طراحی داخلی لوکس : تمام چیزهایی که لازم است در مورد طراحی لوکس خانه بدانید

تمام چیزهایی که لازم است در مورد طراحی دکوراسیون لوکس بدانید

طراحی داخلی لوکس : تمام چیزهایی که لازم است در مورد طراحی لوکس خانه بدانید

لوکس یک اصطلاح بسیار مبهم است. برای برخی افراد، بیانگر زیبایی شناختی است درحالی که برای بقیه به معنای افراط است. اما زمانی که بخواهیم آن را در حوزه طراحی داخلی بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم که همه با این نظر موافق اند که لوکس در واقع یک نوع سبک زندگی است. مفهوم طراحی داخلی لوکس از طریق سبک‌های مختلف قابل دست یابی است، همه آن ها با خود چیزی جدید را به جلوه بصری می‌آورند.

با این حال، چند عنصر کلیدی وجود دارد که در تمام انواع فضاهای لوکس حضور دارند: پرزرق و برق، بزرگ، ارزشمند و باشکوه بودن.

این که چطور این سه عنصر را در فضای خود اضافه کنید میزان لوکس بودن ظاهر شده در طراحی ها را تعیین می‌کنید.

در ادامه، به بررسی چند سبک طراحی داخلی که نمایانگر جلوه لوکس است نگاهی می‌اندازیم و شما یاد می‌گیرید که چطور آن ها را به کار ببرید تا فضای تان را باشکوه و مجلل کنید.

8 سبک طراحی داخلی لوکس برای ایده گرفتن

1- سبک لوکس کلاسیک

سبک طراحی داخلی نئوکلاسیک (کلاسیک جدید) از معماری یونان و رم الهام گرفته شده است. این سبک نشان دهنده زرق و برقی است که مشخصه اصلی طراحی قدیمی آن دوران به همراه اندکی پیچ و تاب مدرن است.

سبک طراحی داخلی نئوکلاسیک (کلاسیک جدید) از معماری یونان و رم

در سبک لوکس کلاسیک با استفاده از متریال های جدید، از عناصری مانند گچ کاری های تزئینی دیوار، ستون های بلند و سرستون های مجلل، سقف های با شکوه، طرح های یونانی، تخم مرغی(گنبدی) و دندانه دار و سایر مشخصه‌های تزئینی آن دوران شبیه سازی شده است. در چنین طراحی های داخلی عمدتا زمینه رنگی سفید با لوسترهای مجلل و سقف‌های پرتزئین استفاده می‌شود. از آن جایی که دستورالعمل طراحی های رومی و یونانی هنوز هم بیانگر اوج لوکس بودن است، شبیه سازی از این عناصر حتی با اضافه کردن اندکی تغییرات مدرن، بهترین طراحی های داخلی لوکس را محقق می سازد.

2- سبک لوکس ویکتوریایی

سبک طراحی داخلی ویکتوریایی از معماری مورد استفاده در دوره ویکتوریا تقلید می‌کند. این شامل احیای گزینشی دیگر سبک ها از جمله رومی(Roman)، یونانی(Greek)، باروک(Baroque)، روکو(Rococo) و غیره نیز می‌شود.  البته در میان ترکیبی از این سبک ها اشاره‌هایی به آثار آسیایی و خاورمیانه نیز به چشم می‌خورد. این روزها، این سبک به همراه چند جلوه معاصر استفاده می‌شود تا طراحی داخلی لوکس حیرت آوری ایجاد شود. سبک لوکس ویکتوریایی بیشتر مناسب ویلاها و پنت هاوس ها یا حتی خانه های مستقل دل باز با فضای گسترده می‌باشد.

سبک طراحی داخلی ویکتوریایی از معماری مورد استفاده در دوره ویکتوریا

از آن جایی که ویکتوریایی لوکس، ترکیبی از بسیاری از سبک‌های مستقل است و دربردارنده جلوه‌های بصری و تزئینی فراوان است به همین دلیل استفاده از آن در فضاهای کوچک مناسب نیست.

