طراحی ساختمان ادارای شاه کرم / Hooman Balazadeh

طراحی ساختمان ادارای شاه کرم / Hooman Balazadeh

شرح متن پروژه طراحی ساختمان ادارای شاه کرم توسط معماران ارائه شده است. در ادامه همراه با پویانو باشید تا با متن طراحی ساختمان های اداره در این پروژه از یکی از معماران ایرانی مشهور آشنا شوید:
کانسپت: مفهوم پنجره های پروژه از ایده پنجره های سنتی ایرانی (Orosi) گرفته شده است. این پنجره ها از ماژول های کوچک شیشه ای رنگی تشکیل شده اند که شدت نفوذ نور به داخل را کنترل می کنند و یک نور و سایه رنگارنگ روی سطوح داخلی ایجاد می کنند.
کرج ، ایران
معماران: هومن بالا زاده
مساحت: 4500 متر مربع
سال: 2008
عکس ها: پرهام تقیوف
از آنجا که عرض ساختمان در مقایسه با ارتفاع باریک است، کل مجموعه به عرض و ارتفاع به چندین قسمت تقسیم می شود تا نسبت متعادلی بدست آورد. بنابراین یک ماژول مستطیل شکل که در ابتدا بدست آمده است، کل فرم را در نمای اصلی ترکیب می کند. این ماژول ها عملکردهایی مانند ورودی، اداری و واحدهای تجاری را انتقال می دهند. وظیفه بعدی ما طراحی یک بافت در این نمای شفاف و ماژول های حاوی بر اساس مفهوم گسترش هندسه بود. یک مفهوم معماری ایرانی که در آن یک ماژول به پایه ای برای شکل گیری یک مجموعه کامل تبدیل می شود.
ایده نمای شهر پویا: نور متغیر قابل توجهی در طراحی نمای این ساختمان است. با استفاده از بافت های شفاف و نیمه شفاف در نمای شیشه ای، ما توانستیم کیفیت های مختلفی از نور را با انعکاس و زاویه های مختلف در شب و روز ایجاد کنیم. نور شب نیز با استفاده از سیستم روشنایی مصنوعی که با شکل ساختمان سازگار است و نماهای پویای شهری را بزرگ می کند، اصلاح شد. ما با استفاده از این سیستم مدولاسیون و طراحی نما سعی کردیم یک موضوع ایرانی را در فضای داخلی با تأثیر سایه ها و بازتاب فیروزه ای ماژول های نصب شده در نما وارد کنیم. این اثر همیشه حتی هنگام بسته شدن پرده های نیمه شفاف نیز احساس می شود.
ترکیب متریال خارجی: نمای شمالی و جنوبی ساختمان شامل دو لایه مواد شفاف است. مورد اول شامل ماژول های مستطیلی به همان اندازه است که با میله های کوچک استیل نصب شده و شامل پنجره های اصلی است. پوسته بیرونی یک ماژول شیشه ای 30 در 30 است که با الهام از مضمون معماری ایرانی با رنگ آبی آسمانی پوشانده شده است. این لایه بیرونی نه تنها جلوه ای رنگارنگ از سایه ها و چراغ ها را به داخل می آورد، بلکه یک سپر حرارتی و سبک را برای نور شدید آفتاب نمای جنوبی ایجاد می کند. لایه داخلی نما در برخی قسمت ها به لایه ای نیمه شفاف تبدیل می شود که توسط پنجره های دو جداره با الگوهای مدولار انفجار شن و ماسه در داخل بافت می شود. به طور کلی، هدف اصلی این ترکیب مواد کاهش دمای حاصل از نور خورشید در حدود 40٪ بود. این نیاز آب و هوایی با استفاده از پنجره های شیشه ای Sun Energy نیز اصلاح می شود.
منبع : archdaily
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی | پویانو