طراحی ساختمان مسکونی سعادت آباد / معماران رویکرد بنیادی

طراحی ساختمان مسکونی سعادت آباد / معماران رویکرد بنیادی

شرح متن پروژه ساختمان سعادت آباد توسط معماران ارائه شده است. سازه ای ساخته شده از یک آپارتمان هفت طبقه که دو طبقه از آنها در زیر زمین قرار دارد در اختیار ما قرار گرفت تا طراحی شود. در آن مرحله، ما مجبور بودیم نقشه ها و همچنین نمایی را طراحی کنیم که بتواند ارتباط محکمی بین فضای داخلی و خارجی ایجاد کند. وجود فضاهای داخلی با نمای باز علی رغم دستیابی به حریم خصوصی کافی توسط مشتری ما الزامی بود. بنابراین، این موضوع نقش مهمی در روند طراحی نما داشت.

آپارتمان، مسکونی

تهران، ایران

معماران: محسن کاظمیان فرد – معماران رویکرد بنیادی

مساحت: 1300 متر مربع

سال: 2018

عکس ها: پرهام تقیوف

تولید کنندگان: کناف ، کهن سرام

مرز گسترده ، تولید دوباره فضا
در این نوع پروژه ها، تعریف مرزها، نه تنها نمای خارجی ساختمان را شکل می دهد بلکه رابطه بین فضای داخلی و خارجی را نیز تعریف می کند. در قرن اخیر، برخی از شهرهای بزرگ به روشی اشتباه گسترش یافته اند که باعث محدودیت ساختمانها در محدوده شهری شده است، که این امر ادغام فضاهای داخلی و خارجی را از بین برده است. همچنین در بیشتر بلوک های آپارتمانی اتصال قسمت های داخلی و خارجی محدود به دهانه های کوچک روی پوسته جامد ساختمان ها است، که باعث تغییر مرز ساختمان از یک فضای نرم به یک تقسیم ساده شده است، که وظیفه اصلی آن این است که اجازه دهید نور به فضا آمده و از قسمت داخلی آن از بیرون محافظت کند.
در این پروژه با چرخاندن پوسته های آجری به سمت محل عبور مجاور ، فضای نرمی بین شیشه و پوست آجر ایجاد شد كه می توان آن را مرز منبسط شده نامید. فضای ایجاد شده بین پوسته ها که از داخل قابل دسترسی است ساکنان را به منظره کافی سوق می دهد و همچنین سعی می کند فضای خارجی را گرفته و به فضای داخلی بیفزاید.
چرخش سطوح آجری نمایی از فضای خالی شهری را که از طریق گذرگاه مجاور ایجاد می شود باز می کند و به دلیل فاصله زیاد بین ساختمان و بلوک های آپارتمانی در نزدیکی گذرگاه، علاوه بر تجربه منظره باز، حریم خصوصی فضاهای داخلی نیز حفظ می شود. همانطور که گفته شد، مرز تقسیم بین داخل و خارج توسط فضا تعریف می شود. ایده تغییر مرز از یک دیوار مشخص و جامد به یک فضای نرم و روان، مسئله اساسی در این پروژه است.
در زمستان پوسته آجری متخلخل اجازه می دهد تا نور با تأثیر زیادی از نور و سایه به فضای داخلی بیاید، نه تنها برای روشن شدن فضا بلکه برای گرم شدن منطقه. از طرف دیگر، برای صرفه جویی در مصرف انرژی در تابستان، ضخامت دیواره آجری مانع از ورود آفتاب می شود و فقط به نور اجازه می دهد تا فضای داخلی روشن شود. در مجموع، این می تواند ایده ای عملی برای بلوک های مشابه شهری در شهر باشد.
منبع : archdaily
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو