طراحی ساختمان اداری کهن سرام / دفتر معماری هوبا

طراحی ساختمان اداری کهن سرام / دفتر معماری هوبا

شرح متن پروژه طراحی ساختمان اداری کهن سرام توسط معماران ارائه شده است. آیا می توان با به حداقل رساندن بیان صوری ساختمان ها به عنوان اشیا منفرد و تأکید بر کل شهر، مناظر شهری را متحد کرد؟ واحد سازی عناصر مختلف ساختمان از جمله دیوارها، پنجره ها، درها و غیره و همچنین کاهش تنوع مصالح ساختمانی می تواند به نوعی به اصطلاح مسائل را برطرف کند.

این پروژه به عنوان دفتر مرکزی برای شرکت تولید آجر کهن سرام طراحی شده است. با حفظ ساختار بتنی موجود، تصمیم بر آن شد که آجر مخصوصی (توسط معمار) برای نمایندگی کارخانه طراحی شود. حال سوال این است که آیا این مصالح ساختمانی شناخته شده می تواند فراتر از نقش ساده خود حرکت کرده و به تغییر برداشت ها نسبت به یک ساختمان پیچیده و ترکیب عناصر مختلف ساختاری برای رسیدن به پدیده ای جدید کمک کند؟ چگونه می توانیم با معرفی فرم های ضعیف به عنوان اشیا building ساختمانی، از اغتشاش بصری در مناظر شهری بکاهیم؟

اختمان های اداری

تهران، ایران معماران: Hooba Design

مساحت: 1050 متر مربع

سال: 2019

عکس ها: Deed Studio ، پرهام تقیوف

تولید کنندگان: شرکت هارمونی

داستان ساختمان کهن سرام از آنجا آغاز شد که متریال مدولار جدید به نام “آجر دیدنی” شکل گرفت. این موجود کوچک یک پارچه شفافیت و استحکام داشت و می توانست شهر را از درون ببیند. این به طور هم زمان به عنوان سنگ تراشی، فیتیشینگ و عایق کار می کرد اما هنوز هم می خواست بیش از این باشد. آجر عینکی نه تنها نمای خارجی را تشکیل می دهد ، بلکه از سطح به حجم تبدیل می شود که به صورت فضای سبز سبز مدولار به داخل ساختمان گسترش می یابد. با جایگزینی دیوارها و پنجره های معمولی، این ماژول ها فضاهای مختلفی را در ساختمان تعریف می کنند.

بنابراین، دیوارهای داخلی با گسترش دیوارهای خارجی، مطابق با معیارهای اصلی طراحی که ادغام کیفیت دوگانه بود، شکل گرفتند. آجر تماشایی با آوردن نور طبیعی در داخل فضاها به روشی مرموز، برداشت از ساختمان را به تأخیر انداخت. این ساختمان را در داخل شبانه روز درونگرا و برونگرا ساخته است. این مواد دیگر را به شدت برای ساختن ساختمان ممنوع می کرد و همیشه به هندسه آن وفادار بود. نفوذ ایده مورد علاقه آجر سوراخ دار بود. با استفاده از ماهیت نیمه شفاف خود، فضای خارجی را با فضای داخلی ادغام کرد تا مرز بین این دو محو شود. آجر عینکی از مزایای تهویه و نور در اثر نفوذ قسمت خارجی به داخل آگاه بود و از این روش برای سازماندهی فضاهای داخل ساختمان استفاده می کرد.

آجرهای نمایشی کیفیت ساختمانی یکپارچه مانند داخلی و خارجی، درون گرایی و برون گرایی، نما و فضا، شفافیت و استحکام، نور طبیعی و مصنوعی، برای ایجاد پدیده جدیدی که نه تنها دارای ویژگی های هر دو مولفه است، بلکه مقادیر جدیدی نیز به سیستم اضافه می کند. بنابراین، چالش های طراحی با ادغام این اجزای دوگانه در عناصر منحصر به فرد برطرف شد. همچنین از این همگنی برای رفع نیاز برنامه ای پروژه استفاده شد که شامل فضاهای تجاری و مسکونی بود. این تلاش شد جنبه تجاری نمایشگاه آجر را به قسمت های بیرونی و در نهایت به شهر گسترش دهد. بنابراین، نقش انتقالی ساختمان به عنوان مجموعه ای از فضاها در مقیاس ساختمان و یک شی commercial تجاری در مقیاس شهری شکل گرفت.

کربن خالص با عملکرد صفر – تابش و گرمای خورشیدی توسط سیستم منفعل و با استفاده از لوورهای آجری قابل کنترل می شود. کاربران می توانند با تنظیم سایه ها، نور روز و دما را کنترل کنند. با فاصله 60 سانتی متری از لایه اول، لایه دوم نما شامل دهانه های اصلی پنجره برای تهویه طبیعی است. این سیستم تقاضای انرژی ساختمان را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. سیستم روشنایی در این ساختمان به سنسورهای حرکتی مجهز است. علاوه بر این، سیستم خنک کننده / گرمایش شامل فن کوئل های سقفی با سیستم های عملیاتی جداگانه در هر منطقه است، مجهز به سنسورهایی که وجود انسان را برای روشن یا خاموش کردن تشخیص می دهند. همه این سیستم ها تأثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی در ساختمان دارند.

سلامتی و رفاه – در بعضی از قسمتهای ساختمان نما به فضاهای داخلی گسترش یافته و فضای خالی عمیق (تا 5 متر) در داخل فضاها ایجاد می کند تا نور طبیعی و تهویه را به وجود آورد. هوای ورودی به این حفره ها توسط گیاهان موجود در جعبه های گل در طول فضای خالی فیلتر می شود تا تازه شود و آلوده شود. تقریباً 70 مترمربع از کل سطح ساختمان به فضاهای سبز اختصاص یافته است. این فضاهای سبز با فیلتر و مرطوب سازی هوا در آب و هوای خشک و آلوده تهران به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد.

 

در نمای جنوبی و غربی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر از حد معمول است، ماژول های شیشه ای آجری انرژی اضافی خورشید را گرفته و مقدار بهینه و نور و گرما را وارد ساختمان می کنند. آمارها نشان می دهد که 67٪ از کل مساحت ساختمان در محدوده روشنایی روشنایی روز (UDI) است. آجر مورد استفاده در این پروژه قابل بازیافت است، حداقل تأثیر آن بر اکوسیستم است و نگهداری آن در شرایط آب و هوایی تهران ارزان تر است. برخی از فضاهای داخلی توسط پارتیشن های شیشه ای جدا شده اند تا ارتباط بصری ایجاد کنند و نفوذ بهتر نور خورشید را فراهم کنند.

منبع: آرک دیلی

تحریریه معماری ودکوراسیون داخلی | پویانو