طراحی سنگفرش محوطه باغ و ویلا ؛ طبیعت را لمس کنید!

طراحی سنگفرش محوطه

طراحی سنگفرش محوطه باغ و ویلا ؛ طبیعت را لمس کنید!

وقتی در طبیعت قدم بر می داریم، به غیر از مناظر و زیبایی هایی که مسحورمان می کنند و هوای تازه ای که ریه هایمان را پر می کند، حسی دیگر نیز تجربه می کنیم که با راه رفتن روی سطح سنگ، خاک، سبزه و هر چیز دیگری که در طبیعت هست، ایجاد می شود. این حس را می توان یکی از بی نظیرترین حس های دنیا دانست. حسی که کمک می کند زمین را لمس کنیم. بنابراین، خوب است وقتی می خواهیم بخش کوچکی از طبیعت را در فضای باغ و منزل خود داشته باشیم، این حس را از قلم نیندازیم. در طراحی محوطه و فضای سبز باغ و ویلا، خوب است سنگفرشی را انتخاب کنیم که با سلیقه، شرایط و اقلیم محل زندگی ما هماهنگ باشد. پویانو در این مطلب می خواهد شما را با مقوله طراحی سنگفرش محوطه باغ و ویلا آشنا کند. اگر دوست دارید طبیعت را به صورت زنده تر به فضای زندگی خود بیاورید، این مطلب را از دست ندهید.

طراحی سنگفرش محوطه باغ و ویلا ؛ طبیعت را لمس کنید!

آجر ؛ گزینه ای مناسب برای کل اقلیم ها

سنگفرش کردن فضاهای بیرونی به خاطر این که هزینه مورد نیاز آن، بر مبنای نوع متریال ها بازه وسیعی را شامل می شود، یک جور سرمایه گذاری به شمار می آید. بتن درجا، به طور معمول، کم هزینه ترین گزینه ای است که اجرایش نیز از بقیه موارد، ساده تر می باشد، اما افرادی که در مناطقی با سنگ آهک، گرانیت و سنگ لوح فراوان زندگی می کنند، می توانند به جای بتن درجا، این گزینه ها را نیز مد نظر داشته باشند و آن ها را با قیمت مناسبی تهیه نمایند.

بتن درجا، به طور معمول، کم هزینه ترین گزینه ای است که اجرایش نیز از بقیه موارد، ساده تر می باشد

بتن پیش ساخته ؛ گزینه ای متنوع و ارزان قیمت

بتن در جا ؛ گزینه ای مقرون به صرفه

معرفی 10 سنگفرش برای محوطه باغ و ویلا

در ابتدا ما به معرفی 10 مورد سنگفرش رایج برای کفسازی باغ و ویلا خواهیم پرداخت. اگر قصد ساخت یا بازسازی محوطه باغ یا ویلای خود را دارید، با شناخت این 10 مورد، می توانید گزینه مناسب را راحت تر تشخیص دهید.

بتن در جا ؛ گزینه ای مقرون به صرفه

بتن، یک متریال استاندارد است، چرا که ارزان قیمت، راحت در اجرا و ساده در نگهداری می باشد. با این وجود، استاندارد بودن بتن، نباید سبب خسته کننده شدن آن گردد. روش های زیادی برای ایجاد طرح، الگو، بافت و رنگ در سنگفرش های اجرا شده به وسیله بتن وجود دارد. با کمک این روش ها می توان به سنگفرش بتنی روح و شکل داد.

بتن پیش ساخته ؛ گزینه ای متنوع و ارزان قیمت

سنگفرش بتنی پی ساخته، سنگفرشی است مدولار که در طیف وسیعی از شکل، رنگ، اندازه، بافت و الگو قابل تهیه است. این سنگفرش را به کسانی پیشنهاد می کنیم که به دنبال ایجاد یک ظاهر متفاوت هستند، اما مایل به صرف هزینه های زیاد برای استفاده از سنگ طبیعی نیستند. سیستم های مدولار نفوذپذیر که به جای جاری کردن آب، سبب جذب آن می شوند، برای پاسیو و مسیر پیاده رو و سواره رو گزینه خیلی خوبی هستند.

آجر ؛ گزینه ای مناسب برای کل اقلیم ها

آجر که یک متریال کلاسیک است، با اندازه استاندارد 10 در 20 قادر است برای خلق هر الگوی زیبایی به کار رود. زنگار مایل به قرمز به محوطه حس گرما می دهد. مزیت آجر در این است که خیلی خوب با دیگر متریال ها هماهنگ می شود و می توان آن را در کنار صفه های چوبی با دیگر متریال های سنگفرش به کار برد.

سنگ ریزه ؛ گزینه ای نفوذپذیر و هموار کننده

سنگ ریزه، سنگی است متلاشی شده که می توان از آن برای کفسازی مسیرهایی استفاده کرد که بهتر است هموار به نظر بیایند. پیشنهاد می شود این سنگفرش با یک لبه صلب، مرزبندی گردد تا آن را در بر بگیرد.

سنگ آهک ؛ گزینه ای برای انعکاس گرما در اقلیم های گرم

سنگ آهک، عموما در رنگ های سفید، سفید متمایل به کرم و سفید متمایل به خاکستری یافت می شود. رنگ روشن این سنگ، آن را به گزینه ای مناسب برای اقلیم های گرم بدل می سازد، زیرا رنگ های روشن، منعکس کننده نور هستند. سنگ آهک می تواند به بخش های سایه دار نیز روشنایی خوبی بدهد.

تراورتن ؛ گزینه ای مناسب برای اطراف استخر

تراورتن، سخت تر و کم نفوذتر از سنگ آهک می باشد. این موضوع سبب می گردد نگهداری از این سنگ، راحت تر باشد. این سنگ، سطحی دارد که برای پابرهنه راه رفتن، جان می دهد. از این رو اجرای آن در اطراف استخر پیشنهاد می شود.

کاشی ؛  گزینه ای با رنگ های مناسب برای اقلیم های گرم

کاشی به این خاطر از متریال های برجسته به شمار می رود که رنگ هایی غنی و روشن دارد و برای اقلیم های گرم، گزینه خوبی است. نگهداری از کاشی، ترفندهای مخصوص به خود دارد.

گرانیت ؛ گزینه ای سخت برای اقلیم های سرد

گرانیت، سنگ گران قیمتی است، ولی به خاطر دوام و عمر بالایی که دارد، ارزش هزینه کردن را داراست. اگر می توانید برای خرید گرانیت، هزینه کنید، می توانید روی پایداری آن حساب باز نمایید.

سنگ لوح ؛ گزینه ای با تنوع رنگ و مناسب برای اقلیم های سرد

سنگ لوح، سنگی است که می توان آن را در طبف وسیعی از رنگ ها پیدا کرد. این سنگ در برابر شرایط اقلیم های سرد نیز مقاومت خوبی دارد و در برابر چرخه ذوب و انجماد، مشکلی به هم نمی زند.

سنگ آبی یا خاکستری ؛ گزینه ای شیک برای ایجاد الگو

سنگ آبی، یک نوع سنگ ورقه ورقه ای است که در امتداد خطوط درزش شکست پیدا می کند تا ظاهری شیک و مجلل برای محوطه شما خلق نماید. اگر به دنبال یک الگوی منظم هستید، این سنگ را انتخاب کنید و شکوه و زیبایی را به محوطه باغ و ویلای خود بیاورید.

