طراحی داخلی کافه رستوران پیرانا در لندن با تم رترو / گروه معماری Sella Concept

طراحی داخلی کافه رستوران پیرانا (Piraña )

طراحی داخلی کافه رستوران پیرانا در لندن با تم رترو / گروه معماری Sella Concept

در طراحی داخلی کافه رستوران پیرانا (Piraña) در «بالهام» (Balham) در لندن، تیرهای چوبی رنگ‌آمیزی شده با رنگ قرمز و فلز با موزاییک سیمانی مرمر سبز رنگ تضاد برقرار می‌کنند. این کافه رستوران توسط استودیوی طراح «سلا کانسپت» (Sella Concept) طراحی شده‌است.

 

این فضا متعلق به دو برادر به نام‌های «آلاستیر» (Alastair) و «نیکولاس هیتکوت» (Heathcote) است که چندین کافه و رستوران را در سرتاسر پایتخت انگلستان در طول پنج سال گذشته افتتاح کرده‌اند.

 

سلا کانسپت این فضا را به گونه‌ای طراحی کرد که فضایی خودمانی و احت داشته‌باشد و در آن از بکار بردن کلیشه‌هایی که اشاره به فرهنگ آمریکای جنوبی دارند خودداری کند.

 

با این هدف، پایه‌گذاران این استودیو -«تاتجانا وون استین» (Tatjana von Stein) و «گایل نونان» (Gayle Noonan) از رنگ‌های ملایم و گرم و طراح‌های سنتی‌ای که بطو معمول با طراحی در این منطقه گره خورده‌اند اجتناب نمودند. آن‌ها در عوض از یک تم رترو و غالب به همراه صندلی‌های نیمکتی و تابلویی که یادآور رستوران‌های واگنی دهه 1950 است استفاده نمودند.

طراحی داخلی کافه رستوران پیرانا (Piraña )

سلا کانسپت که این پروژه را در داخل بدنه یک رستوران قدیمی اجرا می‌کرد مستقیما از همکاری یک پیمانکار برای تقسیم فضا به بخش‌های مختلف استفاده نمود و در هر بخش حس و حالی متفاوت حاکم نمود. با این حال، طراحان مراقب آن بودند که فاصله‌ای میان محل سرو غذا و مشتریان ایجاد نشود.

 

تاتجانا وون استین گفت: «ما هر دو مجذوب روانشناسی رفتاری که پشت طراحی است و این سوال که چگونه رفتارها را در لایه‌بندی فضا، طراحی و مصالح ارتقاء دهیم شدیم – و تحت تاثیر این قرار گرفتیم که طراحی چگونه بر حس‌های ما تاثیر می‌گذارد.»

طراحی داخلی کافه رستوران پیرانا (Piraña )

او در ادامه افزود: «پروژه‌های مرود علاقه ما آن‌هایی هستند که به ما اجازه می‌دهدن به یک سوال پاسخ دهیم: چگونه می‌توان یک مشتری را جابجا کرد؟»

 

«کانسپت طراحی با کار بر روی برداشتی از چگونگی استفاده مردم از کل فضا بدست آمد، که انتقال‌های بصری و تغییرات حال و هوای هر بخش را شامل می‌شد تا رفتارهای در حال تغییر را در این فضا پذیرا باشد.»

 

مشتریان در ابتدا وارد اتاق جلویی می‌شوند که روشن بوده و یک میز وی آی پی، یک پیشخوان منحنی مشرف به آشپزخانه، یک سکوی نیمکت‌دار و یک اتاقک مخفی به همراه دریچه خصوصی برای قسمت پشت پیشخوان در آن قرار دارد.

در مقابل، اتاق پشتی تاریک‌تر و لوکس‌تر است و با غرفه‌های خصوصی دنج پر شده

در مقابل، اتاق پشتی تاریک‌تر و لوکس‌تر است و با غرفه‌های خصوصی دنج پر شده که از داخل آن‌ها مشتریان می‌توانند مستقیما با بخش پیشخوان سفارش تماس بگیرند.

طراحان در طراحی داخلی کافه رستوران پیرانا توضیح دادند: «این نواحی مجزا اما به هم مرتبط به مشتریان پیرانا این امکان را می‌دهند که از فضا طبق حس و حال خود و ترجیحات شخصیشان استفاده نمایند –چه از حضور در فضاهای عمومی لذت ببرند و چه انتخاب‌های خصوصی‌تری داشته‌باشند.»

مجموعه رنگ‌ها و مصالح بکار رفته در رستوران با رنگ‌های تند و بافت‌های متضاد بازی می‌کند

مجموعه رنگ‌ها و مصالح بکار رفته در رستوران با رنگ‌های تند و بافت‌های متضاد بازی می‌کند. بعنوان مثال، موزاییک‌های سفید و آبی در مقابل قاب‌های قرمز قلزی پنجره‌ها در نما قرار گرفته‌اند، در حالی که در داخل، کف موزاییک سیمانی سبز لجنی در تضاد با رنگ قرمز روکش‌ صندلی‌ها و ورق‌های چوبی قرمز و منحنی‌‌ای که پیشخوان را می‌پوشانند، قرار دارد.

 

طراحان در طراحی داخلی کافه رستوران پیرانا گفتند: «گذشته از صندلی‌ها و چراغ‌ها، هر جزء و آیتمی از مبلمان موجود در پیرانا به طور اختصاصی توسط سلا کانسپت برای این فضا طراحی شده‌است، که شامل غرفه‌ها، پیشخوان، نیمکت‌ها، میزها، چهارپایه‌ها، کف و سینک سرویس‌های بهداشتی می‌شود.»

برای آن که سبک و کاراکتری پیوسته در تمام رستوران و نشانه آن برقرار باشد، سلا کانسپت آرم بصری رستوران پیرانا را نیز طراحی نمود که در منوها، بیزینس‌کارت‌ها و وبسایت آن قابل مشاهده است.

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com