طراحی داخلی دفتر شرکت Dave & Bella / گروه معماری LYCS Architecture

طراحی داخلی دفتر شرکت Dave & Bella / گروه معماری LYCS Architecture

طراحی داخلی دفتر شرکت Dave & Bella

معمار: گروه معماری LYCS Architecture

موقعیت: ژجیانگ، چین

زیربنا: 7500 مترمربع

سال: 2017

دفتر جدید  «داوا و بلا» که در منطقه «بینجیانگ» یک بنای چندعملکردی است که پیش از این انبار بوده و هدف آن میزبانی تجارت رو به گسترش این شرکت است که از استراتژی‌های اصلاح‌محور تجاری حاصل شده‌است. چالش اصلی در طراحی این پروژه، سازماندهی به یک توالی فضایی مناسب برای عملکرد‌های مرکب شامل فضای دفتری عمومی و طیفی وسیع از عملکردهای کمکی بوده‌است. این پروژه یک نمونه خوب در متن شهرسازی معاصر چینی ارائه می‌دهد که در آن استفاده تطبیقی از انبارهای بلااستفاده بعنوان یک متد برای نوسازی شهری ارائه شده‌است.

ساختمان اولیه یک انبار با ابعاد 50 در 50 متر بود که در سال 2003 تکمیل شد. طراحی متداول این ساختمان که دارای ویژگی‌هایی از جمله عمق فضایی زیاد و شبکه منظم ستون‌ها است، باعث می‌شود فضاهای داخلی دچار کمبود نور طبیعی و تهویه ضعیف باشد و تطبیق پذیری آن را کاهش می‌دهد. طراحی جدید با به حداکثر رساندن مزایای بالقوه در ساختار شبکه‌ای دقیق ساختمان، یک ترکیب‌بندی مجدد کلی را برای نظم فضایی فعلی پیشنهاد می‌کند. تیم طراحی با معرفی یک شبکه درهم‌تنیده قصد دارد طولی بودن ترکیب فضایی را احیا کند و به یک فضای کاری تطبیق‌پذیر با نور و تهویه کافی دست پیدا کند.

برای مساله کمبود نور طبیعی، سه نورگیر در مرکز حجم ساختمان تعبیه شدند. این نورگیرها در بیرون زدگی‌های سازه‌ای با دهانه‌های طویل جای گرفته‌اند و حیاط‌هایی بدون ستون و پرنور ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، جداره‌های شیشه‌ای تمام قد حول آتریوم برای آن است که نور بیشتری به میزها بتابد و راهکاری برای افزایش میزان نور به حد استاندارد است.

بکارگیری سه نورگیر و دیوارهای شیشه‌ای داخلی نه تنها فضای داخلی ساختمان را روشن می‌کند بلکه یک سلسله مراتب فضایی به محیط می‌بخشد. افراد با دنبال کردن مسیر گردش طراحی شده در طول ساختمان، از طریق دیوارهای شیشه‌ای بطور مداوم تغییرات ارتفاع که بسیار نزدیک به مقیاس انسانی هستند را تجربه می‌کنند.

این ترتیب فضایی با یک نظام وسیع گردش از طریق رمپ‌ها، کت‌واک‌ها و پله‌هایی تقویت می‌شود که عملکردهای مختلف را در تمام طبقات به هم متصل می‌سازند. این نظام، درون شبکه‌ای از فضاها با کیفیت‌های مختلف فضایی نفوذ می‌کند و نقش آن نه تنها یک شبکه ارتباطی است بلکه وسیله‌ای برای یک گردش در معماری، تعدیل سلسله مراتب سرسخت شبکه فضایی و ایجاد یک بُعد فضایی می‌باشد. علاوه بر این، فضای داخلی را فعال می‌کند و مشوق خلاقیت و اکتشاف در افراد می‌گردد.

طراحی داخلی دفتر شرکتپنجره‌های تمام‌قد نور طبیعی کافی را در طول فضا فراهم می‌کنند. پنجره‌های زاویه‌دار و بیرون‌زده، حجم یکپارچه ساختمان را روشن می‌کنند و کمی چاشنی به نمای ساختمان می‌افزایند.

 

 

 

 

طراحی داخلی دفتر شرکت Dave & Bella

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily