اصول مهم در طراحی داخلی باشگاه بدنسازی

اصول مهم در طراحی داخلی باشگاه بدنسازی

اصول مهم در طراحی داخلی باشگاه بدنسازی

از جمله جنبه های زندگی مدرن می توان به ورزش با برنامه ریزی و نظم اشاره کرد. امروزه، باشگاه های ورزشی به همین دلیل از جمله پر رفت و آمدترین فضاهای عمومی هستند و تعداد زیادی از آن ها در سطح شهر به چشم می خورد. افراد زیادی هستند که ساعات معینی از وقت خود را به ورزش کردن در باشگاه های پیشرفته اختصاص می دهند و در طول هفته، مدام به این گونه امکان رفت و آمد می کنند. طبیعتا کیفیت طراحی این گونه فضاها در نظر افراد نسبت به محیط آن ها تاثیر زیادی دارد. ما در این مطلب به بررسی نیازهای سالن های بدنسازی خواهیم پرداخت. اگر مایل هستید با اصول طراحی داخلی باشگاه بدنسازی آشنا شوید، همراه پویانو باشید.

اصول مهم در طراحی داخلی باشگاه بدنسازی

باشگاه های بدنسازی، اگر به صورت صحیح و اصولی طراحی شوند و از فضای زیبایی نیز بهره مند باشند، محیط جذاب تری برای افراد مراجعه کننده ایجاد خواهند کرد. بسیاری از افرادی که ورزش در این باشگاه ها را جزو برنامه های همیشگی خود قرار داده اند، در زمان انتخاب باشگاه به کیفیت طراحی داخلی آن توجه می کنند. بنابراین، طراحی داخلی یک باشگاه بدنسازی را می توان یک نکته تعیین کننده در رابطه با کیفیت آن دانست. اصولا، طراحی داخلی باشگاه های ورزشی باید به گونه ای صورت گیرد که جنبه عملکردی آن ها را ارتقا دهد.

اصول زیبایی شناختی، تنها در شرایطی قابل اجرا می باشند که عملکرد فضا به خوبی تامین شده باشد و لطمه ای به آن وارد نگردد. از همین رو، شایسته است فضای باشگاه ها با حفظ سادگی و توجه به فراهم کردن بیش تری فضای ممکن برای کاربری مناسب، طراحی شود. اگر می خواهید بدانید یک باشگاه خوب و با کیفیت، چه ویژگی هایی دارد، به خواندن ادامه دهید.

اصول زیر از مهم ترین مواردی هستند که باید برای ایجاد یک فضای مناسب و ایده آل در باشگاه های بدنسازی، مورد توجه قرار گیرند:

نورپردازی صحیح در طراحی داخلی باشگاه بدنسازی

نورپردازی صحیح در طراحی داخلی باشگاه بدنسازی

مسلما همه باشگاه ها از نور طبیعی برخوردار نیستند یا ممکن است نور کافی نداشته باشند. در ضمن، باشگاه هایی که در ساعات عصر و شب نیز باز هستند، به نور مصنوعی نیاز دارند. به همین خاطر، نورپردازی صحیح باشگاه ها اهمیت زیادی دارد. نور مناسب و کافی، برای ایجاد یک فضای استاندارد ورزشی، حیاتی می باشد.

نورپردازی در طراحی داخلی باشگاه ها نباید به نحوی باشد که چشم را خیره کند. به کار بردن نورهای نقطه ای در چنین فضاهایی مناسب نیست. در ضمن، شدت نور نیز نباید زیاد از حد باشد. بهترین راه برای نورپردازی باشگاه ها، به کار بردن یک منبع نوری گسترده می باشد که باعث می شود نور به صورت یکنواخت در همه بخش ها پخش گردد.

نورپردازی در طراحی داخلی باشگاه ها نباید به نحوی باشد که چشم را خیره کند

جایگذاری درست دستگاه ها

یکی دیگر از نکاتی که اهمیت خیلی زیادی در طراحی داخلی باشگاه ها دارد، جایگذاری درست دستگاه هاست. دستگاه های باشگاه باید در مکان مناسبی قرار بگیرند، به نحوی که استفاده از یک دستگاه توسط یک یا چند فرد، سبب ایجاد مزاحمت برای دیگر افراد حاضر در محیط نشود. رعایت کردن حداقل فاصله بین دستگاه های موجود و در نظر داشتن یک فضای کافی برای رفت و آمد در همه بخش ها اهمیت زیای دارد.

چیدمان وسایل و دستگاه ها نباید به گونه ای باشد که مسیر رفت و آمد را ببندد. در ضمن، دستگاه ها باید به گونه ای قرار داده شوند که افراد در زمان استفاده از آن ها با بقیه تماس چشمی نداشته باشند. بهترین کار، این است که دستگاه ها را دقیقا مقابل آینه قرار دهید. در صورتی که باشگاه شما پنجره های بزرگ دارد، می توانید دستگاه ها را رو به پنجره قرار دهید.

جایگذاری درست دستگاه ها

بهره گرفتن از تجهیزات پیشرفته

استفاده از تجهیزات پیشرفته از دیگر مواردی است که باید مد نظر قرار دهید. یک باشگاه ورزشی با کیفیت، تجهیزات صوتی و تصویری مناسب و پیشرفته ای دارد که برای آموزش و استفاده در زمان تمرینات به کار می روند. استفاده از تجهیزات قدرتمند و با کیفیت زیاد می تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت فضا اعمال کند.