3- لوکس سنتی

مدل سنتی طراحی داخلی لوکس از تزئینات چوبی پرمایه و رنگ‌های گرم بهره می‌برد. زرق و برق این سبک حاصل از جزئیات حماسی آن است. در لوکس سنتی تاکید زیادی بر روی کارهای چوبی، حکاکی‌های منقش با جزئیات پیچیده و گچ بری های تزئینی به همراه مبلمان دست ساز می‌شود. این مشخصات ممکن است بسیار مبهم به نظر برسند اما هنگامی با نورپردازی گرم و وسایل روشنایی لوکس همراه شوند شما به یک طراحی واقعا خارق العاده دست می‌یابید.

مدل سنتی طراحی داخلی لوکس از تزئینات چوبی پرمایه و رنگ‌های گرم بهره می‌برد

از آن جایی که سبک سنتی لوکس پر از تزئینات و ظریف کارهای ظاهری است، فقط در فضاهای بزرگ و دلباز مثل عمارت و ویلاها نمای خوبی دارد. چنین تزئیناتی در فضاهای کوچک، محقر و باریک فقط باعث از جلوه افتادن آن می‌شود.

4- سبک لوکس باروک

سبک باروک به معنای واقعی کلمه یک جنبش اعتراضی بود که برای مقابله با فضای خشک و بی روحی که افراط گرایان مذهبی در کلیساها به وجود آورده بوند و آن را عاری از هر گونه هنر مجسمه سازی، تزئینات و دکوری ها کرده بودند شکل گرفت.

این سبک وجود رنگ‌های درخشان و خیره کنده، حداکثرگرایی(ماکسیمالیسم) شدید، نقاشی‌های چشم گیر و مسجمه ها همراه با رنگ های گرم بود. در طراحی داخلی لوکس سبک باروک

این جنبش به عنوان اصطلاحات و ساختمان های آن دوران که شدیدا جلوه سرد و بی روح داشتند شناخته شد. از این رو، جنبش باروک به عنوان یک نوع اعتراض در برابر چنین سخت گیری شکل گرفت. مشخصه این سبک وجود رنگ‌های درخشان و خیره کنده، حداکثرگرایی(ماکسیمالیسم) شدید، نقاشی‌های چشم گیر و مسجمه ها همراه با رنگ های گرم بود. در طراحی داخلی لوکس سبک باروک این دوره نیز از ظواهر مشابه با آن استفاده شده است. همراه با استفاده از رنگ ها و نورپردازی های جسورانه، شما حتی می‌توانید بسیاری از تندیس های معماری، تزئینات طلایی، تزئینات ظریف زیاد و وجود تعداد زیاد اکسسوری ها را انتظار داشته باشید. این سبک بسیار پرزرق و برق میباشد و نمونه واقعی افراط در تزئینات و دکوری هاست.

5- سبک لوکس راکوکو Rococo

سبک راکوکو در قرن هیجدهم به عنوان سبک مورد علاقه اشرافیون فرانسه به کار گرفته می شد. این سبک آخرین بارقه های سبک باروک را به نمایش می‌گذارد و رنگ‌های پاستلی ملایم به همراه تزئینات طلایی مشخصه اصلی آن است.

سبک لوکس راکوکو Rococo سبک راکوکو در قرن هیجدهم به عنوان سبک مورد علاقه اشرافیون فرانسه

امروزه، سبک روکوکو با استفاده از پس زمینه سفید با تم‌های پاستلی به همراه جلوه های سنتی شبیه سازی می‌شود. الگوی کف فضا در چنین طراحی هایی دارای نقوش بزرگ است درحالی سقف آن بلند و با تزئینات زیاد و ظریف می باشد. با این حال، طرح رنگی آن چنین تزئینات شدید را به تعادل می‌رساند و در نتیجه فضا بیش از شلوغ به نظر نمی‌رسد. این نوع طراحی داخلی لوکس در فضاهای دل باز مثل سالن های بزرگ و ویلاها بهترین نمای خود را دارد.

6- لوکس مدرن

مفهوم لوکس در سبک مدرن از طریق خطوط صاف، اتاق های بزرگ بدون موانع ساختاری و تاکید روی پالت های رنگی خنثی تفسیر می شود. اگرچه مدرنیسم به طور معمول تماما مربوط به سودمندی و بحث اولویت قرار دادن کارکرد نسبت به ظاهر است، امروزه با یک نوع ماهیت و روح تفسیر می شود.

طراحی داخلی مدرن فضای خود را با به کار گرفتن نور طبیعی زیاد، استفاده از طرح‌های خلوت و گرایش به مینیمالیست

شما می‌توانید طراحی داخلی مدرن فضای خود را با به کار گرفتن نور طبیعی زیاد، استفاده از طرح‌های خلوت و گرایش به مینیمالیست، لوکس تر از قبل کنید. سبک مدرن طراحی داخلی لوکس مناسب کسانی است که جلوه‌های سنتی گذشته را ترجیح نمی‌دهند. این سبک برای افرادی است که عاشق سادگی شدید، بی آلایشی و یکنواختی فضاهای مدرن هستند.

7- سبک لوکس معاصر

سبک معاصر ترکیب تمام سبک‌هایی است که در نیمه دوم قرن بیستم پرطرفدار بودند. اگرچه این سبک شامل طیف گسترده ای از سبک‌های دیگر مانند ویکتوریایی می‌شود اما جلوه لوکس آن کاملا متمایز است.

سبک لوکس معاصر سبک معاصر ترکیب تمام سبک‌هایی است که در نیمه دوم قرن بیستم پرطرفدار بودند.

نوع زیبایی معاصری که شما در طراحی داخلی لوکس استفاده می‌کنید، کاملا به نوع زیبایی شناختی که شما به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر شما طراحی‌های خلوت و ساده را دوست دارید آن گاه باید به دنبال طرح‌های چوبی و رنگ های سفید با اندکی زرق و برق وینتیج باشید. اگر عاشق طرح های فانتزی هستید، پس به دنبال رنگ ها و عناصر طراحی جسورانه نظیر سقف، کف و لوازم روشنایی خیره کننده باشید.

چند عنصر رایج در طراحی داخلی لوکس معاصر شامل سقف بلند، کانال بندی بیرون زده، مبلمان عجیب و خلاقانه و حتی آثار هنری برجسته و خیره کننده می‌باشد.

8- لوکس ترکیبی یا هیبرید

سبک هیبرید ترکیب خلاقانه ای از دو سبک متضاد است که زمانی که ترکیب شوند می‌توانند مفهوم لوکس بودن را القا کنند. این یک نوآوری معاصر است و زمانی به بهترین شکل به کار می‌رود که یکی از سبک ها خلوت، سفید و یکنواخت و امروزی باشد و دیگری غنای سنتی شدید داشته باشد. بهترین نمونه ای که برای این سبک می‌توان مثال زد سبک های طراحی داخلی عربی و اسلامی مدرن می‌باشد. هر دو از طراحی سنتی تقلید می‌کنند و در عین حال مشخصه های معاصر را نیز به کار می‌برند.

لوکس ترکیبی یا هیبرید سبک هیبرید ترکیب خلاقانه ای از دو سبک متضاد است

بنابراین، طراحی داخلی لوکسی که شما با چنین سبک‌هایی به آن دست می‌یابید منحصربه فردتر هستند. این سبک برخلاف شیوه های متعارف طراحی است و شامل برخی جلوه های متمایز می باشد که فضای خانه شما را به کلی متفاوت از بقیه می کند. علاوه بر این، اشاره های سنتی مورد استفاده در این سبک بیانگرجریان کلی سبک زندگی در آن است. این سبک نه تنها متمایز است بلکه دلنشین و فرح بخش نیز هست.