پخشی یا پیچکی دارند را روی سطح عمودی یا بالای جوانب یک گلدان کاشت. مزایا آن‌ها برای فضاهای کوچک این است که پخش می‌شوند و بالا می‌روند بدون این که این که زحمت زیادی بطلبند.

طراحی دیوار سبز یا باغ عمودی
طراحی دیوار سبز یا باغ عمودی

2-عمودی بکارید

یک باغ عمودی انتخابی عالی برای یک حیاط کوچک شهری با سطوح عمودی بلند می‌باشد. محصولات زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند شما را در کاشت عمودی کمک کنند و انتخاب بهترین آن‌ها بستگی به شرایط اقلیمی باغ شما و نوع گیاهانی که می‌خواهید بکارید دارد. روش دیگر برای کشت باغ عمودی، شامل ساخت داربست با درهم پیچاندن شاخه‌های درختان می‌باشد.

طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک
طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک

3-استفاده از گلدان های باریک و بزرگ:

گلدان‌های بزرگ‌تر و بلندتر می‌توانند گاهی اوقات درختچه‌های کوچک و بوته‌ها را در خود همزمان جای دهند. مزیت دیگر استفاده از گلدان‌های بلندتر در جایی که چندین گلدان کوچک وجود دارد این است که آن‌ها فضای کف کمتری از یک جای کوچک را اشغال می‌کنند. به دنبال گلدان‌هایی باشید که شکل باریک و بلند داشته باشند و از مواد نازک اما محکم مانند رزین محکم، فولاد گالوانیزه یا Cor-Ten ساخته شده باشد.

طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک
طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک

4-کاشت لایه ای گیاهان

این باغ گرمسیری به دلیل کاشت گیاهان به صورت لایه لایه فوق‌العاده باشکوه به نظر می‌رسد. بستر این باغ با گیاهان دارای ارتفاع‌های مختلف شامل درختان کوچک، بوته‌های گونه‌های مختلف و خزه‌ها می‌باشند. این گیاهان به روی یکدیگر می‌ریزند و به سمت نور خود را می‌کشند تا این حیاط کوچک را با بافتی سرسبز پر کنند.

55-کاشتن در جاهای غیر معمول

فضاهای کوچک زیادی وجود دارند که یک گیاه کوچک می‌تواند در آن رشد کند: در شکاف سنگفرش، گوشه های بی استفاده، در پشت یا در امتداد یک صندلی، نرده‌های پله یا به صورت آبشاری ریختن از بالکن‌ها. در مورد شیوه‌های کاشت در حجم کوچکی از خاک که می‌تواند چشم‌انداز بزرگی داشته باشد فکر کنید.

در این باغ پشت بامی چند سطحی، گیاهان به گونه‌ای خلاقانه با یکدیگر ادغام شده‌اند. به این که چطور گیاهان در زیر مسیر راه پله و بالای نرده‌ها کاشته شده اند توجه کنید.

66-درختچه های کوچک بکارید

درختی که تا 10 یا 12 فوت رشد می‌کند می‌تواند اندکی سایه ایجاد کند و یک لایه ی بالایی عالی از گیاهان سبز ایجاد کند. یک درخت کوچک می‌تواند جلوه‌ی بهتری برای یک محوطه ایجاد کند که باعث می‌شود یک روز گرم تابستانی در این باغ روح نوازتر باشد. همانطور که این درخت رشد می‌کند، می‌تواند سایه‌ی کافی فراهم کند تا گیاهان سایه دوست را در آن منطقه کشت دهید.

طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک
طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک

7-استفاده از گیاهان متمایز

اگر فضای به شدت محدودی برای کاشت دارید از گیاهان با اشکال خاص و ویژه برای ایجاد فضای گیاه کاری خاص استفاده کنید. خوشه گل‌های بلند نشان داده شده در این جا به این باغ کوچک هم ارتفاع اضافه می‌کنند و هم خاص بودن. دیگر گیاهان خاص عبارتند از گیاهان چندساله با گل‌های بلند، پیچک‌هایی با گل‌های فراوان، نخل‌ها و سیکاس‌های جالب، کاکتوس‌های بدبو، سرخس‌های راست قامت و گیاهانی با برگ‌های بزرگ و چشم نواز.

طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک
طراحی محوطه با کاشت گیاهان بیشتر در فضاهای کوچک

8-ادغام بسترهای بالایی گیاهی ثابت

بستر گیاهی ثابت بالا آمده، سرمایه‌ی خوبی برای یک فضای کوچک است چرا که به آسانی می‌توان درختچه یا بوته‌ای را به جای کاشتی که چندین سال قدمت دارد اضافه کرد. همانطور که در این جا می‌بینید بستری با بنای دایره‌ای شکل ساخته شده از آجرهای سنگ تراشی وجود دارد که دور تا دور محل صندلی‌ها کشیده شده اند. این بستر، خاک بیشتری برای درختان کوچک هرسی و گل ادریسی فراهم می‌کنند.

منبع: houzz

تحریریه پویانو| سجادی