بهره گرفتن از تجهیزات پیشرفته

محل نشستن و استراحت

محل نشستن و استراحت، یکی از بخش هایی است که کم تر از سایر قسمت ها مورد توجه قرار می گیرد. در نظر گرفتن چنین بخشی، باعث می شود افرادی که می خواهند بین سکشن های تمرین خود استراحت کنند، فضای مشخصی در اختیار داشته باشند. ترجیحا این بخش را در کنار دستگاه های مختلف در نظر بگیرید تا افراد در یک فضا جمع نشوند و نظم محیط باشگاه حفظ شود.

محل نشستن و استراحت

دکوراسیون داخلی جذاب

طبیعتا باشگاه های ورزشی، فضاهایی برای تمرین و ورزش هستند و عملکرد آن ها اهمیت بیش تری نسبت به زیبایی محیطشان دارد، اما باز هم نمی توان نقش جذابیت و زیبایی دکوراسیون داخلی را در کیفیت این گونه فضاها نادیده گرفت. به کار بردن طرح هایی که در عین سادگی، جذاب هستند، می تواند باشگاه ورزشی را مورد توجه مراجعین قرار دهد.

در باشگاه های بدنسازی نمی توان از تزئینات و عناصر دکوری زیادی بهره برد، اما جالب است بدانید که می توان خود وسیله های باشگاه را در نقش لوازم دکوری به کار برد. برای مثال می توان رنگ توپ های پیلاتس را جذاب و خیره کننده در نظر گرفت. همچنین می توان دستگاه هایی با رنگ های خاص و جلب توجه کننده به کار برد.

دکوراسیون داخلی جذاب

استفاده از رنگ های پر انرژی در طراحی داخلی باشگاه بدنسازی

مردم در باشگاه های ورزشی به انرژی زیاد و روحیه قوی نیاز دارند. رنگ، تاثیر قابل توجهی روی سطح انرژی و میزان روحیه افراد دارد. به کار بردن رنگ های مناسب و روحیه بخش می تواند در این زمینه کارا باشد.

باشگاه های بدنسازی که باید فضاهایی سرشار از انرژی باشند، نیازمند رنگ های شاد و پر انرژی هستند. در مقابل، برای باشگاه هایی که در محیط آن ها به آرامش و تمرکز نیاز است، بهتر است از رنگ های روشن و آرامش بخش استفاده شود. باید توجه کرد که استفاده از رنگ های خاص، اگر با نورپردازی مناسب و صحیح همراه نباشد، سبب ایجاد مکانی خسته کننده می گردد.

بهتر است رنگ هایی که برای دیوارها، سقف و کف فضای باشگاه به کار می برید، با هم تناسب داشته باشند.

استفاده از رنگ های پر انرژی در طراحی داخلی باشگاه بدنسازی

رختکن و دوش

رختکن ها از مهم ترین فضاهای سالن ها و باشگاه های ورزشی به شمار می روند، اما با این وجود، در طراحی آن ها دقت کافی به کار نمی رود. رختکن ها معمولا آن قدر تنگی و تاریک طراحی می شوند که روحیه ورزشکاران را خراب می کنند. بهره مندی از فضای کافی و نورپردازی مناسب، خصوصیاتی است که یک رختکن مناسب با طراحی اصولی دارد. رختکن ها باید دارای دسترسی های آسان باشند. در فضای رختکن، باید نیمکت هایی در نظر گرفته شود تا بتوان برای پوشیدن و بیرون آوردن کفش ها یا قرار دادن ساک ها از آن ها استفاده نمود. برخی باشگاه های با کیفیت و بزرگ، در فضای رختکن خود دوش نیز در نظر می گیرند.

رختکن و دوش

شعارهای الهام بخش

یک باشگاه بدنسازی ایده آل، فضایی دارد که برای شما الهام بخش است. چنین فضایی باید بتواند به شما انرژی و روحیه بدهد. بنابراین، خوب است روی سطح دیوارها، سقف و کف، شعارهای الهام بخش بنویسید. این شعارها باعث روحیه دادن به ورزشکاران می شوند. شعارها را می توانید به کمک تابلو نیز روی سطح دیوار نصب کرده یا از سقف آویزان نمایید.

شعارهای الهام بخش

انتخاب کفپوش مناسب برای طراحی داخلی باشگاه بدنسازی

نکته دیگری که توجه به آن روی کیفیت طراحی سالن های ورزشی تاثیر زیادی دارد، انتخاب صحیح کفپوش هاست. برای انجام ورزش هایی مثل یوگا یا پیلاتس به کفش احتیاجی نیست. به همین خاطر، پوست کف پای شما به صورت مستقیم با کفپوش های سالن ورزشی تماس پیدا می کند. البته می توان در چنین فضاهایی از جوراب استفاده نمود، اما به طور کلی بهتر است کفپوش های به کار رفته در طراحی داخلی این فضاها نرم باشند تا به بدن ورزشکاران آسیبی وارد نکنند. در ضمن، کفپوش ها بهتر است جنس آنتی باکتریال داشته باشند. این کفپوش ها در کنار این که خیلی راحت تمیز می شوند، مقدار کم تری میکروب و باکتری به خود می گیرند. در نتیجه، فضای باشگاه به این ترتیب، تمیز خواهند ماند.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری