طراحی داخلی خانه L شکل / mnb design studio

طراحی داخلی خانه L شکل / mnb design studio

طراحی داخلی خانه L شکل

معماری : mnb design studio

موقعیت: هنگ کنگ

متراژ: 68 مترمربع

سال: 2017

این فضای داخلی متمرکز بر روابط فضایی میان جزییات و لایه‌ها، سبک مینیمال، احساس بی‌پایان بودن و پرداخت‌های بتنی است. این طراحی داخلی با اتکا به شعار «کم، زیاد است» هنر سازه را ارتقاء داده است.

 

دو هنرمند جوان از تیم طراحی درخواست کردند که طراحی داخلی این خانه از نو تعریف شود؛ آپارتمان آ‌ن‌ها با مساحت 70 متر مربع در هنگ کنگ واقع است. در گفتگوهای صورت گرفته میان تیم طراحی و این دو هنرمند، چند لغت جالب توجه مطرح شد که الهام‌بخش اجزا و کانسپت طراحی شد: ناتمام، طبیعت و پایدار.

تیم طراحان سازه را به سبکی ناتمام تغییر شکل دادند، که بیان کننده حس سادگی و پاکی است و آن را طبیعی‌تو جلوه می‌دهد.

فضای نشیمن با دیوارهایی بزرگ، ساده و چندکاره با بافت چوب دارای دو درب کشویی رو به اتاق انبار و آشپزخانه است. الوارهای افقی چوبی مانند پارتیشن‌هایی بدون پنل نهایی برای دکوراسیون به کار رفته‌اند، درحالی که نوارهای عمودی برای جدا کردن ناحیه نشیمن و دستگیره‌ای برای درب به کار رفته‌اند.

طراحی داخلی خانه L شکل

بیشتر از آن، تیم طراحی قابی چوبی به شکل خانه‌ را برای تعریف محدوده غذا خوری طراحی نمود. این لانه باز متشکل از چند نوار ساده چوبی است که در عین آن که قلمرو غذاخوری همچنان قابل مشاهده است، آن را از بقیه فضا جدا می‌سازد.

یک نیمکت با پرداخت بتنی واقع در نواری در ارتفاع کمر در دیوارها بوده و در مقابل آن دو صندلی از چوب بلوط قرار دارند. در وسط، یک چراغ آویز خاکستری طراحی muuto قرار دارد.

سادگی و تمیزی دو عنصری هستند که در طراحی یک اتاق مستر آرامش‌بخش به کار رفته اند. سقف شیبدار یک‌طرفه با نازک‌کاری بتن برای مخفی نمودن تیر سقف به کار رفته‌است، یک سکوی دو طبقه چوبی برای تخت خوابی به موازات پنجره بیرون‌زده قرار دادرد، و یک دیوار که به طرزی نامحسوس دارای کمد دیواری است، همگی یک محدوده خصوصی گرم، ساده و امن را برای اتاق مستر مهیا نموده‌اند.

 

«پشت هرچیزی باید دلیلی وجود داشته باشد.» این امضای این گروه طراحی است. روشویی در گوشه حمام مانند بخشی متمایز است؛ این تفاوت حتی برجسته‌تر نیز شده است –وقتی شما وارد حمام می‌شوید، این احساس به شما دست می‌دهد که مورد خوشامدگویی قرار گرفته‌اید، سپس در حالیکه در این فضا احساس تمیزی می‌کنید به شستشوی دستانتان می‌پردازید.

به گفته استودیوی طراحی mnb، کاشی‌های واقع در کف و در نیمه پایین دیوار جالب توجه هستند، مانند قطعه‌ای از یک کاغذ تاشده می‌مانند و برای خانه‌هایی با چاشنی هنرهای کاغذی مناسب هستند.

 

اتاق میهمان علاوه بر سبک مد روزی که دارد به خوبی با سازه بهینه‌اش ارائه شده‌است. از آنجا که اهالی هنگ کنگ اکثرا معتقد به آن اند که زندگی زیر سقفی دارای تیر در ساختارش ممکن است فنگ شوی را تحت تاثیر قرار دهد، این کانسپت با صاحب خانه مورد بحث قرار گرفت. به همین دلیل است که بسیاری از پروژه‌های طراحی امروزه دارای سقفی ساده هستند؛ اما در هر حال آیا این راه ایده‌آل است؟

از آنجا که برخی مشتریان که اعتقادی به فنگ شوی ندارند، به طراحان اجازه انجام کاری متفاوت را می‌دهند. بنابراین انبار وسایل در سقف با کانسپتی که یک سازه ساده را با طراحی ترکیب می‌کند چطور است؟ هنگامی که ما یک عنصر صلب در اطرافمان مشاهده می‌کنیم احساس افسردگی به ما دست می‌دهد. تیم طراحی سقفی با سیستم مدولار طراحی کرد که متشکل از 46 مکعب توخالی است و با انعطاف‌پذیری قابلیت ذخیره کردن وسایل و آویختن لباس‌ها به جای یک کمد بزرگ را دارد.

 

 

طراحی داخلی خانه L شکل

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily