طراحی دندان پزشکی در دل جنگل

طراحی دندان پزشکی در دل جنگل

کلینیک دندانپزشکی در دل جنگل /  وای­وای­ای / استودیو معماری یوسوکه یوشینو

 

طراحی دندان پزشکی در دل جنگل

 

درمانگاه، اقامتگاه – تانابه، ژاپن

معماران: وای­وای­ای/ استودیو معماری یوسوکه یوشینو

مساحت :180 متر مربع

سال: 2022

عکس­ها: عکسبرداری تاکومی اوتا

لندسکیپ: استودیو ترا، هیدیوکی ایشی، هاکوبون کو

معمار: یوسوکه یوشینو

پیمانکار عمومی: کو هوسوکاواگومی

شهر: تانابه

کشور: ژاپن

 

طراحی دندان پزشکی در طبیعت

طراحی دندان پزشکی

 

این طرحی است برای یک اقامتگاه که به کلینیک دندانپزشکی متصل می­باشد. دندانپزشک این مجموعه که قبلا به عنوان کارگردان در آشیا، استان هیوگو کار ­می­کرده است، قصد دارد زندگی دوم خود را در شهر تانابه، شهری که از شیراهاما فاصله­ای ندارد و در استان واکایاما واقع است، بگذراند. مرکز پزشکی مینامی واکایاما در ضلع غربی سایت قرار دارد؛ در حالی که امتداد خیابان، محل استقرار چند موسسه پزشکی است. ه کمی به سمت جنوب که پیشروی کنیم، منطقه‌ای غنی از طبیعت، موزه هنر شهر تانابه و پارک عمومی شینجو را می‌توان یافت. اولین چیزی که ما در نظر گرفتیم، این بود که بیماران این کلینیک دندانپزشکی در اولین ملاقات خود چه احساسی خواهند داشت. ما فکر کردیم که بهتر است محیطی ساده، آرام و عاری از اضطراب و ترس ایجاد کنیم، یعنی یک مکان راحت برای مراجعه بیماران.

 

طراحی دندان پزشکی و حس ارامشطراحی دندان پزشکی در مکانهای خاص

 

 

 

از سوی دیگر، کارفرمای پروژه این موضوع را در نظر داشت که افتتاح یک کلینیک دندانپزشکی در تانابه می­تواند چه مفهومی داشته باشد؛ یعنی منطقه‌ای با محیطی کاملاً متفاوت از آشیا و همچنین این که چطور می‌توان مواردی را که دندانپزشکان معمولاً بدیهی می‌دانند، بازتعریف کرد؛ مثل ایجاد یک فضا که با ارایه کردن امکانات درمان ساده و بدون درد، مراجعه بیماران را تسهیل نموده و این­ها را به چارچوب کاری خود تبدیل می­کند. همچنین تمایل کافرما به سمت این بود که با احداث این پروژه، به عنوان یک دندانپزشک به جامعه کمک کند. به عنوان یک پروژه معماری، جوهره این طرح از ترکیب فلسفه مدیریت کلینیک دندانپزشکی با راه حل معمارانه شکل گرفت.

 

طراحی دندان پزشکیطراحی دندان پزشکیطراحی دندان پزشکی

طراحی دندان پزشکی

 

طراحی بدون دستکاری خودسرانه – جایگذاری اتاق های خصوصی، ابتدا با در نظر گرفتن این موضوع صورت گرفت که بیماران دچار احساس ترس نشوند و به جای آن در محیطی آرام قرار بگیرند و جنگل روبروی خود را تماشا کنند. بقیه فضا جهت پشتیبانی از عملکرد دندانپزشکی در صورت لزوم اختصاص داده شده است. طبقه دوم عملکردی مسکونی دارد و مقداری از اتاق­های خصوصی طبقه همکف عقب نشینی دارد. راه حل این بود که به جای در اولویت گذاشتن یک فضای وسیع، فضایی برای درمان و رسیدگی در نظر گرفته شود.

برای حل مشکل به صورت استقرایی، طراحی از فضای درمان شروع و سپس به تصمیم گیری در مورد عناصر دیگر پرداخته شد. بدین ترتیب، هرگونه عملیات خودسرانه حذف شد و ایجاد فضا برای بیماران در اولویت اول قرار گرفت. ایده این بود که یک کلینیک دندانپزشکی ایجاد شود که مراجعه بیماران به آن آسان باشد؛ طوری که آن­ها بارها و بارها به آن­جا برگردند.

 

طراحی دندان پزشکیطراحی دندان پزشکی

 

 

 

برخورد با مواد طبیعی بدون دخالت ، دیوارهای خارجی از روکش چوب سدر رنگ نشده ساخته شده اند، در حالی که پوشش نهایی قسمت داخلی با تخته پلی­وود سازه­ای به انجام رسیده است. با استفاده از چوب در داخل و خارج، ساختمان به گونه ای طراحی شد که با محیط طبیعی ترکیب شود. ما تصمیم گرفتیم از پلی­وود استفاده کنیم که حس یک متریال قوی را القا می­کند و اگرچه سطح هر قسمت از این متریال با دیگر قسمت­ها متفاوت است، اما هر چه هست، به منشأ طبیعی آن بر می­گردد و شکل واقعی آن را نشان می­دهد، بنابراین این که ظاهر تر و تمیزی نداشت، باعث می­شد طبیعی­تر جلوه کند. به این ترتیب، کاملا مشخص می­بود که از مواد مختلف به عنوان اشاره­ای به طبیعت استفاده شده است.

 

طراحی دندان پزشکی

 

برنامه ریزی مقطعی با پیشبینی بازسازی اگرچه طبقه دوم، اقامتگاه کارفرماست، اما او قصد داشت در آینده از آن برای عملکرد دندانپزشکی و عمدتاً برای کودکان استفاده کند؛ بنابراین از یک طبقه دوتایی استفاده شد و یک فضا نیز برای جای دادن لوله­ ها طی عملکرد آینده ایجاد شد. این ساختمان قرار بود به عنوان یک فضای بزرگ تک اتاقه لحاظ شود؛ با در نظر گرفتن انعطاف­پذیری پلان و ایده­هایی که برای آینده برنامه ریزی شده بودند.

 

طراحی دندان پزشکی

 

 

ما صمیمانه امیدواریم که این بنا به فضایی مبتنی بر جامعه تبدیل شود؛ یعنی یک کلینیک دندانپزشکی که بیماران بتوانند بارها و بارها با خیال راحت به آن مراجعه کرده و به آن­جا برگردند.

 

 

 

 

تیم طراحی پویانو همواره در کنار شماست برای کمک و همراهی شما در رسیدن به آرزوهایتان