طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب در کناره رودخانه می‌سی‌سی‎پی / گروه معماری Perkins+Will

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب در کناره رودخانه می‌سی‌سی‎پی / گروه معماری Perkins+Will

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب : شرکت معماری «پرکینز+ویل» (Perkins+Will) ساختمانی را بر روی آب طراحی کرده که به یک موسسه تحقیقاتی در «باتون روژ» در ایالت لوییزیانا در ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده که در هنگام سیلاب‌ها عملکردش بهیچوجه مختل نگردد.

انستیتوی آب «گلف» (Gulf) یک موسسه غیرانتفاعی است که تحقیقاتی را با تمرکز بر سیستم‌های آبی و جوامع ساحلی اجرا می‌کند. دفتر جدید این موسسه در کناره رودخانه می‌سی‌سی‌پی و در کنار یک اسکله تاریخی واقع شده که در گذشته در تجارت محلی نقشی کلیدی ایفا کرده‌است.

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب

پرکینز+ویل که یک شرکت معماری آمریکایی با دفاتری در سرتاسر جهان است، در حین طراحی این دفتر جدید، از میراث دریانوردی این منطقه به بهترین شکل بهره برد.

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب

این شرکت در توضیح پروژه طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب این انستیتو گفت: «مصالح شیشه و فولاد بکار رفته در این بنا، نوعی احترام گذاشتن به صنعت حمل و نقل این منطقه است. در اینجا کشتی‌های اقیانوس‌پیما یا محموله‌های عظیمشان را بر قایق‌های باربر قرار می‌دهند تا از میان این رودخانه حمل گردند و یا با واگذارکردن محموله‌ها به قطارهای باربری از طریق باتون روژ، جابجایی آن‌ها را برای مسافت‌های زمینی تکمیل می‌کنند.»

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب

فرم گوه-مانند این ساختمان بر یک اسکله بتنی جای گرفته که به اندازه 10.6 متر بالاتر از سطح آب قرار دارد. این موقعیت مرتفع این امکان را فراهم می‌کند که ساختمان انستیتو در برابر سیلاب‌های فصلی –که قدرت غرق کردن کامل ساحل را دارند- ایمن باشد.

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب

تیم طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب در ارتباط با حفاظت در برابر سیلاب گفت: «این بنا به گونه‌ای طراحی شد که بالاتر از بلندترین سطح پیش‌بینی شده برای جریان سیلاب قرار گیرد. در شرایطی که سطح آب بالا می‌آید و تمام ساحل اطراف را در خود غرق می‌کند، این ساختمان کماکان قابل دسترسی و کاملا قابل استفاده باقی می‌ماند.»

این ساختمان که در پلان فرمی خطی دارد، با دیوارهای شیشه‌ای چشم‌اندازهای گسترده‌ای را از آب‌های اطراف برای کاربرانش مهیا می‌کند. در بالای حجم ساختمان یک غلاف زاویه‌دار ساخته شده از فلز متخلخل قرار دارد که به کاهش جذب گرمای نور خورشید کمک می‌کند و به ساختمان فرمی منحصر بفرد می‌بخشد.

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب

در طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب در نمای شرقی، این صفحه و سقف فلزی تا فاصله زیادی از بدنه ساختمان امتداد می‌یابد و سایبانی را شکل می‌دهد که میدان ورودی ساختمان در طبقه همکف را مسقف می‌کند. این کنسول طولانی از طریق ستون‌های بزرگ Y مانند نگه‌ داشته‌می‌شود. یک پیاده‌راه این ساختمان را در بر می‌گیرد و به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که با فضای داخلی و فعالیت‌های تحقیقاتی داخل ارتباط برقرار کنند.

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب

این ساختمان با اشغال در مجموع 3159 متر مربع، شامل طیفی از فضاهای کاری می‌شود. در طبقه همکف دفاتر و آزمایشگاه‌ها قرار دارند، در حالی که در طبقه بالا دفاتر اصلی انستیتو جای گرفته‌اند. طبقه آخر که مساحتی معادل 743 متر مربع دارد، شامل مرکز کنفرانس‌ها می‌شود که امکان برگزاری انواع مختلف رویدادهای این انستیتو را مقدور می‌سازد.

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب

ساختمان انستیتوی آب در نقش مرکز مجموعه جدید آبی باتون روژ ظاهر شده‌است. این مجموعه به عنوان قطبی برای تحقیقات رودخانه و ساحل طراحی شده‌است. از دیگر موسسات موجود در این محوطه 14 هکتاری می‌توان به نهاد حفاظت و بازسازی ساحلی لوییزیانا و مرکز تحقیقات رودخانه‌ای دانشگاه ایالتی لوییزیانا اشاره نمود.

طراحی ساختمان موسسه تحقیقات آب

باتون روژ –که مرکز ایالت لوییزیانا است- حدود 97 کیلومتر از شمال خلیج مکزیک فاصله دارد. از دیگر پروژه‌های اجرا شده در این شهر جنوبی آمریکا می‌توان به یک مرکز توریستی برای منطقه کشاورزی متعلق به قرن هجدهم اشاره کرد، که شامل دیوارهایی شیشه‌ای درون یک سایت پوشیده از چمن است.

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: www.dezeen.com