طراحی داخلی کلینیک : فضایی که از ماندن در آن خسته نمی شوید

طراحی داخلی کلینیک : فضایی که از ماندن در آن خسته نمی شوید

طراحی داخلی کلینیک بیش از آن که یک طراحی زیبایی گرایانه باشد، عملکردی است و باید طبق اصول و استانداردها صورت گیرد. با این حال، کلینیکی که مراجعین نتوانند با فضای آن ارتباط خوبی برقرار کرده و از محیط آن خسته و دلزده شوند، با وجود پرسنل مجرب و کاردان نیز نمی تواند چندان جذب کننده به نظر آید.

زمانی که یک کلینیک به دست طراحان سپرده می شود تا دکوراسیون آن شکل بگیرد، در مرحله اول نکاتی مد نظر قرار داده می شوند که در ایجاد بهترین شکل عملکرد اجرا می شوند. پس از آن موارد دیگری مثل معیارهای زیبایی شناسانه و جذابیت فضا مورد توجه قرار داده می شوند که شاید نه به اندازه موارد اول، اما به اندازه قابل توجهی در برداشت مراجعین از فضا تاثیر گذار هستند. کلینیک با توجه به نوع تخصصی که فضا در بر می گیرد، نیازمند طراحی منحصر به فرد و مخصوص می باشد. به همین خاطر نمی توان طراحی کلیه فضاهای درمانی را طبق یک روند انجام داد. با این حال، نکاتی وجود دارند که در طراحی داخلی اکثر فضاهای درمانی، مشترک محسوب می شوند. در این مطلب قصد بر اشاره به همین نکات در کنار توضیحی مختصر است.

پذیرش شاخص

یک پذیرش شیک و زیبا می تواند معرف کل فضای کلینیک باشد. شاید به همین خاطر است که بسیاری از پزشکان در طراحی ورودی کلینیک و خصوصا فضای پذیرش، خواستار یک طرح جذب کننده هستند. پذیرش اولین جایی است که شما پس از ورود به کلینیک با آن مواجه می شوید و همچنین آخرین قسمتی خواهد بود که پیش از ترک کلینیک خواهید دید. همین موضوع می تواند اهمیت طراحی این بخش را به وضوح بیان کند. در طراحی های مدرن، میز پذیرش از فرم معمولی آن خارج شده و یک حجم متمایز و شاخص را شامل می شود که نمونه آن را در تصویر مشاهده می کنید.

تفکیک فضا

از دیگر مواردی که در طراحی داخلی یک کلینیک از اهمیت زیادی برخوردار است، تفکیک و تقسیم فضای داخلی است. این قسمت را از این رو در مرحله طراحی دکوراسیون در نظر می گیرند که پلان ها عموما آزاد بوده و به همین خاطر از پیش تفکیک فضا نشده اند. معمولا چنین فضاهایی برای پزشکان که با توجه به حرفه و تخصص خود مایل هستند فضا را طبق نیازهای خود تفکیک کرده و شکل دهند. پارتیشن های سبک در این مواقع گزینه های مناسبی هستند. برخی از این پارتیشن ها قابلیت جا به جایی نیز داشته و می توانند به راحتی تغییر مکان داده شوند.

تهویه مناسب

یک کلینیک باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد، چرا که افراد مراجعه کننده به چنین فضاهایی معمولا دچار بیماری بوده و یا حساسیت های خاصی دارند. گذشته از این، فضایی که پرسنل کلینیک در آن مشغول به کار هستند باید از لحاظ دما، رطوبت و جریان هوا مناسب باشد. همین موضوع در رابطه با سالن انتظار نیز صدق می کند. افرادی که به یک کلینیک مراجعه می کنند، باید از لحاظ دمای محیط و رطوبت هوا آسایش داشته باشند. یک کلینیک باید حتما در همه فضاها دارای پنجره باشد و علاوه بر این از سیستم های تهویه هوا نیز بهره ببرد.

جذابیت بصری

از عوامل موثر در شکل گیری کیفیت یک فضای درمانی که بگذریم، مورد دیگری نیز هست که در طراحی داخلی کلینیک تاثیر زیادی داشته و به عنوان یکی از ارکان مهم به شمار می رود. موردی که از آن صحبت می کنیم، جذابیت بصری فضای داخلی کلینیک است. کلینیک ها نباید آن طور که در ذهن اکثریت به نظر می رسند، فضاهای خسته کننده ای باشند. یک طراح خوش سلیقه خوب می داند که چگونه فضای کلینیک را از کسل کنندگی به جذابیت رسانده و به این شکل تاثیر ویژه ای بر مراجعین بگذارد. استفاده از فرم، نورپردازی و رنگ های جذاب می تواند از روش های ایجاد تاثیر بصری جذب کننده باشد.

چیدمان استاندارد

طراح داخلی یک کلینیک باید علاوه بر اصول کلی مثل تفکیک فضا و بخش های مختص طراحی داخلی به نکاتی مثل نحوه چیدمان صحیح نیز توجه داشته باشد. تجهیزات پزشکی و لوازمی که در کلینیک ها و مراکز درمانی وجود دارند، عموما دارای استانداردهای خاصی هستند و خیلی مهم است که این استانداردها در هنگام چیدمان در نظر گرفته شوند. یک طراح باید بداند که کلینیک در دست طراحی نیازمند چه ملزوماتی در این رابطه است. چیدمان درست وسایل و تجهیزات و رعایت فاصله استاندارد بین آن ها از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

راهروهای جذاب

اگر حتی یک بار به بیمارستان ها و کلینیک های بزرگ مراجعه کرده باشید، حتما با راهروهای طویل و خسته کننده آن ها مواجه شده اید که گویا پایان نداشته و تا حد غیر قابل تحملی کسل کننده و بی روح به نظر می رسند. مسلما با توجه به اصول طراحی فضاهای درمانی و خصوصیاتی که پلان این فضاها را تشکیل می دهند، نمی توان این راهروها را حذف کرد، اما به طور حتم روش هایی وجود دارد که می تواند ظاهر راهروها را از این بی شکلی و خسته کنندگی درآورده و کمی جذاب کند. انتخاب متریال و ترکیب رنگ مناسب در کنار نورپردازی می تواند تا حدودی چنین نتیجه ای را به وجود بیاورد.

رنگ های روشن

کلینیک ها فضاهای عملکردی و دارای استاندارد معین در طراحی بوده و به همین خاطر حتی در انتخاب رنگ های تشکیل دهنده دکوراسیون آن ها باید محتاطانه و با دقت عمل کرد. عموما رنگ های تیره و همچنین رنگ هایی که بسیار تند هستند و چشم را خسته یا اذیت می کنند، برای طراحی داخلی چنینی فضاهایی مناسب نیستند. رنگ هایی که در طراحی دکوراسیون کلینیک ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، رنگ های روشن تر هستند. رنگ سفید در میان مجموعه گزینه هایی که می توان انتخاب کرد، انتخاب مناسب تری است. در صورت تمایل می توان برای جلوگیری از کسل کننده شدن فضا این رنگ را در ترکیب با رنگ روشن دیگری در نظر گرفت.

فضای سبز

گیاهان می توانند تاثیرات بسیار مثبتی بر روحیه و سلامتی افراد بگذارند. این مهم ترین دلیلی است که برای اهمیت و تاثیر ایجاد فضای سبز در کلینیک ها می توان نام برد. فضای سبز با ایجاد طراوت و نشاط، انرژی های منفی را از فضا گرفته و باعث ایجاد روحیه مثبت می شود. علاوه بر این، زیبایی فضای سبز می تواند به عنوان یک عنصر دکوراتیو به کمک طراحی داخلی آمده و با توجه به خصوصیات منحصر به فرد گیاهان، یک انتخاب مناسب را تشکیل دهد.

طراحی داخلی کلینیکنور ملایم

نورپردازی فضاهای درمانی، عموما با لامپ های مهتابی و رنگ های سرد انجام می شود. نوری که در فضای درمانی در نظر گرفته می شود، نباید چشم را خیره کند. نورپردازی باید به صورت یکنواخت و ملایم انجام شود تا برای بیماران و مراجعین آزار دهنده نباشد. این نورپردازی در فضای کار پزشکان و پرسنل باید طبق استانداردهای طراحی یونیت های پزشکی انجام شود و به گونه ای باشد که پزشک بتواند بدون هیچ مشکلی به کار خود بپردازد.

 

 

 

 

طراحی داخلی کلینیک

تحریریه پویانو