سنگ آبی یا خاکستری ؛ گزینه ای شیک برای ایجاد الگو

کفپوش فضای باز

چند الگوی رایج سنگفرش برای طراحی محوطه باغ و ویلا

چند الگوی رایج سنگفرش برای طراحی محوطه باغ و ویلا

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که چینش سنگفرش یک محوطه را دیده و با خود فکر کرده باشید که انجامش، کار چندان سختی است، اما در واقع، طراحی فرم اجرای سنگفرش، کار سختی است. برخلاف تصور شما، این کار به این شکل نیست که قطعه های مختلف سنگ به مانند پازل در کنار هم پیده شوند. پیش از هر چیزی باید برای محوطه مورد نظر خود یک الگوی مناسب پیدا کنید. الگوهای متنوعی برای چینش سنگفرش محوطه وجود دارد که هر یک، مفهوم مخصوص به خود را دارند. شما باید با داشتن آگاهی، یکی از آن ها را انتخاب نمایید. در ادامه به معرفی الگوهای رایج چیدمان سنگفرش و مفهوم آن ها خواهیم پرداخت.

الگوی گرد و منحنی شکل

این الگو در فضاهای بزرگی مثل بخش سواره رو حیاط یا فضای پاسیو کاربرد دارد. چینش این الگو از یک دایره کوچک اولیه آغاز شده و به صورت لایه لایه با شعاع های بزرگ تر پیش می رود. نکته مهم در اجرای این الگو، این است که باید فضای بین سنگ ها کوچک در نظر گرفته شود. این فضا باید به کمک شن یا اندود ساروج پر شود تا نهایتا سطح یکدستی حاصل گردد. اگر در محوطه باغ یا ویلای خود یک آلاچیق گرد دارید، می توانید الگوی گرد را به کار ببرید و دور تا دور حیاط را با این چینش، کفسازی نمایید.

الگوی دندانه دار

الگوی دندانه دار با زاویه های گوناگونی مثل 45 درجه و 90 درجه وجود دارد. این الگو می تواند شاخه های گوناگونی برای راهروهای محوطه شما داشته باشد. این الگو، بیش تر برای طراحی فضای سبز به شکل کلاسیک مناسب است، چرا که تقارن دارد. الگوی دندانه دار با وجود این که شاید طرح های آن ساده به نظر برسند، سبب لوکس به نظر رسیدن محوطه می شود. این الگو برای نخستین بار در باغ های انگلیس به کار رفت. می توان این الگو را در پاسیو، سواره رو و راهروها پیاده کرد.

الگوی بافت سبدی

الگوی بافت سبدی به کسانی پیشنهاد می شود که مایل هستند یک باغ یا محوطه سنتی داشته باشند. پیاده سازی این الگو از دیگر الگوها ساده تر است. در این الگو به مانند الگوهای بافتنی، رج های افقی و عمودی وجود دارند و به همین خاطر، این الگو می تواند جلوه ای عمیق ایجاد کند.

الگو پره های اروپایی

این الگو، یکی از دشوارترین الگوهاست که در اروپا نیز بسیار مرسوم می باشد. دشواری اجرای این الگو در اندازه گیری کمان ها و اندازه سنگ هاست. برای خلق یک محیط مدرن، این الگو به کار می آید و معمولا در فضاهای اداری و مسکونی کاربرد دارد.

الگو راسته چین

رایج ترین و ساده ترین الگوی سنگ فرش است. در این الگو، فاصله بین لایه ها باید کوچک باشد. این الگو برای فضاهای کوچک خوب است و باعث می شود محوطه مورد نظر، بزرگ تر جلوه کند.

الگوی شطرنجی

الگوی شطرنجی، یک نمونه کلاسیک و شناخته شده در میان الگوهای چینش سنگفرش است. برخی اوقات از دو رنگ در این الگو استفاده می شود و گاهی قطعه های بزرگ سنگ در کنار چمن به شکل شطرنجی اجرا می شوند.

الگوی طبیعی و نامنظم

در این الگو، سنگ ها با اندازه های گوناگون در کنار هم جای می گیرند. در الگوی طبیعی، درست شما آزاد می باشد و می توانید به کمک آن، همان گونه که می خواهید، محوطه را سنگفرش کنید.

