طراحی سوله انبار مکعب / شرکت نظر پایدار نظر

طراحی سوله انبار مکعب / شرکت نظر پایدار نظر

در این پروژه شما با پروژه ساختمانی یک کارخانه تولید و نگهداری سنگ آشنا می شوید. با پویانو همراه باشید : در شهرشرح متن پروژه طراحی سوله توسط معماران انبار مکعب ارائه شده است. ساختمان مکعب ها در زمینی به مساحت 5015 متر مربع در شهرک صنعتی شمس آباد، 5 کیلومتری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در جنوب تهران واقع شده است. بیشتر ساختمانهای این منظقه از لحاظ زیبایی فاقد سازه های فلزی هستند. بنابراین، طراحی یک ساختمان بتونی با سطوح شکسته به عنوان یک روش جسورانه برای شکستن این یکنواختی بصری ظاهر شد.

معماری کاربری مختلط، انبار، ساختمان های سازمانی

معماران: شرکت نظر ایده پایدار
مساحت: 3787 متر مربع
سال: 2020
عکس ها: Deed Studio
تولید کنندگان: AutoDesk ، VitrA ، درب فولادی آنکارا ، تریم
ble Navigation، Truly Stone، Vray، payehbeton

از آنجا که وظیفه این مجموعه تولید و نگهداری سنگ بود، از همان ابتدا مشتری اصرار بر طراحی یک ساختمان داشت که مطابق با کاربرد ساختمان احساسات را به بیننده منتقل می کرد. به دلیل تشابه سطح سنگ ساینده و بتن از نظر رنگ و بافت، بتن به طور طبیعی به عنوان ماده اصلی پروژه بوجود آمد. مشتری دو انبار بزرگ با عرض یکسان اما طول های متفاوت را که از خارج قابل دسترسی است و همچنین یک ساختمان اداری جداگانه با دسترسی آسان به آنها درخواست کرده بود. در نتیجه، انبارها در امتداد طول قطعه و ساختمان اداری در نزدیکی ورودی به شکل L شکل قرار گرفتند تا طول های مختلف انبارها را در خود جای دهند.


نور طبیعی مطلوب منبع اصلی نور در طراحی انبارها است. از آنجا که در ایران نور شرقی و جنوبی ترجیح داده می شود، اختلاف ارتفاع بین دو انبار اجازه می دهد تا نور شرقی وارد انبار غربی شود، در حالی که نمای شرقی و سقف ورودی نور انبار شرقی را فراهم می کند. ساختمان اداری پنج طبقه است. زیرزمین، زمین و طبقه دوم شامل فضاهای اداری است، در حالی که طبقه اول و سوم به استراحت و تفریح ​​اختصاص یافته است. علاوه بر ورودی اصلی ساختمان در جنوب، ورودی دیگری نیز وجود دارد که به زیرزمین منتهی می شود و در آن کارمندان می توانند غذا بخورند و استراحت کنند.


برای ایجاد ارتباط بصری بین طبقه همکف و زیرزمین، وید VOID ایجاد شد که از طریق آن یک پل فلزی دسترسی فیزیکی را از لابی به انبار فراهم می کند، در حالی که یک پنجره شیشه ای در انتهای پل نگاهی اجمالی به انبار شرقی دارد. دسترسی به انبار غربی از طریق پله امکان پذیر است. مشتری از دفتر مدیریت می خواست یک دیدگاه سه جانبه از محوطه داشته باشد. برای این منظور اتاق مدیر با پنجره های بزرگ در سه طرف طراحی شده است. بنابراین، برای کاهش شدت نور مستقیم و ایجاد سایه، پنجره ها به صورت عمودی زاویه دار بودند.
یکی از چالش های اصلی طراحی، محافظت از حریم خصوصی فضاهای استراحت در طبقه اول و سوم با اطمینان از عدم دید مستقیم از ورودی اصلی به آنها بود. در نتیجه، مکعب های بیرون زده برای قرار دادن پنجره های عمود بر نما در مقابل موازی طراحی شده اند. این مکعب ها و مکعب های دیگر در طول نما نه تنها از نور شدید آفتاب راحت می شوند بلکه سایه های در حال تغییر آنها نیز طرح های تازه را در تمام طول روز به نما می پاشند.

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو

منبع : ARCHDAILY