طراحی داخلی فروشگاه Little B در شانگهای با استفاده از کاشی های براق و لامپ نئون / معماری Neri&Hu

طراحی داخلی فروشگاه

طراحی داخلی فروشگاه Little B در شانگهای با استفاده از کاشی های براق و لامپ نئون / معماری Neri&Hu

طراحی داخلی فروشگاه Little B : استودیوی چینی «نری اند هو» (Neri&Hu) در این فروشگاه برند «د بیست» (The Beast) در شانگهای از کاشی‌های براق سفیدرنگ در کنار استیل استفاده کرده‌است. فروشگاه «لیتل بی» (Little B) در میان کوچه‌های باریکی واقع شده که منطقه مرکزی شانگهای را شکل می‌دهند، محله‌ای که از خانه‌های «شیکومن» (Shikumen)ها یا همان دروازه‌ سنگی بازسازی شده متعلق به میانه قرن نوزدهم تشکیل شده‌است.

طراحی داخلی فروشگاه Little B

نری اند هو به دنبال طراحی‌ای برای ویترین این فروشگاه بود که در عین احترام به جزییات کلاسیک معماری وضع موجود، بتواند اجزا و مصالح جدیدی را به نمایش گذارد.

تیم طراحی با دست‌نخورده باقی گذاشتن بخش غالب نمای اصلی، بتن روشنی که نمونه آن در نمای اصلی بود، و همچنین نعل درگاه و قاب‌های سازه بنا را بکار برد و آن‌ها را امتداد داد تا سایبانی در بالای ورودی فروشگاه ایجاد کند.

طراحی داخلی فروشگاه Little B

این سایبان یکی از ویترین‌های فروشگاه را در بر می‌گیرد که یک رشته نئون به فرم نام فروشگاه در آن نصب شده‌است. یک بخش جدید در سمت چپ نمای موجود طراحی شد تا بعنوان فضایی مورد استفاده قرار گیرد که مستقیما از طریق یک پنجره در آن غذاها و نوشیدنی‌های فصلی به فروش رسند.

برای ایجاد تضاد با مصالح سنگین موجود در نمای خارجی، این قسمت با کاشی‌های منحنی سفید و براق پوشانده شده‌است.

طراحی داخلی فروشگاه Little B

تیم طراحی این کاشی‌ها را تا داخل فضای فروشگاه ادامه دادند تا نه تنها سه بخش مجزای فروشگاه –نما، سایبان و فضای داخلی- را با هم گره زنند بلکه زمینه‌ای با بافت ملایم برای محصولات رنگی فروشگاه مهیا کنند.

طبق اظهارات این استودیوی طراحی، فرم خمیده و پوشش براق کاشی‌های سفیدرنگ هم بافت و هم درخشش به بتن زمخت نمای خارجی می‌بخشد، در عین حال سطح براق اجزای استیل در فضای داخلی تضاد ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، این سطوح براق باعث تکثیر تصویر لامپ‌های نئون نارنجی و صورتی‌رنگی می‌شوند که در گوشه و کنار فروشگاه دیده می‌شوند.

طراحی داخلی فروشگاه Little B

مانند هر فروشگاه خرده‌فروشی دیگری، فروشگاه لیتل‌بی غذا و نوشیدنی، لوازم مراقبت شخصی و همینطور خرده‌ لوازم اساسی خانه را ارائه می‌کند.

برخلاف فروشگاه‌های استاندارد، هر جنس در لیتل‌بی از برند سطح بالای بخصوصی مهیا شده تا جوابگوی سلیقه خاص و منحصربفرد مشتریان چینی باشد.

نری اند هو به دنبال بازتاب این ویژگی در فروشگاه بود و از اصول زیبایی‌شناسی فروشگاه‌های پاپ-آپ پیروی کرد تا با نسبتا خالی گذاشتن فضای ورودی، فضای فروشگاه را خودجوش جلوه دهد.

این بخش (فضای ورودی) خالی است تا محل نمایشگاه‌های فصلی و موقتی هنری‌ای باشد که زیر پوشش این برند قرار دارند. نمایشگاه فعلی شامل یک پایه‌ستون است که رختخوابی سفیدرنگ بر روی آن با گل‌های رنگارنگ محصور شده‌است.

طراحی داخلی فروشگاه Little B

این فضای تعریف نشده و چندمنظوره همچنین می‌تواند برای نصب محصولات خاص، میزبانی رویدادهای پاپ-آپ و تبلیغات بصری در مقیاس بزرگ بکار رود.

نری اندهو گفت: «ما فروشنده فروشگاه را تشویق می‌کنیم که تمام فضا را با حصولات پر نکند، بلکه در عوض بخشی از فضا را در نقش امتداد قلمرو عمومی خالی بگذارد.»

این استودیو افزود: «این قسمت با کفپوش‌های بتنی خالی ماند تا روح طبیعی امروزی پاپ-آپ را داشته‌باشد- اینجا فضایی خالی است که هر احتمالی را ممکن می‌سازد.»

طراحی داخلی فروشگاه Little B

در بخش فروش فروشگاه، ویترین و قفسه‌بندی‌ها که از جنس استیل هستند حول محیط فضا چیده شده‌اند.

تیم طراح گفت: «استیل ضدزنگ، یک متریال خنثی با بکارگیری پرداخت‌های گوناگون روی آن جانی تازه گرفته‌است: از براش‌ و پولیش گرفته تا نقوش حفر شده یا برجسته روی آن.»

طراحی داخلی فروشگاه Little B

بسته‌بندی سرزنده محصولات، رنگ‌ها و شکل‌های موجود در نمایشگاه هنری در کنار لامپ نئون به شکل نام فروشگاه فضا را شاداب کرده و مرزها را محو می‌کنند.

 

 

 

طراحی داخلی فروشگاه Little B

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com