طراحی محوطه و حیاط خلوت

سنگ فرش فضای باز

از سنگ فرش در کجا می توان استفاده کرد؟

از سنگ فرش در کجا می توان استفاده کرد؟

به طور کلی، وقتی بحث خلق نمای دلخواه در فضای بیرون منزل، پاسیو، باغ و فضای سبز ویلا به میان می آید، سنگ فرش می تواند گزینه ای باشد که قادر است چشم انداز زیبایی به محوطه مورد نظر ببخشد. نصب سنگفرش، معمولا کار خاصی ندارد و تقریبا هر کسی با انتخاب الگوی مناسب از پس آن بر می آید. سوالی که وجود دارد، این است که سنگفرش را در کجا می توان به کار برد؟

اجرا و طراحی سنگفرش محوطه در سرسرای ورودی

یکی از محبوب ترین ایده ها برای استفاده از سنگفرش، ایجاد یک مسیر به سمت ورودی اصلی خانه یا درب جلویی آن است. چه به دنبال پیدا کردن طرحی باشید که تنها کمی با مدل های سنتی تفاوت دارد و چه بخواهید یک محیط کاملا جدید ایجاد کنید، تنوع طرح های سنگفرش، رضایت شما را جلب خواهد کرد. شما می توانید در ورودی اصلی ساختمان خود از سنگفرش بتنی بهره بگیرید، زیرا نه تنها در طرح ها و رنگ های گوناگونی موجود و قابل اجراست، بلکه دوام خوبی نیز دارد.

سنگفرش آجری نیز می تواند گزینه خوبی برای تعریف مسیر ورودی باشد. این متریال، مراقبت زیادی نمی خواهد و یک مسیر دعوت کننده ایجاد می کند. البته شما می توانید با استفده از سنگ ریزه یا خاک نیز ورودی ساختمان خود را تعریف کنید. می توان بخش میانی را سنگفرش کرد و اطراف را با گل و گیاه پر نمود. چنین طرحی می تواند ظاهر زیبا و مدرنی به ورودی منزل شما بدهد. همچنین می توان به کمک سنگفرش های سنگی طبیعی، مسیری به شکل چند پله پهن ایجاد کرد.

اجرای سنگ فرش در پاسیو

اگر دوست دارید پاسیو منزل خود را به یک فضای دل انگیز و رویایی تبدیل کنید، حتما باید سنگفرش کردن آن را نیز در برنامه کار خود قرار دهید. اجرای سنگفرش در پاسیو، می تواند هویتی خاص به آن ببخشد و فضای پاسیو را کاملا تعریف و تفکیک کند. راه های بسیار زیادی برای ایجاد یک سطح زیبا در کف پاسیو وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید از سنگفرش بتنی در الگوهای متنوع بهره بگیرید. سنگفرش بتنی به شکل تخته در رنگ های متنوع یافت می شود و قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. اگر یک بافت مسطح تر می خواهید، ما گرانیت و تراورتن را پیشنهاد می کنیم.

اجرای سنگ فرش در حیاط پشتی منزل

هیچ فرقی نمی کند که طرح و چیدمان حیاط پشتی منزل شما چگونه است؛ هر سنگفرشی را که در این فضا به کار ببرید، می توانید به خوبی با دیگر بخش ها هماهنگ کنید. برای شروع می توانید بخشی از حیاط پشتی را انتهاب کرده و به کمک سنگفرش سنگی طبیعی، یک دایره وسیع ایجاد نمایید. حال می توانید صندلی های حیاط را حول دایره چیده و یک نشیمن عالی ایجاد کنید. اطراف سنگفرش را نیز می توان با سنگ ریزه و گل و گیاه پر کرد تا ظاهر حیاط، کامل شود.

در ادامه می توانید تصاویری از سنگفرش اجرا شده در محوطه های مختلف بیرونی مشاهده کنید.

اجرای سنگ فرش در حیاط پشتی منزل

طراحی سنگفرش محوطه

 

 

طراحی سنگفرش محوطه

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو