طراحی داخلی خانه های کوچک و بزرگ !

طراحی داخلی خانه های کوچک و بزرگ !

مجموعه ای از بخش های مختلف مانند آشپزخانه، اتاق نشیمن، سالن پذیرایی، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و سایر بخش های دیگر با یکدیگر ترکیب شده و یک خانه را تشکیل می دهند. اگر چه تمام این بخش های مختلف یک کلیت واحد را شکل می دهند، اما هر کدام به صورت مستقل و برای هدفی جداگانه مورد استفاده قرار می گیرند و حتی ابعاد هر مکان در کارآیی آن تاثیر گذار است. به همین دلیل زمانی که صحبت از طراحی داخلی خانه می شود هر بخش متفاوتی از خانه نیاز به طراحی داخلی متناسب با کارآیی خود دارد. پ

برای این که بتوانید یک خانه را به طور صحیح طراحی کنید باید کارکرد هر بخش آن را مشخص کرده، ابعاد آن را در نظر گرفته و بر اساس هدف و کاربرد موجود، آن مکان را طراحی کنید. ما در این مطلب به طراحی بخش های اصلی خانه از جمله اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق غذاخوری خواهیم پرداخت. پس با پویانو همراه باشید تا با طراحی بخش های مختلف خانه بیشتر آشنا شوید:

طراحی بخش های مختلف خانه!

بخش غذا خوری؛ مکانی برای صحبت های دوستانه…

اگر از مکانی مانند اتاق نشیمن و یا اتاق پذیرایی به عنوان فضایی مشترک هم برای نشستن و هم برای غذا خوردن استفاده می کنید، بهتر است که بخش غذا خوری را به شکلی مجزا از بخش‌ های دیگر اتاق طراحی کنید. این روش باعث می‌شود تا تقسیم ‌بندی مکان به شکلی درست صورت بگیرد. اگر چه باید مراقب باشید که این دو بخش جداگانه از نظر دکوراسیون با یکدیگر در ارتباط باشند، اما ایجاد فضایی بسیار تو در تو نیز باعث ایجاد موقعیتی دشوار برای شما خواهد شد. به همین دلیل بهتر است که بخش غذا خوری را در پشت ست مبلمانی که رو به تلویزیون قرار دارند طراحی کنید.

بخش غذا خوری؛ مکانی برای صحبت های دوستانه...

از نظر روشنایی نیز باید این بخش به گونه ای طراحی شود که تمام افرادی که پشت میز غذا خوری می نشیند بتوانند یکدیگر را به طور واضح مشاهده کنند. به همین دلیل لوستر های سقفی ای که در وسط میز غذا خوری قرار داده می‌شوند بهترین انتخاب خواهند بود. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که لوستر باید در ارتفاعی قرار بگیرد که دید افراد را محدود نکند و نور چشم آن ها را آزار ندهد.

در طراحی بخش غذا خوری کوچک، دومین قدم مناسب، استفاده از میز های تاشو است. چنین انتخابی به معنای واقعی باعث صرفه ‌جویی در فضای موجود خواهد شد… میز های گرد تاشو نیز زمانی که باز شوند شبیه به میز های بیضی شکل می شوند و به همین دلیل فضای زیادی را در اختیار شما قرار خواهند داد. این نوع میز انتخاب بسیار ایده آلی برای اتاق غذا خوری کوچک به شمار می‌رود.

بخش غذا خوری در خانه های کوچک

  • بخش غذا خوری در خانه های بزرگ

در چنین خانه ‌هایی به دلیل این که محدودیت فضا وجود ندارد می توانید از میز غذا خوری هشت نفره، ده نفره و حتی ۱۲ نفره استفاده کرده و با صندلی های دسته دار و بدون دسته چیدمانی زیبا و شیک را به نمایش بگذارید. صندلی های دسته دار را می توانید تنها برای دو طرف میز غذا خوری استفاده کرده و یا تمام صندلی ها را به شکل دسته دار انتخاب کنید.

استفاده از چنین صندلی هایی برای میز غذا خوری ظاهر بسیار ظریف و زیبا تری به این بخش خانه خواهد بخشید. با انتخاب یک کنسول و یا کمد بزرگ نیز می‌توانید تمام لوازمی که برای غذا خوردن به آن ها نیاز دارید را در داخل کمد نگه داری کنید. برای روشنایی نیز بهتر است که از همان لوستر های سقفی، اما  در اندازه های بزرگتر و حتی لوستر های دو یا سه تکه استفاده کنید.

اگر لوستر سقفی برای روشن کردن این مکان کافی نباشد می توانید لوسترهای دیواری ست همان لوستر سقفی را بر روی دیواری که کنسول در مقابل آن قرار دارد نصب کرده و فضای روشن تری ایجاد کنید.

بخش غذا خوری در خانه های بزرگ

اتاق نشیمن؛ مرکز خانه…

  • اتاق نشیمن در خانه های کوچک

اگر یک اتاق نشیمن کوچک در اختیار دارید با استفاده بهینه از تمام فضای موجود، می توانید مکان را از آن چه که هست بزرگ تر جلوه دهید. اگر خانواده و یا فرد پر رفت و آمدی هستید بهتر است که اتاق نشیمن را به شیوه ای چیدمان کنید که مهمان های شما در آن احساس راحتی کنند. اگر نمی توانید یک ست کامل مبلمان ۷ نفره را در اتاق نشیمن جای دهید، انتخاب مبل سبک ال بسیار منطقی تر و کاربردی تر خواهد بود.

فراموش نکنید که انتخاب رنگ روشن برای دیوار ها، کاغذ دیواری، روکش مبلمان و هر سطح دیگری که در اتاق نشیمن قرار دارد کار شما را ساده تر خواهد کرد، زیرا فضایی دلباز تر را در اختیارتان قرار خواهد داد. استفاده از میز های سه یا چهار تکه به جای یک میز جلو مبلی بزرگ نیز می‌تواند در استفاده بهینه از فضا بسیار کارآمد تر باشد. در نهایت فراموش نکنید که انتخاب ابعاد مناسب برای مبلمانی که در این مکان به کار می‌ برید می ‌تواند فضای آن را بسیار کاربردی تر کند.

اتاق نشیمن؛ مرکز خانه...

در طراحی داخلی خانه در یک اتاق نشیمن بزرگ برای این که از چیدمانی به هم ریخته و نا منظم جلوگیری کنید بهتر است که انتخاب خود را بر اساس مبلمان ست انجام دهید؛ یعنی یک مبل سه نفره، یک مبل دو نفره و دو مبل تک نفره… علاوه بر مبلمان با استفاده از پاف و یا نیمکت نیز می توانید جلوه غنی تری به دکوراسیون مکان ببخشید. اگر می خواهید به چیدمان یکپارچه ای دست پیدا کنید باید زمانی که می خواهید کاناپه خود را انتخاب کنید، ابعاد فرش را نیز در نظر بگیرید؛ زیرا کوچک تر بودن فرش از مبلمان باعث می‌شود تا فضا بسیار خالی و نا منظم به نظر برسد.

هم چنین در فضا های بزرگ می توانید از فرش های طرح دار برای هماهنگی با مبل های طرح دار استفاده کنید. انتخاب فرش با ابعاد ۶ تا ۱۲ متر مربع انتخاب ایده آلی خواهد بود. آباژور های ایستاده بزرگ، چراغ های دیواری های حجیم، لوسترهای بزرگ و اکسسوارهای قابل توجه از جمله عناصری هستند که می توانند در یک اتاق نشیمن بزرگ به کار برده شوند.

طراحی اتاق نشیمن در خانه های بزرگ

اتاق خواب؛ معبد خصوصی خانه…

  • طراحی اتاق خواب های کوچک

اگر اتاق خواب شما دارای فضایی کوچک و تنگ باشد، امکان این که بتوانید تمام مبلمان مورد نیاز در اتاق خواب را در آن جای دهید وجود نخواهد داشت. به همین دلیل باید از فضای خالی ای که در اطراف تخت خواب باقی می ماند به شکل بهینه و کاربردی استفاده کنید و برای این منظور کمد های دیواری توکار بهترین انتخاب به شمار می روند.

علاوه بر این برای این که در فضای موجود صرفه جویی بیشتری انجام دهید می توانید از چراغ های دیواری و شلف های دیواری استفاده کند. این شلف ها به شما این امکان را می دهند تا از آن ها به عنوان میز پاتختی استفاده کرده و نیاز خود به میز را بر طرف کنید.

اتاق خواب؛ معبد خصوصی خانه...

با استفاده از آینه بر روی دیوار و یا درب های کمد دیواری نیز می توانید کوچکی فضا را کاهش داده و جلوه بزرگتری به آن ببخشید. در چنین مکانی اگر برای رنگ دیوار و یا رنگ کاغذ دیواری ها از رنگ های روشن استفاده کرده و از سطوح  طرح دار دوری کنید، به فضای فرح بخش تر و دلباز تری دست پیدا خواهید کرد.

استفاده از نیمکت های صندوق داری که معمولا در پایین تخت خواب به کار برده می شوند نیز، هم فضایی برای نشستن در اختیار شما قرار داده و هم می توانید از داخل آن ها برای نگه داری اشیاء اضافه خود استفاده کنید.

 نیمکت های صندوق داری که معمولا در پایین تخت خواب به کار برده می شوند

  • طراحی اتاق خواب های بزرگ

اگر نمی دانید که چه چیدمانی برای اتاق خواب بزرگ شما مناسب تر است، بهتر است کار را با تقسیم بندی کاربردی اتاق شروع کنید. می توانید بخش نورگیر تر و روشن تر اتاق را محل قرار گیری تخت خواب قرار داده و از سایر فضای موجود برای قرار دادن میز آرایش یا کمد لباس استفاده کنید.

حتی می توانید از پارتیشن های دکوراتیو استفاده کرده و فضای اتاق را به طور کامل از یکدیگر جدا کنید. با این روش بدون این که فضای خالی بی‌ موردی در اتاق باقی بماند به مکانی کاربردی دست پیدا خواهید کرد. هم  چنین استفاده از پاف و نیمکت در اتاق خواب بزرگ ظاهر زیبا و دکوراتیوی به آن می بخشد و به شما کمک می کند تا در زمان های مورد نیاز از آنها استفاده کرده و بر روی آن ها استراحت کنید.

طراحی اتاق خواب های بزرگ

آشپزخانه؛ مکانی برای تبدیل احساسات به غذا…

  • طراحی آشپزخانه های کوچک

می‌توان گفت که آشپزخانه بعد از اتاق نشیمن مهم ترین مکان خانه به شمار می‌رود که بخش زیادی از روز خود را در آن سپری می کنیم. اگر شما آشپزخانه ای کوچک در اختیار دارید بهتر است که الویت خود را در ایجاد تعداد بیشتری کابینت و کشو قرار داده و بخش کوچک تری را برای نشستن و برای میز غذا خوری در نظر بگیرید.

استفاده از یک میز کوچک دو نفره و یا میز هایی که به دیوار متصل شده و در صورت نیاز باز و بسته می شوند نیز می تواند نیاز شما را در آشپزخانه برطرف کند، اما کابینت ها و کشو ها چیز هایی هستند که بیشتر به آن ها نیاز خواهید داشت. با استفاده از یک میز کوچک در فضای آشپزخانه می توانید به کابینت و یا کشو های بیشتری دست پیدا کرده و تمام فضای آشپزخانه را به مکانی کاربردی تبدیل کنید.

طراحی اتاق خواب های بزرگ

در خرید لوازم برقی، انتخاب لوازم توکار مانند گاز رومیزی ظاهر منظم ‌تر و باز تری به آشپزخانه خواهد بخشید. در مورد خرید لوازم داخل کابینت نیز بهتر است که لوازم را بر اساس میزان کابینتی که در اختیار دارید خریداری کنید. این گونه زمانی که وارد آشپزخانه جدید خود می شوید با مشکل کمبود جا مواجه نخواهید شد. هم چنین فراموش نکنید که برای آشپزخانه کوچک بهترین رنگی که می توانید در سطوح مختلف به کار ببرید، رنگ روشن است.

طراحی آشپزخانه های کوچک

  • طراحی آشپزخانه های بزرگ

در طراحی داخلی خانه اگر صاحب آشپزخانه ای بزرگ هستید که آرزوی هر زنی به شمار می رود، برای این که بتوانید گاهی در این مکان از مهمان ها و دوستان خود پذیرایی کنید بهتر است که فضای نشیمن مناسبی را در آن ایجاد کنید. فضای نشیمن ۶ نفره با استفاده از میز غذا خوری، جزیره آشپزخانه و صندلی های بار باعث ایجاد فضایی صمیمی تر و دلنشین تر در آشپزخانه خواهد شد که باعث می‌شود زمان‌هایی که در آشپزخانه سپری می کنید به زمان های دوست داشتنی تری تبدیل شود.

آشپزخانه بزرگ این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید از لوازم برقی بزرگتری مانند یخچال و فریزر بزرگ و گاز ۵ یا ۶ شعله بزرگ استفاده کنید که آشپزی را برای شما به کار راحت تری تبدیل می کند. قرار دادن یک نیمکت و صندلی در مقابل پنجره آشپزخانه به شما این امکان را می دهد تا در زمان های صرف چای، خواندن یک کتاب و یا زمان های بین آشپزی که برای استراحت کردن به آن نیاز دارید، بر روی صندلی سپری کرده و لذت ببرید…

طراحی آشپزخانه های بزرگ

 

 

طراحی داخلی خانه های کوچک و بزرگ !

تحریریه پویانو